Vakantie Umbrië 2015

1 juli 2015 - Dalen, Nederland

Route vakantie 2015Gewijzigde route 2015

dinsdag 26-5-2015

We vertrekken om 6 uur 's morgens, want de eerste rit is vrij lang en gaat naar camping Frankenhöhe bij Schillingsfürst.

Op de heenweg naar de camping kwam ik op een parkeerplaats deze mooie spreuk tegen achter op een camper, de eigenaar heeft het goed begrepen...

vakantie 2015 dag 1 010  5 Vonden wij wel een mooie spreuk

We zijn om half 3 's middags bij de camping gearriveerd, toch nog weer te vroeg vertrokken. Om 15.30 staan we op ons plekje voor één nacht.

vakantie 2015 dag 1 011Het weer is redelijk, in ieder geval is het droog en dat is al heel wat.

vakantie 2015 dag 1 013 De ingang van de camping  met het receptiegebouw

vakantie 2015 dag 1 015

woensdag 27-5-2015

De zon schijnt en het belooft een mooie dag te worden. Het toiletgebouw ziet er perfect uit, pas nieuw denken we, misschien één jaar oud. We gaan op weg naar Italië en om 10 over 9 zijn we klaar voor vertrek.

Even na 12 u. zijn we de grens over en in Oostenrijk, we rijden over de Fernpass (1209 m), dan Imst en Nauders. Voor Nauders de Finstermünzpass (1188 m) en na Nauders de Reschenpass of Passo di Résia (1510 m). vakantie 2015 dag 2 021Om 14.30 u. zijn we de grens met Italië gepasseerd.

afslag naar de Reschenpass

vakantie 2015 dag 2 020 01

en de beroemde, half in het  Lago di Résia verdwenen  kerktorenvakantie 2015 dag 2 035 01

vakantie 2015 dag 2 043 01 abdij van Burgeis

Daarna rijden we langs Merano en  Bolzano, dan is nog maar een kort  stukje bergopwaarts naar camping Seiser Alm.

Om 17.05 zijn we op de camping, toch nog een stukje door Bolzano gereden, was niet de bedoeling, maar luisteren naar TomTom geeft ook wel eens problemen, ik had opgegeven: tolwegen vermijden, alleen deze had ik wel moeten nemen. We hebben een prachtig uitzicht op de omgeving, vakantie 2015 dag 2 053ik dacht eerst dat dit de Alpe di Suisi (Seiser Alm) al was, maar die ligt nog wat hoger en is vanaf de camping niet te zien. Wel een hoge bergklomp als je de andere kant op kijkt.            uitzicht vanaf de camping

vakantie 2015 dag 2 048uitzicht op de Santnerspitz (Punta Santner) 2414 m en de Jungschlern (Piccolo Sciliar)

vakantie 2015 dag 3 003  ons plekje op de camping

Het is een prachtige camping, met een prachtige sanitairgebouw, maar voor 2 nachten betaalden we ook € 80,40, zo duur staan we normaal gesproken nooit, maar deze camping stond al een paar jaar op mijn verlanglijstje, zodoende.

donderdag 28-5-2015

We gaan vandaag naar de Seiser Alm en vanaf Seis am Schlern (1000 m) gaan we met de lift naar boven en stappen uit in Compatsch (1850 m), daar eerst wat rondkijken en heel veel foto's maken. Wat later besluiten we om nog iets hoger te gaan, naar de Puflatsch berg (2174 m) en daar heb je nog weer een mooiere uitzicht.vakantie 2015 dag 3 006

vakantie 2015 dag 3 026

links de Langkofel (3180 m) en rechts de Platzkofel (2955 m)vakantie 2015 dag 3 031

even uitrusten en een                                        drankje nuttigen op de Puflatsch

vakantie 2015 dag 3 022 met de lift weer naar  beneden.

En daar stappen we in de bus om ons naar de camping  te brengen, maar we missen de halte en staan dan in  Völsch am Schlern. Is niet zo erg we gaan met de  eerst volgende bus weer terug en stappen dan wel op  de vakantie 2015 dag 4 002juiste plek uit.

de ingang van camping Seiser Alm

vrijdag 29-5-2015

We gaan om kwart voor tien op weg naar Marina di Massa bij Carrara, camping Dal Pino is onze volgende verblijfplaats, mits er plaats is natuurlijk, maar tot nu nog geen problemen gehad. De weg van Mantova naar Parma is een slechte weg, veel gaten en oneffenheden. Ondanks dat zijn we toch nog om kwart over drie op de camping en er zijn nog maar 3 plekjes vrij en dat komt het nationale feest in Italie op 2 juni, iedereen neemt dan een lang weekend vrij en gaat zoveel mogelijk naar de kust. We zitten hier op ongeveer 200 m van het strand.vakantie 2015 dag 4 006

Het zijn maar kleine plaatsen, maar groot genoeg voor ons Kipje.

vakantie 2015 dag 4 013 zonsondergang aan het  strand van Marina di  Massa

zaterdag 30-5-2015

Het is prachtig weer en we gaan vandaag naar de beroemde marmergroeven van Carrara, bij Fantiscritti gaan we met een busje de berg in, eerst een lange tunnel en dan komen we in een enorme zaal, waar nu nog maar 2 maatschappijen de laatste grote marmerblokken uitzagen. Het is geweldig mooi om dit te zien, volgens de gids is het nog mooier als de mensen hier aan het werk zijn.

vakantie 2015 dag 5 002 dit zijn de busjes waarmee de gids ons de berg inrijdt

vakantie 2015 dag 5 004 hier zijn we binnenin de    berg

het gereedschap en zware voertuigen kunnen zoweer worden gebruikt

vakantie 2015 dag 5 006 kaarsrechte wanden van marmer

vakantie 2015 dag 5 008 een enorme zaag,  waarmee de onder- en  bovenzijde wordt gezaagd

vakantie 2015 dag 5 009 en met deze ketting met  diamantpuntjes, worden de  verticale zijden uitgezaagd en dan krijg je blokken                  marmer zoals dezevakantie 2015 dag 5 010

vakantie 2015 dag 5 012 aan deze kolom mag niet  worden gezaagd en dient  als constructieve kolom, zodat het hele zaakje niet  instort, er zijn voortdurend constructeurs bezig om te  bepalen waar wel- of niet gezaagd mag worden

vakantie 2015 dag 5 013 dit zou een hele mooie tafelblad kunnen zijn, een beetje te zwaar misschien

vakantie 2015 dag 5 015 en dit trof men aan met kerst in  1995

vakantie 2015 dag 5 018 in het winkeltje buiten kun je zelfs  een beeldje van Mussolini kopen

vakantie 2015 dag 5 019 persoonlijk vind ik deze mooier

vakantie 2015 dag 5 023

Ponte di Vara

vakantie 2015 dag 5 026

een sculptuur van Nardo  Dunchi (1914-2010)  "Armonia di luci e ombre" bij het binnenkomen in Carrara en zelfs de trottoirranden zijn hier van marmer...vakantie 2015 dag 5 027

vakantie 2015 dag 6 003 ingang van camping Dal  Pino

zondag 31-5-2015

Om half tien zijn we zover dat we kunnen vertrekken, op weg naar Civitella del Lago. Op de A11 naar Firenze is het heel erg druk, gelukkig alleen richting de kust.Het is kwart over één als we op de camping Il Falcone zijn, het is schitterend weer en je kijkt vanaf de camping heel mooi over het landschap van Umbrië.

vakantie 2015 dag 6 005 Om vier uur staan we op een mooie plek onder de  olijfbomen, ook staan er een paar moerbeibomen, die  hun vruchtjes al laten vallen. Loop je er overheen, dan  spat het sap op je benen. Het is warm hier maar ook  soms heerlijk briesje.vakantie 2015 dag 6 007

maandag 1-6-2015

Gisteravond heeft het geonweerd met wat regen, maar vanmorgen alweer een prachtige blauwe lucht. we gaan op weg naar Norcia, om de mooie bloemen te bekijken in de Piano Grande bij Caselluccio. We hebben 321 km gereden en heel veel gezien, maar geen bloemenzee, vakantie 2015 dag 7 003ook Castelluccio niet gevonden. En tot overmaat van ramp, getankt bij een onbemande pomp, er 20 euro in gegooid maar geen drup diesel gekregen, dat is pas goed met je geld omgaan....

het zijn wel bloemen, maar niet wat we als doel hadden gesteld, het lijkt er niet op

dinsdag 2-6-2015

Heerlijk in de zon ontbijten en nog een kop koffie en dan gaan we een tweede poging ondernemen, ik heb nog even gevraagd aan Carlo, wat de beste manier is om er te komen, dus moet het nu wel lukken. We rijden nu via Visso en niet via Norcia en dan verder naar Castelluccio.vakantie 2015 dag 8 014

Castelluccio op de achtergrond en rechts de Monti Sibillini met als hoogste punt de Monte Vettore (2476 m), het plateau zelf ligt op 1270 meter

vakantie 2015 dag 8 021 toch nog een beetje kleur

vakantie 2015 dag 8 023          Castelluccio op de               achtergrond

Op de terugweg, richting Norcia,komen we langs een grote groep paarden met veulens.vakantie 2015 dag 8 029

Het is op de hoogvlakte erg druk, maar dat is ook logisch, het is vandaag een nationale feestdag, dus iedereen is vrij en men zit overal te picknicken.

Terug op de camping, 38° C nemen we eerst een frisse duik in het zwembad. De bloemenzee viel een beetje tegen, maar toch wel de moeite waard om een kijkje te nemen.

woensdag 3-6-2015

Vanmorgen heb ik een paar foto's genomen vanaf de zijkant van de camping, van daaruit heb je een mooie uitzicht over het Lago di Corbara en het stadje Civitella del Lago.

vakantie 2015 dag 9 001 Later bezoeken we de stad Amelia, de oudste  stad  van Umbrië, vermoedelijk 12e eeuw v. Chr. met  de  beroemde Porta Romana, de grootste van de 4  poorten. vakantie 2015 dag 9 006

een van vier de oude  poorten

vakantie 2015 dag 9 008 het gemeentehuis van  Ameliavakantie 2015 dag 9 010

nauw straatje in Amelia

vakantie 2015 dag 9 009 ingang naar de Romeinse  ondergrondse wateropslagkelders uit 50 n. Chr. het  betreft 10 ruimtes met inhoud van totaal 4400 m³ tot  1947 werden deze ruimtes benut als  drinkwaterreservoirs

het symbool van Amelia, de twaalfhoekige Torre Civica ca 30 m hoog uit 1050, de bovenste verdieping werd in de 18e eeuw toegevoegd vakantie 2015 dag 9 016

vakantie 2015 dag 9 023 Porta Romana, de belangrijkste  toegang tot de stad, in de huidige  vorm uit de 16e eeuw, maar de  muren stammen uit de 6e en 5e  eeuw v.Chr.

Na het bezoek aan Amelia, zijn we nog even door gereden naar Todi om te winkelen.

vakantie 2015 dag 9 024 dit zijn de restanten van de vestingmuren van Todi,

donderdag 4-6-2015

Naar Rome, met de trein vanuit Orvieto, ik wil dolgraag nog een keer naar het Vaticaan museum om een titel van een schilderij te zoeken, die ik 5 jaar geleden niet heb opgeschreven en ook later nergens heb kunnen vinden. Kan ik eindelijk de titel in m'n fotoboek plakken.

We stappen uit op Termini en gaan met de metro naar Ottaviano-San Pietro en lopen dan verdr naar het Museum, het is erg warm in Rome.

vakantie 2015 dag 10 008 de binnenplaats van het Vaticaan museum

We gaan naar binnen en zien gelijk de schitterende  kunstwerken en schilderijen, maar we zijn natuurlijk  geïnteresseerd in het schilderij in de hal voor de  stanza's van Rafaël (Raffaello Sanzi)

vakantie 2015 dag 10 011vakantie 2015 dag 10 015vakantie 2015 dag 10 017

een prachtige kunstwerk: Politico uit 1464 van Vivarini, daarnaast La Trasfigurazione  (1516-1520) van Raffaello Sanzio (1483-1520) op hout geschilderd en Madonna di Monteluce (1525) van Raphael's assistenten Giulio Romano en Giovan Francesco Penni

vakantie 2015 dag 10 021 Cortile del Belvedere (binnenhof) met een bronzen pijnappel

vakantie 2015 dag 10 022 Koningin Tuja (19e dynastie 1279-1213  v. Chr.),  moeder van Farao Ramses II,  gemaakt van zwart graniet

vakantie 2015 dag 10 026 Sala rotonda (ronde zaal) met de  grote schaal, rood porfier en de  standbeelden van verschillende Romeinse keizers

vakantie 2015 dag 10 027
 Claudius (10v.Chr.-54) en keizer  van 41-54

vakantie 2015 dag 10 029 zo druk was het in het museum...

vakantie 2015 dag 10 031

En hier ging het mij om, dit is het  schilderij waarvan ik naam en de schilder niet weet, jammer genoeg kan ik geen foto maken van het tekstplaatje rechtsonder de schilderij, die kant is afgesloten, We lopen door naar de Stanza's van Raffaello en dan verder naar het Sixtijnse Kapel.

vakantie 2015 dag 10 032 Paus Pius IX

vakantie 2015 dag 10 037

Paus Leo I (de Grote)         ontmoet Attila

vakantie 2015 dag 10 039

onder de schilderij lijken  beelden te staan, maar ze  zijn  met schaduw geschilderd

vakantie 2015 dag 10 041 dan eindelijk komen we in  het Sixtijnse Kapel, ik heb stiekem deze foto gemaakt, tenminste dat dacht ik, maar het werd direct opgemerkt en de bewaker riep met luide stem: "no pictures"

Op de terugweg lopen we langs een boeken- en souvenir verkoper en ik laat hem de foto zien van het bewuste schilderij en vraag hem of hij weet welk schilderij dit is en wie heeft het geschilderd, hij vraagt me waar hij hangt en gaat dan gelijk met iemand bellen van de bewuste afdeling en het duurt even, maar ik krijg een antwoord en mag ook nog even teruggaan om er zelf een foto van te maken. We gaan binnendoor naar zaal voor de Stanza's en het is nog steeds afgesloten, nu ga ik toch echt een bewaker vragen of ik in de afgesloten ruimte mag en zodat ik een foto kan maken van het bewuste tekstplaatje, dat mag en eindelijk weet ik de naam:vakantie 2015 dag 10 042 01

Helemaal gelukkig, kan ik eindelijk de juiste tekst erbij zetten, het was volgens de boekenverkoper niet eens zo'n beroemd schilderij en dat klopt denk ik wel want hij staat ook niet in een catalogus die ik van tevoren nog gekocht had.

De titel is: De martelaren van Gorkum en gaat over de ophanging van 19 katholieke geestelijken op 9 juli 1572 in Brielle (Den Briel) door Calvinisten.

Gevolg van dit alles is dat we nog een keer in de drukte door het Sixtijnse Kapel moeten, maar goed je moet er wat voor over hebben.

vakantie 2015 dag 10 055 kunstwerk van Arnaldo Pomodoro, uit 1990,met een  diameter van 4 m

vakantie 2015 dag 10 057

en daar tegenover de          beroemde pijnappel

We gaan uit het museum en gaan richting de Engelenburcht (Castel Santngelo), we hebben geen tijd om naar binnen te gaan, misschien volgend jaar.

vakantie 2015 dag 10 066vakantie 2015 dag 10 068vakantie 2015 dag 10 071

de Engelenburcht, oorspronkelijk het mausoleum van keizer Hadrianus en bovenop aartsengel Michael, daarnaast de Engelenbrug over de Tiber met fraaie beelden

Met de bus gaan we naar Termini om daar de trein van 19 uur 58 te halen, naar Orvieto.

vrijdag 5-6-2015

Een prachtige dag, geen wolkje te bekennen, lekker langzaam aan en genieten. Vanmorgen heb ik Carlo gevraagd of hij olijfolie van z'n eigen bomen verkoopt, dit jaar niet zei hij, de oogst was vorig jaar zo slecht dat hij alleen nog olie heeft voor eigen gebruik. En de prijs is enorm gestegen, doordat Italië olijven moest invoeren uit Tunesië en Spanje.

zaterdag 6-6-2015

We hebben gisteren besloten om nog een paar dagen hier te blijven, we schrappen Cinque Terre, komt later misschien nog eens. Het weer is hier zo aangenaam, ook 's avonds kun je heel lang heerlijk buiten zitten. We gaan vandaag naar Todi, volgens een Amerikaanse professor de meest ideale stad ter wereld, dat heeft hij in 1991 middels een computeranalyse geconcludeerd. Dat had grote gevolgen voor dit stadje met z'n 17.000 inwoners, de huizenprijzen gingen omhoog en ook de huurprijzen stegen enorm, tot groot verdriet van de inwoners. Inmiddels is de rust weergekeerd. Vanaf de parkeerplaats gaan we met de funicolare naar boven en dan de stad in.vakantie 2015 dag 12 002

ook deze stad ligt hoog, zodat je een mooi uitzicht over het landschap hebt

vakantie 2015 dag 12 003 hier kun je ook nog  omhoog

vakantie 2015 dag 12 008Piazza del Popolo. op de  achtergrond de kathedraal

vakantie 2015 dag 12 010 even naar rechts heb je Garibaldi  op het Piazza Garibaldi

vakantie 2015 dag 12 014 in de Duomo Santa Maria (12e eeuw) het  laatste  oordeel van  Ferraù Fenzoni  (1562-1645)  wel een beetje afgekeken  Michelangelo

vakantie 2015 dag 12 027

we lopen langs de oude vestingmuur weer naar lift

vakantie 2015 dag 12 035 01 om de Duomo Santa Maria  della Consolazione (16e  eeuw) te  bezoeken

vakantie 2015 dag 12 052 er staan beelden van de 12  apostelen en het beeld van  Petrus, bijna zoals in Rome

zondag 7-6-2015

Vandaag gaan we naar Orvieto, moet heel erg mooi zijn, gebouwd op een tufsteenrots en een schitterende kathedraal. Dus ook zeker de moeite om er een dagje heen te gaan, we waren hier al om met de trein naar Rome te gaan, maar van de stad hebben we nog niets gezien.

vakantie 2015 dag 13 002 hier boven op deze rots ligt de oude stad Orvieto, op  tufsteen, ontstaan 400.000 jaar geleden bij een  vulkaanuitbarsting, de stad werd in de 8e eeuw v. Chr.  gesticht door de Etrusken

vakantie 2015 dag 10 002 met de funicolare naar boven

vakantie 2015 dag 13 009en zien bij het uitstappen  van de lift een mooie  optocht voorbijkomen

We lopen door de Corso Cavour en komen nog een aantal hoogwaardigheidsbekleders in traditionele klederdracht tegen, horen waarschijnlijk ook bij de eerdere optocht. In de buurt van Torre del Moro gaan we linksaf Via Duomo en zien de prachtige gevel al.

vakantie 2015 dag 13 016vakantie 2015 dag 13 019vakantie 2015 dag 13 022

Nu ook de kerk in volle glorie, de bouw van deze zwart-wit gestreepte kerk begon in 1290, naar aanleiding het wonder van Bolsena, er werkten diverse bouwmeesters uit Siena en Firenze aan dit meesterwerk.

vakantie 2015 dag 13 024vakantie 2015 dag 13 027vakantie 2015 dag 13 029

de gevel van de Dom van Siena diende als voorbeeld, een fraai beeld van een zittende Maria met kind boven de deur en een detail van de punt met de kroning van Maria door Jezus, hiermee haar Koningin van de Hemel makend

vakantie 2015 dag 13 030 de Florentijnse beeldhouwer Orcagna (1308-1368)  ontwierp het roosvenster met Jezus in het midden

vakantie 2015 dag 13 031 binnenin de kerk is er nog een  dienst bezig, zodat we nog even  weer naar buiten gaan

vakantie 2015 dag 13 032 Torre di Maurizio, een van de  oudste klokkentoren van Italië,  het bronzen beeld boven op de  toren is van 1348

We lopen naar de achterkant van de kerk en komen  dan in de "Sistema Museale dell'Opera del Duomo" waar allerlei kunstwerken te zien zijn o.a. touwen en vaandels en verderop de echt mooie kunstwerken.

vakantie 2015 dag 13 037vakantie 2015 dag 13 039vakantie 2015 dag 13 046

van Luca Signorelli (1445-1523) Maria Magdalena uit 1504 en daarnaast Ludovico Mazzanti (1686-1775) met "Vergine Incoronata" (de gekroonde maagd) uit 1713-1714

vakantie 2015 dag 13 050 Madonna en kind van Jacopo da Bologna (circa1465-  circa1516)

vakantie 2015 dag 13 042geboorte van de Maagd, schilderij van  Cesare Nebbia (1536-1622) in 1584 werd  deze schhilderij naast het altaar aan de  rechterkant geplaatst en 1890 naar het  museum verplaatst

vakantie 2015 dag 13 043 dit fraaie relikwie (1337-1338) van  Ugolino di Vieri komt uit de Cappella del  Corporale, links van het altaar

vakantie 2015 dag 13 054 de kerkdienst is afgelopen en nu  kunnen we eindelijk het  allermooiste van de kerk  bewonderen n.l. Cappella di San  Brizio waar het Laatste Oordeel is geschilderd door Luc Signorelli en die ook misschien een beetje als voorbeeld diende voor het Laatste Oordeel in de Sixtijnse kapel door Michelangelo, de opdracht ging eerst naar Beato Angelico en Beato Gozzoli en in 1499 nam Luca Signorelli (linksonder op de foto) het over met dit als resultaat

vakantie 2015 dag 13 055 het ziet inderdaad schitterend uit

vakantie 2015 dag 13 056 Madonna met kind omringd door  engelen van een onbekende  schilder

vakantie 2015 dag 13 060 Pietà uit 1502 ook van Luca Signorelli

vakantie 2015 dag 13 061                            het grote altaar

vakantie 2015 dag 13 065 Cappella del Corporale

vakantie 2015 dag 13 066                prachtige doopvont bij de ingang van de kathedraal

vakantie 2015 dag 13 070 weer naar buiten terug door de  hoofdstraat en zien de Torre del Moro uit  de 13e eeuw

vakantie 2015 dag 13 073          een groep jonge priesters lopen ons snel voorbij

vakantie 2015 dag 13 077 de oude vestingmuren met uitzicht op beneden-Orvieto

vakantie 2015 dag 13 081

op tufsteen gebouwde vestingmuren

Terug op de camping begint het nu te onweren, het was ook erg warm vandaag, morgen gaan we naar Deiva Marina, langzamerhand weer noordwaarts.

maandag 8-6-2015

Het is vijf voor half tien, 19° en een strakblauwe lucht, we zijn klaar om te vertrekken, richting de kust en dan naar boven.

vakantie 2015 dag 14 002 op deze parkeerplaats stonden we ook in 2010, ook  toevallig

Om 10 voor 4 zijn we op camping La Sfinge, deze keer  staan we niet achter de receptie, maar op een iets  ruimere plek.

vakantie 2015 dag 14 006Maar wel zo dat we morgenvroeg gelijk kunnen vertrekken, we gaan met het busje van de camping naar de stad en gaan daar lekker eten, iets met vis natuurlijk want we zitten aan zee.

vakantie 2015 dag 14 018 prachtige strand en een  rustige zee

dinsdag 9-6-2015

We hebben onze planning iets aangepast, we zouden naar Frankrijk gaan, maar vanwege het slechte weer in Zuid-Frankrijk gaan we naar het Iseomeer, we gaan er vanuit dat het weer daar beter is. Om tien uur vertrekken we en dat is niet erg vroeg.

vakantie 2015 dag 15 001 tanken op de A15 in de buurt van Parma

Het is twee uur en we zijn in de buurt van Iseo, maar  we kunnen niet verder de weg is door de politie  afgesloten, wat nu? TomTom wijst me iedere keer weer  terug naar deze weg, op de kaart gekeken en proberen  via een andere plaats te rijden. Nou dat was heftig, we zijn langs hele smalle weggetjes met heel veel haarspelden en flinke stijgingspercentages gereden en ook een paar verkeerd gereden, maar uiteindelijk via Ome, Polaveno en Bosine hebben we om 16.00 u camping Covelo weten te bereiken. Een goede les: altijd een gedetailleerde kaart meenemen, ik had er gelukkig een bij mij van Michelin 1:400 000, anders had nog langer geduurd.

vakantie 2015 dag 15 003Luca was blij ons te zien, het was alweer 5 jaar geleden dat we hier voor het laatst waren. Er vielen ons ook wat verandering op, de receptie is verplaatst en er zijn niet meer zoveel vaste plaatsen, ook komt er nu een boot aanmeren bij het restaurant voor een rondvaart op het meer.

vakantie 2015 dag 15 002 een rondvaartbootje

woensdag 10-6-2015

Het valt op dat de camping bomvol zit, we hebben  geluk gehad dat er nog een plekje vrij was, Luca vraagt  of we ook nog een mooiere plek willen, we slaan het aanbod vriendelijk af omdat we maar een paar dagen blijven.

Vanmiddag gaan we naar Iseo om een heerlijk ijsje te eten

vakantie 2015 dag 16 012 001 de kade in Iseo vakantie 2015 dag 16 014

Gabriela Rosa (1812-1897)  schrijver en patriot uit Iseo

vakantie 2015 dag 16 018 zonsondergang op meer  van Iseo, er staat een kruis op de berg

donderdag 11-6-2015

We hebben de planning alweer een beetje aangepast  en gaan morgen richting Frankrijk, Luca vond het jammer dat maar zo kort bleven en hoopt ons volgend jaar weer te zien.

vakantie 2015 dag 17 003 hier hadden we dinsdag zo'n mooie uitzicht over het  Iseomeer, we gaan er weer heen om wat foto's te  maken, helaas is het niet helemaal helder

vakantie 2015 dag 17 026 de ingang van de camping  met een oude wijnpers,  denk ik

vrijdag 12-6-2015

Vanmorgen vroeg opgestaan omdat het een lange rit wordt, om kwart over negen zijn we zover dat we kunnen gaan, het is nu al 27°.

vakantie 2015 dag 18 005 ons plekje hier op de camping, maar nu op weg naar  Frankrijk

Om 14.20 u zijn we de grens over en in Frankrijk, om  half vier afslag Muy, dan richting Aups en  vervolgens Moustiers-Ste-Marie.

17.00 u. op camping Manaysse en wel op plek 60, vandaag 567 km gereden, eigenlijk een te lange etappe.

zaterdag 13-6-2015

Gisteravond hadden we onweer en flinke regenbui, nu is schitterend weer, zoals het hoort in Zuid-Frankrijk, straks even naar m'n privékapper in Riez, hij was blij om me weer te zien, vorig jaar niet geweest. Trouwens de gesprekken die ik met hem voer zijn heel kort. Daarna zijn we naar Aups gereden om een aantal jerrycans olijfolie in te slaan, we houden van deze olijfolie, heerlijk. Op de terugweg getankt bij de supermarkt in Riez, de goedkoopste van de hele vakantie, ik betaalde voor diesel slechts € 1,239 per liter.

vakantie 2015 dag 19 003 een nieuwe aanwinst voor Olivier z'n verzameling

vakantie 2015 dag 19 008Rue de l'Hôpital Vieux in Aups

vakantie 2015 dag 19 011het monument 1914-1918 in Aups

zondag 14-6-2015

Vannacht ook 3x onweer gehad met de nodige plensbuien, het ging behoorlijk tekeer. Nu is weer goed weer en we lopen naar het stadje, de Église Notre-Dame-de-l'Assemption uit de 12e eeuw, hebben we nog niet op de foto, van buiten wel maar niet van binnen.

vakantie 2015 dag 20 009 de ingang van de camping

vakantie 2015 dag 20 010

het restaurant La Cascade naast  de waterval

vakantie 2015 dag 20 014 hier zijn we dan in de kerk

vakantie 2015 dag 20 019        met de namen van de gevallenen uit         WO I

vakantie 2015 dag 20 020 ook prachtige ramen

vakantie 2015 dag 20 027                    geveltjes op de                            rechteroever en                         de toren van de                                                                        kerk uit de 12e eeuw

vakantie 2015 dag 20 033 op de terugweg een paar  nieuwsgierige ezels

maandag 15-6-2015

Vandaag staat Digne-les-Bains op het programma,  winkelen in de Carrefour, ik kom nooit in supermarkten, maar in Frankrijk wel, omdat ik moet rijden....

De lavendel staat al wel in bloei, maar nog niet uitbundig. vakantie 2015 dag 21 013Op de terugweg toch nog weer wat foto's gemaakt, het blijft een mooi gezicht.

vakantie 2015 dag 21 018 vakantie 2015 dag 21 021

weer terug op de camping ons plekje voor deze keervakantie 2015 dag 21 003

vakantie 2015 dag 21 027 prachtig uitzicht op het  stadje vanaf de camping

dinsdag 16-6-2015

Om 10 over 9 zijn we zover dat we kunnen vertrekken, we nemen afscheid van Olivier en gaan via Digne, daarna D1075 naar Grenoble, A48 richting Lyon, A432 naar Ville-France-sur Saône en dan de A6 op en bij Chalon-sur-Saône de D906 naar Chagny. Dat is voor vandaag onze eindbestemming, camping Le Paquier Fané, waar we om 5 voor 4 's middags aankomen.

vakantie 2015 dag 22 011vakantie 2015 dag 22 009 ingang van de camping

ons plekje tussen de          heggen

we waren hier voor het laatst in 2003, toen nog met een huurcaravan en de Ford Mondeo wagon (op gas)

woensdag 17-6-2015

De volgende etappe gaat naar Reisdorf, camping de la Rivière in Luxemburg, we gaan om 08.30 weg en zijn om 15.06.

DSC00925 op een parkeerplaats in de buurt van afslag Verdun

DSC00931      ingang van de camping

DSC00928 een mooi plekje aan het  water

DSC00926                     aan de Sûre

Mijn auto maakt een vreemd geluid, kwam ik onderweg tot ontdekking, we kijken onder de motorkap en zien dat het koelvloeistof niveau onder het minimum staat, de campingbaas heeft nog wat koelvloeistof staan en gaat hem bijvullen, hopelijk is dat het probleem.

's Avonds heerlijk gegeten in het restaurant van de camping, kunnen we er weer goed tegen, morgen het laatste stukje en dan is de vakantie voorbij.

donderdag 18-6-2015

Om kwart over negen gaan op weg, richting Keulen en daarna de A31 op naar het noorden. Ik merk vrijwel direct dat er nog steeds een sissend geluid aanwezig is als ik gas geef, maar ik zit op smalle wegen en nergens een parkeerplaats te vinden, ook nog een omleiding, dat maakt het ook niet gemakkelijker.

Er komt zwarte rook uit de uitlaat als ik extra gas geef, dit is niet goed, ook begint er een lampje te branden, motorstoring. We rijden net op de A1 en de eerste  parkeerplaats is Engelgau, DSC00935direct stoppen en Ford  autoservice bellen, die belt gelijk met ADAC en  ongeveer 2 u. later komt de sleepwagen van ADAC en  eerst wordt er gekeken en gevraagd wat er aan de  hand is, maar wordt toch besloten om naar de  dichtstbijzijnde Ford garage te gaan, dus auto erop en de caravan achter de sleepwagen. Zo worden we naar Autohaus Schäfer gebracht in Mechernich20150618_142245 en na inspectie blijkt dat de turboslang is gescheurd en dat deze besteld moet worden en er morgenvroeg is. We vragen hun of er een hotel in de buurt is, dat is er hotel Eifeltor en we worden er door een medewerker van de garage heengebracht,

DSC00936 hotel Eifeltor

vrijdag 19-6-2015

We hebben in ieder geval heerlijk geslapen en goed  ontbijt gehad, echt een aanrader dit hotel. Gisteravond heb al een taxi besteld om ons vandaag naar de garage te brengen en om negen uur zijn we in de garage en de auto is klaar, betalen en aankoppelen en om twintig voor tien zijn we op weg naar huis. Om 13.10 zijn we thuis. In totaal hebben we deze vakantie 5656 km gereden.