Reis naar Rhodos

25 mei 2017 - Rhodos, Griekenland

Vakantie op Rhodos

zondag 7 mei 2017

We vliegen met Transavia vanaf Schiphol, 's middags om 15.50 u. en landen op Rhodos om 20.30 u. Griekse tijd (één uur later) en om een uur of tien zij we in ons appartement hotel Majestic in Rhodos Stad.DSC02330

maandag 8 mei

In 1979 waren we voor het laatst op Rhodos en dus gaan we even een kijkje nemen hoe het toenmalige hotel Belvedere er nu uitziet, het is maar een klein eindje lopen. Het hotel heet nu Rhodos Horizon Resort en ziet er prachtig uit. 2017-05-08 12.02.32Het valt ons ook op dat er veel is bijgebouwd, er waren in die tijd veel meer open plekken, alles is nu volgebouwd.

We lopen verder richting de oude stad, door de poort van Amboise (1512)DSC02367 gaan we de Ridderstraat in met al z'n herbergen van de Johannieters, elke nationaliteit had zijn eigen herberg. Er waren nooit meer dan 600 ridders, ze hadden wel 5000 christelijke eilandbewoners in dienst, deze waren werkzaam in de herbergen en in het hospitaal (nu museum). De Grootmeester werd voor het leven gekozen en meestal was het een Fransman.

DSC02384De Ridderstraat

DSC02385   Herberg van de Provence,      toen nog zelfstandig.

De Johannieters hebben het eiland in 1306 gekocht van de Genuese piraten en bleven daar totdat in het jaar 1522 de Turkse sultan Suleyman het eiland veroverde, de Turkse overheersing duurde tot 1912 en daarna namen de Italianen de macht over. De Italianen zijn wel voortvarend te werk gegaan met opgravingen en restauraties van oude gebouwen. In 1943 kwamen de Duitsers en de Engelsen hebben Rhodos in 1945 bevrijd, pas in 1947 werd Rhodos weer verenigd met Griekenland.DSC02378

Het paleis van de Grootmeesters

DSC02389Een Madonnabeeld en links boven de deur de wapenschilden Frankrijk, de Paus en Engeland

We lopen verder langs het museum en door de Marinepoort naar de commerciële haven (de middelste van de drie havens).

DSC02395 Op het terras bij de Nieuwe Markt gaan we lunchen en verbazen ons erover dat het zo druk is, we zitten toch nog in het voorseizoen.

DSC02405

Ook kun je er voor kiezen met een duikboot rond te gaan varen...

DSC02402

dinsdag 9 mei

Het is nog steeds een beetje bewolkt, maar niet koud, het waait hard. we lopen naar het Kripiotis Hotel om voor vrijdagavond een Griekse avond te bespreken, een diner met muziek en dans, een must voor toeristen...

We zijn nu vlakbij het Rhodos Horizon Resort en lopen langs het zwembad van het hotel naar het strand, nu door een tunnel onder de drukke weg door.

DSC02413Rond het zwembad is geen gras meer te zien, spaart weer een grasmaaier uit...

Op het strand zijn niet veel mensen, het waait te hard, dat verschilt met de oostkust, daar is het vaak veel rustiger.DSC02419

Voor het hotel is een opstapplaats voor de hop on/hop off bus, daarmee gaan we naar de oude stad. we stappen uit zo dicht mogelijk bij het museum, hoef ik niet zover te lopen...

DSC02429

Je kunt goed zien dat hard waait.

DSC02431

Het uiterste noordelijke puntje van Rhodos met het aquarium.

DSC02434 Grote passagiersschepen doen Rhodos aan voor een dagje naar de oude stad.

DSC02437

Dit is de Marinepoort, daar duiken we de oude stad in naar het museum, eerst nog een foto van het fontein op het Ippokratusplein voor de Kastellania, ook wel riddertribunaal (1507) genoemd.DSC02438

Nu gaan we toch echt naar het museum, ik ben daar in 1979 geweest en volgens mij één van de mooiste stukken toen gemist, n.l. Krito en Timarista, Het museum is gevestigd in het hospitaal van de Johannieters, gebouwd op oude Romeinse bouwwerken. De bouw duurde van 1440 tot omstreeks 1490 en in 1916 werd het door de Italianen als museum ingericht en bijna alle stukken zijn op of rondom het eiland gevonden.

DSC02439De binnenplaats met een marmeren leeuw in het midden en op de hoeken stenen kogels uit diverse belegeringen, we gaan de trap op en langs de galerij liggen resten van kolommen, o.a. met een inscriptie van  Aristokritos.

DSC02440

DSC02442

Een hoofd van Hermes, gevonden in Kamiros.

DSC02447

Heel veel vazen zijn gevonden in het oude Kamiros, deze stad was beroemd om zijn aardewerk.

DSC02450 Nu komen we in de grote  zaal, de vroegere ziekenzaal waar de zieke, of gewonde ridders werden verzorgd. Tegen de wand zijn veel grafstenen geplaatst van grootmeesters en ridders, deze zijn overgebracht uit de kerk van Sint Jan die in 1856 werd verwoest.DSC02461

DSC02469

De kapel in de ziekenzaal, zo te zien zijn er ook stukken uitgeleend.

DSC02472Grafsteen van een Engelse ridder, Thomas Newport (†1502). We komen nu in de buurt van de beelden, allereerst een prachtig beeld van een badende Aphrodite van Rhodos (1e eeuw v.Chr.)

DSC02475Dan zien we Helios, beschermgod van Rhodos uit de 2e eeuw v.Chr. "Bij het verdelen van de wereld door Zeus was hij zijn zoon Helios vergeten, die was net DSC02476onderweg zijn reis van oost naar west te maken, zijn dagelijkse taak en was erg verdrietig toen bleek dat er niets voor hem was overgebleven. Zeus besloot toen voor hem een eiland te scheppen die al het andere zou overtreffen. Het eiland rees op uit zee en sindsdien is het de beschermelinge van Helios, vandaar dat Rhodos ook wel het zonne-eiland wordt genoemd".DSC02482

Nu zijn we bij één van de mooiste stukken van het museum, de grafsteen van Krito en Timarista uit de 5e eeuw v.Chr. gevonden 1930 tussen de ruïnes van Kamiros. Het jonge meisje leunt schreiend tegen haar moeder, die het kind omhelst en bedroefd zijn de gelaatstrekken van de moeder nu ze het aardse leven heeft verlaten.

Ook mooi is de grafsteen van Kaliarista (4e eeuw v.Chr.) de gestorven vrouw zit op een stoel en haar bediende reikt haar een doos aan waarschijnlijk met sieraden, gevonden in Rhodos Stad.

DSC02484Dit is maar een fractie wat er is te zien in het museum, buiten zijn nog wat mooie mozaïeken te zien.DSC02490

Een centaur terug van de jacht met een haas en een mozaïek met Bellerophon op Pegasus om het monster Chimaera te verslaan.

DSC02496

DSC02498

We verlaten het museum en lopen langs de moskee Suleyman door Ippodamou straat naar de poort van St. Athanasius en in de buurt van kerk Sint Franciscus van Assisi is een bushalte.

DSC02502DSC02505de moskee van Suleyman

DSC02510poort van St. Anthanasius met een vestinggracht tussen de muren.

DSC02511

DSC02513

de katholieke kerk van St, Franciscus

Met de hop on/hop off bus gaan we via Monte Smith terug naar het hotel waar we vanmorgen zijn ingestapt. Vanaf Monte Smith heb je een mooi uitzicht op de stad en we zien nog even dat de restanten van de tempel nu in de steigers staan. Het is de tempel van Apollo, een Dorische tempel.

DSC02517DSC02522

We gaan eten bij George en Maria, in het voetgangersgebied van de stad, een heel gezellig en goed restaurant, George heeft alle tijd voor een praatje.

DSC02525DSC02526houten fietsen, mag je huren

woensdag 10 mei

We gaan een auto huren en het eerste tripje gaat naar Filérimos, het is nu echt mooi weer geworden, de zon schijnt, het is warm en de wind is gaan liggen.

DSC02532 (2)In de verte ligt Ialyssós en daar gaan we de berg op naar Filérimos.DSC02535

Een beetje vage foto, maar in de verte ligt Rhodos stad en beneden voor Ialyssós, je hebt niet zoveel plekken om te stoppen, dus dan maar vanuit de auto foto's maken.

DSC02539Op de berg bij het klooster lopen een aantal pauwen en laten zo af en toe hun mooie veren zien. Het verhaal van de pauw: "Argus Panoptes was een reus die over z'n hele lichaam honderd ogen bezat, waarvan er nooit meer dan twee sliepen. Toen Zeus z'n oog liet vallen op de mooie Io, veranderde hij haar in een mooie zilverkleurige koe, zodat zijn vrouw Hera het niet zou merken, maar Hera vertrouwde het niet en gaf Argus opdracht om Io - in het oog - te houden. Argus werd door Hermes in opdracht van Zeus gedood nadat Hermes hem door zijn fluitspel zo diep liet inslapen dat al z'n ogen dichtvielen. Hera plaatste als eerbetoon zijn honderd ogen op de staart van het haar toegewijde dier, de pauw."DSC02541

Langs de Golgotha weg, aangelegd door de Italianen, lopen we naar een 18 meter hoog betonnen kruis, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over het lager gelegen gebied met links het oude vliegveld en rechts aan de kust het nieuwe vliegveld.

DSC02542Het klooster gaan we niet bezoeken, was ik al een keer en het kruis heb ik toen gemist. Je ziet hier ook mooie vlinders.

DSC02555 de koninginnenpage (papilio machaon)

De volgende stop is Epta Pigés, de 7 bronnen. We gaan langs het vliegveld, daarna Soroni en gaan we het binnenland in, via Eleoúsa richting Archipoli, net niet goed op de foto.DSC02563

In de buurt van Archipoli zien we een rij windmolens op de bergtoppen (551 m) van het Koutsoutis gebergte staan.

DSC02565

Mooie wegen door het binnenland, dan zijn we ook bij de Zeven Bronnen, valt een beetje tegen. Het is zoeken naar alle 7 en je kunt op blote voeten door een tunneltje naar een meertje lopen die als opslag voor het bronwater dient. Doen we niet, we gaan verder naar Lindos.

DSC02579  2017-05-10 13.52.19

plattegrond van de 7 bronnen

Op naar Lindos waar we bijna op het strand kunnen parkeren en ook nog vlakbij een restaurantje, is ook niet verkeerd voor de inwendige mens.2017-05-10 14.35.04

Prachtig stadje en boven op de berg de Akropolis met de restanten van de tempel van Athena Lindia (550 v.Chr.). We proberen nog naar boven te komen, maar het is al 4 uur en de ezeltjes worden weggebracht en gaan niet meer naar boven, dus donderdag nog maar eens gaan, want morgen gaan we naar Symi met de boot.

donderdag 11 mei

Vandaag is het vroeg opstaan, we gaan met een catamaran King Saron naar Symi, deze gaat sneller dan een gewoon schip, hij doet er ongeveer 2 uur over en de anderen 3 uur.DSC02580 Het is prachtig weer, wel een beetje wind, we wachten op de bus die ons naar de haven brengt, in de verte zie je de Turkse kust, het eilandje Symi ligt ongeveer 8 km uit de Turkse kust.

DSC02586

DSC02590We varen de haven uit en laten de kust van Rhodos achter ons. In de haven van Symi wacht onze gids Michael en samen met hem lopen we naar de vishal, waar hij ons heel veel vertelt over dit prachtige eiland.

DSC02600DSC02602Symi was tijdens de Trojaanse oorlog veel machtiger dan Rhodos en nam met een veel grotere vloot deel aan de strijd. Er woonden vroeger ook veel meer mensen op het eiland, ook zijn er nu nog heel veel kerken en het verhaal wil dat er net zoveel kerken gebouwd moesten als er dagen in het jaar zijn, voor elke dag een andere kerk, of dat waar is, betwijfel ik... Er mag niets worden gewijzigd aan de huizen in het dorp, alles moet zo blijven zoals het is. Soms is dat wat moeilijk, als je het geld niet hebt, zoals je kunt zien op deze foto.DSC02601 De ene kant is aangepast en de andere helft niet.

DSC02604Een jeugdelftal van de plaatselijke voetbalclub is kampioen geworden en dat vieren deze kinderen vandaag. We gaan verder en lopen naar de andere kant van het haventje en bezoeken een sponzenwinkel. Deze natuurlijke sponzen was een geweldige bron van inkomsten voor de duikers van Symi en bracht heel veel welvaart. Met de uitvinding van de synthetische spons was het gedaan met het duiken naar sponzen, hetgeen ook niet zonder gevaar was. Bijna iedereen koopt een spons, maar deze komen nu uit de Caraïben, door o.a. milieuverontreiniging zijn de sponzen hier bijna uitgestorven.

DSC02607​Eindelijk lopen we nu naar een terrasje aan het water, waar je de vissen kunt zien zwemmen.

DSC02617En ook vlakbij de oude vuurtoren, op de terugweg naar het schip lopen we langs het monument, met een zelfde reliëf van een Griekse trireem die we morgen ook bij Lindos zullen zien.

DSC02615DSC02628We kuieren langzaam terug naar het schip en gaan richting Panormitis, naar het klooster van Aartsengel Michaël.

DSC02632Een half uur later meren we af in natuurlijke baai met een aanlegsteiger aan de andere kant van het eiland en gaan dan naar het klooster.

DSC026452017-05-11 16.24.29

De binnenplaats van klooster.DSC02649

In de kerk mag je niet fotograferen, het hangt vol met prachtige iconen en de mooiste icoon is die van Aartsengel Michaël, de patroonheilige van het eiland en ook de bewaker van de zeelieden van het hele Dodekanesos gebied.

We schepen weer in en gaan terug naar Rhodos.

DSC02659De haven van Rhodos komt weer in zicht.

vrijdag 12 mei

Vandaag pakken we de auto en gaan nogmaals naar Lindos, nu langs de oostkust, via Faliráki,  Afándou en Archángelos is ook een mooie route.

DSC02677 (2)De bergen bij Archángelos en ook zijn er nu rotondes op Rhodos.DSC02678 (2)

We naderen Lindos en vandaag is het wat moeilijker om een parkeerplaats te vinden, het stadje is bomvol.

DSC02684Ieder op een ezel, zo gaan we naar de Akropolis, soms zie je toch wat afkeurende blikken van toeristen, terwijl de ezels gemakkelijk 100 à 120 kg kunnen dragen en zo zwaar zijn we gelukkig niet.2017-05-12 12.04.35 3 De man van de ezels blijft boven wachten totdat we weer teruggaan, pas dan moeten we betalen.

DSC02689Dit is het reliëf van de trireem (gedeelte van de voorsteven) uit de 2e eeuw v.Chr. die we ook op Symi zagen, de Griekse trireem (3 rijen roeiers) werd vooral bekend vanwege de zeeslag bij Salamis tijdens de tweede Perzische oorlog, waarbij de Grieken een veel sterkere vloot van de Perzen versloegen.

We gaan nu nog een trap op van 76 treden en door een lange middeleeuwse poort betreden we de ommuurde open plek van de Akropolis. Met daarop restanten van de Johannieter burcht en een 13e -eeuwse Byzantijnse kerk en verder natuurlijk resten van de Tempel van Athena Lindia. Deze werd gebouwd in  ca. 550 v.Chr. door Cleobulus (één van de 7 wijzen) en in de 3e eeuw v.Chr. herbouwd in de vorm zoals hij nu is.DSC02690

DSC02739Door de poort.

DSC02716Links de resten van een Romeinse tempel en de rij kolommen van de stoa, op het bovenste plateau staat de tempel van Athena Lindia.

Zie ook het gefotografeerde plattegrond.DSC02746

DSC02712De trap naar de tempel

DSC02707Dit zijn dan de resten van de tempel van Athena Lindia, afmeting 8 bij 22 meter, volgens de overlevering zou Alexander de Grote hier om de hulp van Athena hebben gesmeekt voor zijn verre reizen en Helena zou er een offer hebben opgedragen uit dankbaarheid voor de verzoening met haar man Menelaos, de koning van Sparta, na de Trojaanse oorlog.

DSC02710Van bovenaf heb je een mooi uitzicht ook op de baai van Paulus, hier zou de apostel Paulus zijn geland in het jaar 51.

En ook naar de andere kant, de baai met het strandje.DSC02740

We gaan beneden weer op de ezel en naar de auto.

DSC02747

Ezel verhuurbedrijf

Op de terugweg stoppen nog een keer om een foto van Lindos te maken. Zullen wel meer toeristen doen, denk ik.DSC02750

DSC02754 (2)Rechtdoor naar Rhodos en linksaf naar Epta Pigés en Archipoli, Grieks is een mooi taal!

DSC02758

Onze gehuurde Fiat Punto

's Avonds eten we lekker in het restaurant van hotel Kipriotis en met muziek en dans.

DSC02769

zaterdag 13 mei

Op de laatste dag van de autohuur besluiten we om helemaal naar het zuidelijkste puntje van Rhodos te gaan en dat is Prasonisi, een eilandje slechts door een strand verbonden met het eiland Rhodos. We nemen de route langs de westkust en wat mij opvalt dat er op heel veel daken deze zonnecollectoren gekoppeld aan een boiler staan.DSC02788 (2) Verder valt het ook op dat er heel veel gebouwen of woningen zijn die niet nog zijn afgebouwd of zo zijn gebouwd dat er in de toekomst nog een verdieping bij op kan.

DSC02798

DSC02816

Kasteel Kámiros even voor Kritinia

DSC02817Kritinia

DSC02824 (2)

Het kerkje van Sianna

DSC02825

Een heel lang smal eilandje, Chtenia

DSC02833

We naderen nu de afslag naar Prasonisi.

DSC02839 (2)

Nog 8 km door onbewoond gebied.

DSC02840

En dan zijn we op het strand, eerst lunchen.

DSC02841

Het is een gigantisch groot strand met weinig toeristen. Op de achtergrond het eiland Prasonisi, eigenlijk alleen in de winter is het een echt eiland, dan staat het water een half meter op het strand. Links is de Middellandse Zee en rechts de Egeïsche Zee.

DSC02848 (2)Men is van plan om hier nieuwe energiecentrale te bouwen in dit natuurgebied, de oude centrale in Soroni kan het niet meer aan.

DSC02844

Iedereen is het daar niet mee eens, maar de toeristen willen wel allemaal airco op hun kamers.

We gaan zwemmen in de Egeische Zee, het strand loopt heel langzaam af en we moeten een heel eind het water in om een beetje te kunnenDSC02847 zwemmen.

DSC02853 (2)

De nieuwe centrale in aanbouw.

Op de terugweg nemen we de oostkust en het stukje naar Lindos snijden we af en gaan richting Faliráki om daar nog even op het strand te gaan liggen.

DSC02863 (2)Ook weer z'n onafgebouwd huis, kan ook natuurlijk met de crisis hebben te maken.

DSC02874 (2)Rechtdoor naar Rhodos, linksaf naar Epta Pigés (7 bronnen) en Archipoli, linksaf naarKolýmbia. (dit bord hadden we gisteren ook al...)

DSC02881

Het strand van Faliráki, hier gaan we nog even genieten van de zon. Via Monte Smith rijden we Rhodos stad binnen, nu nog even zoeken naar een geschikt parkeerplekje bij het hotel.

DSC02885DSC02888

zondag 14 mei 2017

Laatste dag van onze korte vakantie op Rhodos, het was een prachtig vakantie!

DSC02901 (2)Het is mooi weer, er staat een harde wind en prachtig weer om te zeilen.DSC02914

DSC02921

DSC02930

Om een 19.00 u. zijn we op Diagoras International Airport bij Paradisi en uiteindelijk vertrekken we om 21.45 (Griekse tijd) en landen op Schiphol om 00.30 (Nederlandse tijd).