Reis Frankrijk-Italië 2018

17 augustus 2018 - Corny-sur-Moselle, Frankrijk

2018-05-26 (3)

Route vakantie 2018.

Woensdag 30 mei.

Om een uur of zes 's morgens gaan we via de A 37 naar Duitsland en draaien daar de A 31 op naar Bottrop. Op de parkeerplaats Ohligser Heide aan de A3, nemen we een korte pauze en even tanken. Op de A1 gaan we over de RheinBrücke Leverkusen naar Luxemburg. DSC03070

De volgende stop is parkeerplaats Nimmstal -

West en dan zijn we ook in de buurt van Bitte ein Bit.

DSC03074 (2)

Om twintig voor twaalf zijn we in Luxemburg, wel eerst tanken, scheelt weer een paar euro's...

€ 1,282 per liter, toch een leuk prijsje. Om kwart over één steken we de grens over naar Frankrijk en het is twintig voor drie als we ons melden bij de receptie van camping Paquis Corny in Corny-sur-Moselle.DSC03082

Donderdag 31 mei.

Het is prachtig weer en om 10 over 10 gaan we vertrekken, via de A31 naar Dijon en dan de A39 op richting Bourg-en-Bresse.

Brug bij Aire de Jura over de A39.

DSC03095 (2)Om 3 uur zijn we op de camping Le Domaine de Louvarel, vlakbij de snelweg.DSC03098

Vrijdag, 1 juni.

Om half tien gaan we op reis naar de volgende camping, het is helemaal bewolkt. Bij Aire du Poulet de Bresse staat een prachtige kip, waar Bourg-en-Bresse zo beroemd om is.

DSC03107 (2)

Via de A432 gaan we langs Lyon en dan de A43 naar Grenoble en daar nemen we de D1075 naar Sisteron.

De besneeuwde bergen voor Clelles.DSC03114 (2)

Even een korte pauze op een parkeerplaats bij Ribiers in de Val de Méouge. Sisteron is niet ver meer.DSC03119 (2)

En om twintig over vier zijn we op camping Manaysse, in Moustiers-Ste-Marie. Het is erg groen hier, vast veel regen gehad. Olivier bevestigt dat, het heeft hier heel veel geregend en het was een koud voorjaar.DSC03122

DSC03125Het is wat bewolkt maar in ieder geval is het droog.

DSC03127

's Avonds kleurt de hemel rood, dat belooft niet veel goeds.

Zaterdag, 2 juni.

De zon schijnt en het is een beetje bewolkt, dus we klagen niet. Het is nog niet druk op de camping, er wordt hard gewerkt, met snoeien en gras maaien. Vanmiddag verscheen er een halo rond de zon, "een kring om de zon brengt water in de ton", we zien wel.DSC03136 (2)

Tegen zeven uur werd het een beetje donker en tijdens mijn dagelijkse afwas begon het heel hard te regenen. Dus de oude spreuken kloppen nog steeds...

Zondag, 3 juni.

Het is warm en broeierig, soms schijnt de zon heel fel. Vandaag gaan we naar Puimoisson, er is een markt en een zogenaamde "Vide Maison" wij zouden zeggen oude rommel verkopen bij huis. Er stond een heel leuk draaimolentje op de markt, met een bijzondere aandrijving.

DSC03142Een gemaskerde man op een fiets dreef het draaimolentje aan.

Foto van het WO I monument in Puimoisson.DSC03139

We rijden nog even door naar Riez, ook daar is een rommelmarkt, op de heen weg prachtige klaprozen langs de weg.DSC03149 (2)

Op de rommelmarkt in Riez koop ik een verzamel cd van Dalida en een boek over Pétain met dvd en cd over WO I. Samen voor slechts € 10,00!

20180721_131405

20180721_131444Maandag, 4 juni.

We gaan vandaag een voorraadje olijfolie inslaan, bij La Boutique du Moulin in Aups en daarna rijden we door naar Barjols waar ze lekkere wijn verkopen.

DSC03157DSC03160 (2)Op de terugweg rijden we langs Lac de Sainte-Croix en ik maak daar nog een paar foto's, het zijn geen zonnige foto's, het is gewoon slecht weer hier in Zuid-Frankrijk...

DSC03167DSC03171Ook bij slecht weer kun je mooie foto's maken, b.v.  van een regenboog.

DSC03185DSC03187Tegen de avond zijn er heel veel gieren in de lucht, ook dat belooft weinig goeds, onweer en regen, zei Olivier z'n oma altijd...

Dinsdag, 5 juni.

Het heeft vannacht dus ook hard geregend, het is nu maar 15°, dat is veel te koud. We gaan naar Digne-les-Bains, over een heel mooie route, de D20, erg smal maar een prachtige route. Alleen het weer zit niet mee, het begint te onweren en hard te regenen. Na wat boodschappen te hebben gedaan bij de Carrefour, gaan we weer naar de camping.DSC03191 Deze ruïne op de hoogvlakte wordt heel vaak gefotografeerd, maar dan met bloeiende lavendel en een strakblauwe lucht.

Woensdag, 6 juni.

Om half twaalf schijnt eindelijk de zon, het heeft ook gisteravond weer flink geregend en een beetje onweer. We gaan toch maar even naar Moustiers, het water stroomt overal uit de bergen, ook waar het andere jaren altijd droog was.DSC03207

DSC03208Langs het restaurant La Cascade.

DSC03210Place de Église.

DSC03211Tegen de berg aangeplakt en met de auto kun je er nog steeds doorheen.

Donderdag, 7 juni.

Het zit helemaal dicht, volgens de mensen die er verstand van hebben, wordt het zaterdag beter. Ik ben benieuwd.DSC03227

Vrijdag, 8 juni.

Het is markt in Moustiers, de zon schijnt en dan ziet het er wat vrolijker uit.

DSC03230De bomen zijn gesnoeid.

DSC03231

Vanmiddag zijn we naar de Gorges du Verdon gegaan en een stukje van de route des Cretes gereden, verderop was hij afgesloten.

DSC03232Ook hier stroomt het water uit de bergen.DSC03237 Het blijft altijd een pracht gezicht hoe de Verdon beneden door de Gorges stroomt.

Vanavond lekker eten...2018-06-08 19.48.31

En het was ook heerlijk!

Zaterdag, 9 juni.

Eindelijk de zon, het is warm en hebben de geleerden toch gelijk gekregen. In de Cascade du Riou, tegenover de camping zijn ze aan het afdalen, zullen wel lekker nat worden.DSC03239

Zelfs de ster boven Moustiers-Ste-Marie glimt in de zon.DSC03247

Zondag, 10 juni.

We gaan weer de route des Cretes rijden, altijd mooi.DSC03253 Uitzicht over Lac de Sainte-Croix.

Als het mooi weer is zijn er ook bergbeklimmers.DSC03259

Prachtig gebied.

DSC03261

DSC03269En bij de bootjesverhuur is het nog erg rustig.

Maandag, 11 juni.

We gaande spullen weer een beetje ordenen want dinsdag gaan we naar Italië.

Dinsdag, 12 juni.

Om kwart over negen nemen we afscheid van Olivier en gaan op weg naar Italië. Het is kwart voor twaalf als we Cannes zijn gepasseerd.DSC03276 En bij aire de Beausoleil, langs de A8, gaan we tanken en een broodje eten.

DSC03288Hier hebben we een mooi uitzicht op Monaco, jammer dat het een beetje nevelig is.

13.04 We passeren de grens met Italië. En om 10 voor 2 rijden we over Morandibrug in Genua.DSC03298 (Voor de laatste keer, weten we nu.)

DSC03299Afslag naar de A12, richting Livorno.

DSC03302

Bij afslag Levanto is het nog zo'n half uurtje naar beneden en dan zijn we op de camping Aqua Dolce.

DSC03303Het is druk op de camping maar nog wel plek voor ons.

Woensdag, 13 juni.

De ingang van de camping.

2018-06-13 09.21.24

Eerst maken we een wandelingetje naar het strand, dat is niet zo ver.2018-06-13 17.34.30 En dan via het oude gedeelte van het stadje weer naar de camping.DSC03321

Het strand van Levanto.

Chiesa di S. Andrea (13e eeuw), de gevel bestaat uit witte Carrara marmer en groene serpentiniet. Het mooie roosvenster zit net achter de Oleander verscholen. Van binnen zie je de prachtige kolommen die gedeeltelijk origineel zijn.DSC03323

DSC03325Een prachtig houten beeld van San Andrea.

We lopen verder door het oude gedeelte en komen aan bij het 13e eeuws kasteel San Giorgio, men is nu bezig met een restauratie, we mogen er niet in.

DSC03332

DSC03336Restanten van een oude muur en een viaduct, vlakbij de camping.

Donderdag, 14 juni.

Vandaag zijn we met de boot langs Cinque Terre gevaren. We varen eerst langs Monterosso.DSC03346 Links van Monterosso zien we een klein bunkertje.DSC03350

Het volgend dorpje is Vernazza, waar sommigen van de  boot stappen.DSC03353

Wij gaan door naar Corniglia, hier wordt helemaal niet gestopt, de bewoners willen een jaartje rust hebben.DSC03361

De volgende stop is ManarolaDSC03406,

hier gaan we straks ook van het schip af, maar eerst naar het laatste dorp, Riomaggiore.

DSC03376In Riomaggiore stappen we af en gaan de stad inDSC03385, zoals er veel meer doen.DSC03383

Op de terugweg gaan we in Manorola van boord en lopen naar een mooi uitzichtpunt en daarna nog even het stadje in. DSC03395

DSC03409

Het schip vaart dan terug naar Monterosso en blijft daar liggen tot 6 uur, dat duurt ons te lang, dus nemen we de trein naar Levanto.DSC03430 Dat duurt niet zo lang het is maar een kort ritje.DSC03431 En zo zijn weer terug in Levanto en we lopen nog even over het mooie strand.

Vrijdag, 15 juni.

Het is schitterend weer. Vandaag is het een stranddag, lekker zonnen en zwemmen. Vanmorgen zag ik een prachtige vlinder op het klimop zitten.DSC03434 Volgens de Vlinderstichting is het "de Spaanse vlag (Eupagia Quadripunctarim).

Zaterdag, 16 juni.

Vandaag ook genoten van het mooie weer en voorbereiding getroffen voor het vertrek morgen DSC03445naar Civitella del Lago.

Zondag, 17 juni.

Het is vijf over half tien, mooie tijd om te vertrekken, twintig minuten later zijn we op de A12 en gaan richting Livorno. De navigatie wil ons naar Firenze sturen maar wij kiezen voor de E80 (SS1) langs de kust. Achteraf hadden we dat beter niet kunnen doen want wat was deze weg slecht, soms met enorme gaten.DSC03448 (2) Om 11 uur bij Area Servizio Salvano en daar nemen we een koffiepauze.

In de buurt van Cecine, even tanken en een broodje eten. De weg is echt slecht, om kwart over één stoppen we bij een benzinepomp in de buurt van Rispescia. De hor is naar beneden gevallen en met veel duct-tape weer vastgezet, ik hoop dat hij blijft zitten.

DSC03456Het is 14.00 uur en over 1,1 kilometer nemen we de afslag bij Albinia  en dan de SS74 naar Orvieto.DSC03459 (2)

Dit is een prachtige weg met mooie parasoldennen, als er maar niet al te veel gaten in de weg zitten....

DSC03460 (2)Om half drie rijden we langs het stadje Manciano.DSC03462 (2) En om 10 over 3 rijden we door Gradoli

DSC03466 (2) en dat had niet gemoeten, even voor dit stadje heb ik de verkeerde afslag genomen. Dus maar doorrijden naar Bolsena.DSC03469

Ook in 2015 ben ik hier ook al eens een keer door gereden en gedraaid op een rotonde voor het ziekenhuis, dat wil ik niet weer... Dus rij ik maar door Bolsena naar Montefiascone en dan via de SS71 terug naar Orvieto. Een beetje later dan gepland, zijn we dan om half vijf op de camping Il Falcone.

DSC03471Prachtige camping, lekker rustig onder de olijfbomen.

Maandag, 18 juni.

Eerst boodschappen doen in Orvieto en vanmiddag gaan we een rondje lopen door Civitello del Lago.DSC03473 Toch ook nog een wieldop verloren, jammer dus.

DSC03475Aan de Via San Martino parkeren we de auto vlakbij een WO I monument.

Bij Piazza Umberto I gaan we de stad in.DSC03480

Een molensteenonder een versierd balkon.DSC03489

DSC03491En door de Arco di Diomede lopen we naar een prachtig uitzicht over Lago di Corbara, een stuwmeer in de Tiber.DSC03495

Er is helemaal geen watersport bij dit meer en het is verboden om te zwemmen. Het meer wordt gebruikt voor wateropslag en omdat de Tiber nog steeds als riool wordt gebruikt, is het ook niet aan te raden om er te gaan zwemmen.

DSC03499 (2)De toren van Chiesa Natività della Beata Vergine Maria in Civitella del Lago.2018-06-18 18.35.23

Doorkijkje op de camping.

En een mooie zonsondergang met een blik over Umbrië.DSC03505

Dinsdag, 19 juni.

Het is prachtig weer, tegen de middag gaan we naar Bagnoregio, het is een langgerekte stad met aan het eind op een tufsteen plateau Cività di Bagnoregio en die is met een loopbrug te bereiken. Het plateau brokkelt steeds verder af en men noemt het ook wel "la città che muore" ofwel "de stad die sterft".

2018-06-19 12.57.30 (2)Bij de rode stip staan wij, altijd gemakkelijk als je een plattegrond bij je hebt.

Allereerst bezoeken wij La Cattedrale dei Santi Nicola, Donato e Bonaventura. Het is een 17e eeuwse kerk gebouwd op de ruïnes van een kerk die in 1695 werd verwoest door een aardbeving.DSC03509 De kerk van binnen ziet er mooi uit.

DSC03510Met een mooie kapel met de Heilige Familie en Maria met Kind.DSC03513We lopen verder naar de oude stad en zien deze liggen op uitstulping in het landschap.DSC03514 Het is mij te ver om daar heen te lopen. Ik neem nog een paar foto's en dan gaan we terug.DSC03519

DSC03520Op de terugweg lopen we langs het standbeeld van San Bonaventura voor de Sant'Augustina kerk. Oorspronkelijk een Romaanse kerk uit de 11e eeuw.2018-06-19 14.08.01

Op de parkeerplaats staat een mooi standbeeld van een steenhouwer, waarschijnlijk wordt of werd hier ook natuursteen gedolven en bewerkt.DSC03507

Woensdag, 20 juni.

Vandaag nemen we een rustdag, natuurlijk wel lekker zwemmen in het zwembad op de camping.

Donderdag, 21 juni.

Waar we in 2015 niet aan toe zijn gekomen, doen we vandaag. We gaan naar Assisi. Over de SS448 langs de Tiber en voorbij Todi op de autoweg E45 naar Perugia, deze weg is ook slecht. En vervolgens richting Assisi. Bij Santa Maria degli Angeli gaan we de autoweg af en parkeer ik de auto achter de basiliek, volgens een Italiaan is het gratis.DSC03532

Een reusachtig vergulde bronzen Madonna beeld op de basiliek. DSC03533Voor de kerk staan een aantal kraampjes met souvenirs. Dit is de basiliek van Santa Maria di Angeli en binnenin deze kerk staat nog een klein kerkje, La Porziuncola en dit is de 3e kerk beschermd door St. Franciscus (1181/82-1226) na zijn roeping; terwijl hij bad voor het kruisbeeld van San Damiano, hoorde hij een stem zeggen: "Ga en herstel mijn huis". Vanuit dit kerkje stuurde St. Franciscus de eerste broeders om vrede aan te kondigen. In 1205 koos hij deze plek, toen nog tussen de bossen, als een residentie en stichtte hij de Franciscaanse Orde. Op 2 augustus 1216 werd het kleine kerkje in aanwezigheid van 7 Umbrische bisschoppen ingewijd en werd de zogenaamde vergeving van Assisi uitgeroepen. De basiliek werd gebouwd tussen 1569 en 1679, in opdracht van paus Pius V.                                     La Porziuncola

DSC03537We gaan met de bus naar Assisi en stappen uit op een parkeerplaats ongeveer het verste weg van de basiliek van St. Franciscus, achteraf hadden we net zo goed met de auto kunnen gaan want het is helemaal niet druk in Assisi.DSC03552

Op Piazza del Comune in Assisi zien we de gevel van de Minerva tempel (1e eeuw) en ernaast de Palazzo Capitano del Popolo (13e eeuw). De toren is 47 meter hoog. Achter de Minerva tempel staat  de Santa Maria kerk.

DSC03550Tegenover op hetzelfde plein staat het Palazzo dei Priori (13e eeuw) het bestaat uit 4 verschillende gebouwen, waarvan er al drie bestonden. In 1442 werden de gebouwen verwoest en in opdracht van paus Sixtus IV in 1493 gerestaureerd. We lopen verder in de Via San Francesco en komen in de buurt van de basiliek. Langs Fonte Oliviera (1570) en Palazzo del Monte Frumentario, oorspronkelijk één van de eerste ziekenhuizen in Italië, gebouwd in 1267.Met prachtige fresco's.DSC03556

Dan komen we eindelijk bij de Basilica di San Francesco.

DSC03561 (2)Door de hoofdingang gaan we naar binnen, Ina krijgt een kleed om, want haar broek is te kort. DSC03565

De ingang van de kerk.

Binnen in de kerk mag je niks zeggen en vooral niet filmen of fotograferen. De basiliek bestaat uit 3 delen, in het onderste gedeelte bevindt zich de crypte met daarin het graf van de heilige Franciscus van Assisi. Hierop zijn twee kerken gebouwd: de benedenkerk (1228-1230) en de bovenkerk (1230-1253). In 1997 is een gedeelte van de basiliek door een aardbeving verwoest, maar daar zie je niets meer van. Van binnen ziet het er allemaal prachtig uit, heel mooie fresco's en de gewelven zijn prachtig beschilderd.

Graf van St. FranciscusHet graf van St. Franciscus.Hoofdaltaar onderkerk

BovenkerkEn de bovenkerk van binnen.

Na een poosje gaan we weer naar buiten en ik neem nog een foto van de buitenkant.DSC03569

We lopen terug naar de bushalte en gaan weer naar de auto, die achter deze gigantische kerk staat, 126 meter lang, 65 meter breed en 75 meter hoog.

DSC03589We gaan weer terug naar de camping.

Vrijdag, 22 juni.

Vandaag niet veel gedaan, spulletjes weer een beetje opruimen, want morgen gaan we richting het noorden, naar Lago d'Iseo. Carlo maakt de rekening klaar zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken.DSC03600

Verborgen onder de olijfbomen.

Zaterdag, 23 juni.

Het 9.30 u. en met een beetje spinnende wielen trek ik het Kipje omhoog, Carlo had nog gevraagd of hij hem omhoog moest trekken met z'n trekker. Het is behoorlijk steil, maar het lukt best.

Bij Orvieto gaan we de A1 (E35) op naar Firenze en om tien voor elf stoppen we op Badia al Pino Est en nemen een bak koffie.DSC03601 (2)

Het Toscaanse landschap voor Firenze.

DSC03606 (2)Na Firenze komen we door allerlei nieuwe tunnels en soms wel 7 km lang, de navigatie kent ze nog niet.DSC03608 (2)

Richting Bologna is helemaal goed.

DSC03609 (2)Bij Modena slaan we af naar Verona, we stoppen bij de eerstvolgende parkeerplaats op de A22 en dat is Campogalliano Est en eten hier een broodje.

Om kwart voor vier nemen we de afslag Brescia Ovest en verlaten de A4.DSC03623 (2)

En om 5 over 4 zijn we op camping Covelo aan het Iseomeer. Het is druk op de camping, bij hoge uitzondering heb ik een plek besproken, dat scheelt.

DSC03624 (2)Het meer vanmiddag en het meer vanavond.2018-06-23 21.34.49

Zondag, 24 juni.

Ons plekje op de camping, jammer dat men voor de caravan altijd een mat neerlegt, er groeit dan geen gras meer, een kale boel.DSC03627 Maar goed het is niet anders, het meer is prachtig!

DSC03629 (2)

Maandag, 25 juni.

Vandaag gaan we Brescia bezoeken, ik parkeer de auto onder het station en we lopen naar het centrum van de stad. Allereerst komen we op het Piazza del Mercato met Palazzo Martinengo Palatino en Fontana dell'Abbondanza.DSC03633

Daar vlakbij is Piazza della Vittoria, met veel nieuwbouw. Op de achtergrond het postkantoor en links op hetzelfde plein de eerste wolkenkrabber van Italië.

DSC03635

De Torrione, gebouwd in 1930-1932, ontworpen door Marcello Piacentini en met 57,35 meter was het toen de hoogste wolkenkrabber van gewapend beton in Europa.DSC03641

Het plein is L-vormig en op het kort stukje naast het postkantoor staat de Chiesa di Sant'Agata en daarin de 3e boog van links een oorlogsmonument.

DSC03639Bestaande uit een rotsblok van het Adamello-gebergte.

DSC03642

We lopen naar het volgende plein Paolo VI, waar de Cattedrale di Santa Maria Assunta staat. De kerk is gesloten.

DSC03653Het wordt steeds meer bewolkt en er valt soms een spatje regen. Links naast de kerk staat Palazzo Broleto (12e eeuw) met Torre del Popolo, nu zetel van het provinciaal bestuur.

DSC03648Rechts naast de kerk staat La Rotonda, ook wel Duomo Vecchio genoemd uit de 11e eeuw. Deze kerk bevat waardevolle kunstwerken zoals de sarcofaag van bisschop Berardo Maggi (1308) en schilderijen van Moretto en Romanino, maar ook hier mogen we niet naar binnen.DSC03649

Op het plein staan twee fonteinen.

DSC03655Dit is de fontein van Minerva en de andere is Fontana Brescia Armata.DSC03657 (2)

Het begint te regenen, we gaan hier ergens eten en dan weer terug naar Iseo.

DSC03660De boulevard van Iseo.

Een oude en een jonge fuut.DSC03664 (2)

DSC03672 (2)

Piazza Garribaldi met een standbeeld van Guiseppe Garibaldi (1807-1882).

Dinsdag, 26 juni.

Vandaag zijn we rond het meer gereden en bij Marone naar Zone gereden en daar de door erosie ontstane Piramidi di Zone bekeken. Het is net zoiets als Le Demoiselles Coiffées bij Lac Serre Ponçon in FrankrijkDSC03681 .DSC03682

In Zone keren we op een parkeerplaats en daar staat ook een WO I monument met een later toegevoegde plaat voor WO II. DSC03686

DSC03687Voorbij Lovere is een steengroeve.

Woensdag, 27 juni.

Ik kom nooit in een Outlet Center, behalve op vakantie... Dus naar Franciacorta Outletvillage.

2018-06-27 12.08.29 (2)

En dit viel me daar op, ze zijn daar toch wel milieubewust!

Donderdag, 28 juni.

Het begon vandaag heel zonnig, maar tegen de middag trekt het helemaal dicht. Vanmiddag gaan we naar Ossimo, ten noorden van het meer. Volgens het boek van de ANWB heb je bij Letari een heel mooi uitzicht over het meer, als het zicht goed is natuurlijk en dat kan daar best zo zijn. We rijden naar Breno en dan een stukje terug naar Malegno en daar de bergen in. Prachtige weggetjes met heel veel haarspeldbochten. Het eerste dorpje is Ossimo Inferiore en we stoppen in Ossimo Superiore. Daar staan 2 kerkjes naast elkaar waar ook het boek over schrijft.

DSC03692Interieur van het kleine kerkje, uit de 16e eeuw.

DSC03693En deze is van de grote kerk er vlak naast, uit 13e eeuw, maar herbouwd in de 17e eeuw.

We gaan verder, het uitzicht achter de kerk is alleen maar over Valle Camonica en tussen de bomen door zie je Breno liggen.

DSC03704Op zoek naar Letari, maar niet gevonden, wel wat informatie over een archeologisch park en een smal weggetje naar beneden.DSC03700

Die hebben we maar niet genomen.DSC03703

En het archeologisch park hebben we ook maar overgeslagen, lijkt wel wat op het park Capo di Ponte, even verder op en die hebben we al eens bezocht in 2010.

Weer terug op de camping en 's avonds een prachtige zonsondergang.

2018-06-28 21.10.45

Vrijdag, 29 juni.

Het is erg warm en vandaag ook weer lekker in het meer gezwommen. Morgen gaan we door Zwitserland weer richting het noorden.

Zaterdag, 30 juni.

Het is nu 5 voor half 10 en we gaan naar de A4, richting Bergamo. Tegen half elf passeren we Milaan.DSC03709 (2)

Om kwart over elf gaan we de grens over en zijn in Zwitserland.

DSC03716 (2)

Na een korte pauze op parkeerplaats Coldrerio-Est, steken we het meer van Lugano over van Bisone naar Melide. DSC03724 (2)

Om half één gaan we tanken bij Belinzona en daar gaan we de A13 op richting Chur.

DSC03728 (2)Prachtig land met prachtige wegen.

DSC03734 (2)Hier en daar stroomt het water uit de bergen.

DSC03736 (2)

We naderen San BernardinoDSC03749 (3), zelfs de 4-baansweg maakt hier haarspeldbochten. Om half twee rijden we door de San Bernardino tunnel en die is maar 6,6 kilometer lang. Een uur later stoppen we op de parkeerplaats Heidiland, bij Bad Ragaz.

Het is kwart voor vier en we steken de Rijn en de grens over bij Kriessern en zijn dan in Oostenrijk, in het dorp Mäder koop ik een vignet (€ 9,00) voor Oostenrijk bij een benzinepomp. Daar gaan we de A14 op en via de Pfändertunnel zijn we om vijf over vier in Duitsland.DSC03768 (2)

Richting Memmingen, daarna de A7 naar Kirchberg an der Iller.

DSC03772 (2)Waar we om vijf over vijf aankomen op camping Christophorus. Het is een grote camping, veel vaste plaatsen, maar wel een plekje voor ons.

Prachtig sanitair en een prima restaurant!

Zondag, 1 juli.

Het is schitterend weer, geen wolkje aan de lucht. E zo bijna zoals gewoonlijk vertrekken we om vijf voor half tien. Het is bijna altijd in de buurt van half tien. Vandaag is het een lange rit, eigenlijk een beetje te lang...

In de buurt van Stuttgart stoppen we om te tanken en koffie drinken. Tot onze verbazing treffen we daar bekenden uit Dalen aan, dat is ook toevallig dat je elkaar daar tegenkomt.DSC03783 (2)

We zijn dichtbij het vliegveld van Stuttgart en ik zie een KLM vliegtuig opstijgen, is moeilijk om te fotograferen.

Om kwart over twaalf zijn we bij Pforzheim en hebben de vertraging na Stuttgart achter ons gelaten.DSC03788 (2)

Voor AB Kreuz-Walldorf langzaam en soms stilstaand verkeer.

DSC03795 (2)Het is even na drieën en we zijn Wiesbadener-Kreuz voorbij en zijn in de buurt van het Taunusgebergte en van Hofheim, waar zich de prachtige boeken van Nele Neuhaus zich afspelen.DSC03802 (2)

Vijf uur en we staan in een lange file bij Keulen, dat is de derde vandaag. In de buurt van Dreieck Köln-HeumarDSC03810.

Om twintig over acht rijden we eindelijk op de A31 richting Emden, nog 169 kilometer...

2018-07-01 22.49.28De laatste stop bij Ems-Vechte-Ost en om vijf voor half elf zijn we weer thuis. Het was een prachtige vakantie, veel gezien en ook veel kilometers gereden, in totaal 4973 km.