Vakantie in Frankrijk

25 november 2021 - Dalen, Nederland

Dit is de route voor deze late vakantie, we gaan meestal in het voorjaar. Door de corona perikelen toch maar wat later.

2021-11-10 Wat dit jaar een rondje Frankrijk zou worden, is veranderd in een heel andere route. Maar was ook leuk!

Zondag 29 augustus

09.45 We vertrekken in de regen, bij Veenoord wordt het gelukkig droog. Bij de grens regent het weer. De Welkomstbrug hebben we nog nooit goed kunnen fotograferen...DSC04567 (2)

Ter hoogte van Münster gaan we een bakje koffie drinken. Het is nu half twaalf. DSC04571Even na twaalf uur een Unfall op de A1, we moeten een "Gasse" maken en rijden nog maar heel langzaam en na een poosje staan we helemaal stil. Gelukkig is het droog en kunnen we ook naar buiten. Na ongeveer 2 uur mogen we weer verder.

Nog steeds op de A1. DSC04572 En verderop bij de Kamener Kreuz staat een helikopter op een bult. DSC04573 Om kwart voor vier even tanken bij pompstation Siegerland. DSC04577 (2) Om kwart voor zes zijn we bij Hanauer Kreuz. DSC04583 (2)En nu is het maar een klein eindje naar de camping.

18.00 Op de camping Mainflingen, we mogen een plekje uitzoeken en eventueel aangekoppeld. Doen we niet, we zetten de caravan gewoon los neer. Het was een lange rit, 443 km. 2021-08-29 18.43.50

Maandag 30 augustus

Allereerst ga ik een paar broodjes halen en nog een restant betalen, ik had deze camping besproken en moest een deel vooraf betalen. 2021-08-30 07.22.25 Uitzicht over één van de meren bij deze camping.

Tegen tien uur gaan we verder op de A3 richting Frankfurt en bij Frankfurter Kreuz de A5 op richting Karlsruhe. Bij Karlsruhe wordt het opeens wat zonniger, maar dat duurt niet lang.

Om 10 over 12 gaan we een pauze nemen op Rasthof Baden-Baden, ook maar even tanken. Op deze Rasthof hebben ze ook een Autobahnkirche met mooie beelden.

2021-08-30 12.49.11 Naar de ingang van de kerk kom je deze mooie beelden tegen. 2021-08-30 12.46.46 Even na één uur vertrekken we en na 10 minuten gaan we langzaam rijden op alle 3 rijbanen en na een poosje rijden we alleen nog op de linkerbaan, de 2 andere zijn afgesloten. Bij Appenweier staat staat een hijskraan om een vrachtwagen uit de berm omhoog te trekken. DSC04596 (2) Twintig over drie, we rijden weer, af en toe een beetje regen. En om twintig voor vier zijn we in Frankrijk en rijden nu op de A36 naar Besançon.

Kwart over vier, het eerste tolpoortje en de tolbadge doet z'n werk, gelukkig!

Kwart voor vijf, vlakbij afslag 6, kruising met D31. DSC04604 (2) De zon schijnt! Dat rijdt toch een stuk prettiger. Half zes, aankomst op de camping De Besançon Chalezeule. Het is druk op de camping, we staan op nr. 44, een mooi plekje in de zon. DSC05890 Achter ons staat een boom met grote vruchten, pas na de vakantie kwam ik erachter wat het voor een boom is, ik had hem niet herkend. Het is een zwarte walnootboom. DSC05892

Dinsdag 31 augustus

Het is mooi weer, de zon schijnt! We staan op een prachtig plekje! DSC05898 Straks gaan we naar Besançon en gaan daar de Citadel bezoeken. Ik heb een parkeerplaats uitgezocht aan de rand van de oude stad, zo dicht mogelijk bij de citadel. En dan is het nog een hele klim naar boven. In de Av. Arthur Gaulard zien we het eerste bastion. DSC05904 Even verderop een mooie muurschildering met een voetbalveldje. DSC05905 Bij een parkeerplaats aan de Rue de Rivotte gaan we op zoek naar een voetpad dat binnendoor naar boven gaat. Deze parkeerplaats was beter geweest, iets dichterbij.

DSC05911 Wel eerst even een foto maken van de oude vesting en dan door een oude poort de trap op. DSC05913 Porte Rivotte, hier gaan we door en dan gelijk linksaf de trap op. DSC05914 Na 5 minuten zijn we al een heel stuk hoger. Om de citadel binnen te komen moeten de mondkapjes weer op en de QR code laten zien. DSC05923 Het is even zoeken naar de code. We mogen naar binnen en lopen dan over het gebied voor de citadel en links zien we een standbeeld van de man die het allemaal heeft bedacht, Sébastien Le Prestre Vauban (1633-1707). DSC05925 Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9bastien_Le_Prestre_de_Vauban

Voor de vestingwerken van Vauban, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vestingwerken_van_Vauban

We komen nu bij de citadel en er voor is nog een gracht met een paar langharige apen, ze zijn met elkaar bezig om vlooien te vangen, zo lijkt het. DSC05927

Om in het citadel te komen moeten we nu entree betalen en kunnen dan ook over de vestingmuur lopen. Sommige delen van de muur zijn afgesloten. Allereerst zien we een enorm grote loopwiel waarmee men vroeger water uit de diepe put naar bovenhaalde.

DSC05932 Verderop gaan we naar de uiterste punt van de vestingmuur en hebben daar een mooi uitzicht over de Doubs en Besançon. DSC05937 Uitzicht richting Besançon en de andere kant op. DSC05935 We lopen weer terug over een groot plein en over de gracht naar de oude stad. DSC05939DSC05940

We komen toevallig uit in de Grande Rue en daar staat ook Cathédrale Saint Jean (814), verbouwd in de 12e eeuw en in de 18e eeuw.

DSC05942 Even verderop lopen we door La Porte Noir. DSC05946 Dit is een Romeinse triomfboog, gebouwd in 175 n. Chr. ter ere van de keizers Marcus Aurelius en Lucius Verus vanwege hun overwinning in de Romeins-Pathische oorlog. Besançon heette in de romeinse tijd Vesontio en werd bewoond door de Keltische stam Sequani en was toen al een strategische plaats in de meander van de Doubs. Wel toevallig de mooiste straat gekozen, want vlakbij de poort zien we Parque Castan net Korinthische zuilen en opgravingen.

DSC05951DSC05952 DSC05955 Plattegrond van de opgravingen in Vesontio.

Na eerst een kop koffie met een quiche te hebben genuttigd op een terras bij La Viennoise in de Grande Rue, proberen we de parkeerplaats weer te vinden, dankzij Google Maps lukt dat. We rijden de stad weer uit, gaan tanken en daarna naar de Carrefour, daar kopen we 2 fietshelmen. Verder nog even de voedselvoorraad aanvullen, want morgen gaan we naar Pont-en-Royans.

Weer terug op de camping en op deze camping zie je ook deze verblijfplaatsen, je woont dan een poosje in een ton, ook leuk! 2021-08-31 19.21.45

Woensdag 1 september

De zon schijnt, Straks brood halen en nog €1,80 betalen voor de camping, ook deze camping had ik gereserveerd. Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik campings reserveer, vanwege de corona doe ik dat omdat ik dan weet dat ze open zijn.

Om kwart over tien gaan we vertrekken, op naar Pont-en-Royans, twintig minuten later zitten we op de A36, richting Lyon. Bij Dole gaan we op de A39, richting Bourg-en-Bresse. Even na twaalf gaan we een broodje eten op Aire de Marmont, we zitten bij een Nederlands echtpaar en hebben een praatje. Tegen één uur gaan we weer verder, via de A440, A42 en A432 langs vliegveld St. Exupéry.

Het is nu vijf voor twee en rijden nu op de A43 richting Grenoble. DSC04625 (2) En vlak daarna op de A48 en zien de bergen bij Voiron. DSC04627 (2) Het is nog steeds mooi weer! Bij Voiron nemen we de afslag naar de A49, richting Marseille en bij afslag 9 gaan we richting Pont-en-Royans.

Kwart over drie zijn we op de camping Les Seraines, wel een probleempje, ik moet tanken! Ik kan nog maar 31 kilometer rijden. De mevrouw van de camping gevraagd waar kan ik tanken, ze zei: niet hier in het dorp, maar 6 kilometer verderop kun je tanken. Dus maar gauw gaan tanken, ook nog verkeerd gereden. Bij een Intermarché in St. Jean-en-Royans, de tank weer volgegooid. Je moet natuurlijk ook nooit zolang het tanken uitstellen, maar kan iedereen gebeuren.

Het is een echte Franse Municipal camping, heel eenvoudig en oud. De plek is perfect, veel ruimte en we staan pal aan de La Bourne, een zijrivier van de Isère. 2021-09-02 09.18.13

Deze rivier is de grens tussen departement Isère en de Drôme in de regio Rhône-Alpes. Het is windstil en geen wolkje te zien. Om half negen begint het wat donker te worden en er komen meer wolken, maar nog prima weer om buiten te zitten. Morgen gaan we de route langs de Gorges de la Bourne rijden, moet heel mooi zijn.

Donderdag 2 september

Vanmorgen brood gehaald bij de bakker in Pont-en-Royans en lekker buiten ontbijten. Het is nu 5 voor 11 en we gaan de route langs de Gorges rijden, af en toe even stoppen op een parkeerplaats om wat foto's te maken.

DSC05967 Op deze kaart worden de stuwen aangegeven en die de verschillende dorpen van stroom voorzien. 2021-09-02 11.45.31 Dit lijkt wel een beetje op de Gorges du Verdon. DSC05969 (2) We naderen de afslag naar de grotten van Choranches, wij gaan daar niet heen. DSC05973 De andere kant op, richting Pont-en-Royans. DSC05980 Ik zou hier niet met een camper of caravan langs rijden. We komen nu in Villard-de-Lans en parkeren de auto achter het gemeentehuis. DSC05982 DSC05983 Het is een wintersportstadje met veel terrasjes. En natuurlijk ontbreekt ook hier geen monument voor de slachtoffers van "La Grande Guerre".

2021-09-02 12.29.27 We nemen een versnapering op dit terrasje, wel eerst je QR code laten zien! IMG_20210902_123416902 (2)

Terug naar Pont-en-Royans, nog een paar foto's van het riviertje La Bourne. DSC05992 DSC05990 Met waarschuwingsborden.

DSC05994 (2) De hoofdstraat van Pont-en-Royans met een toren gebouwd op de restanten van een vestingwerk. DSC06001DSC05999 Het meest gefotografeerde deel van het dorpje.

DSC06006 Links op de foto het watermuseum met een enorme uitloop naar de rivier. Op de andere oever een kleine waterval in een parkje. DSC06008

We gaan weer naar de camping en dan naar de supermarkt, morgen gaan we naar Moustiers-Ste-Marie.

DSC06015 De ingang van deze camping en op nr. 52 staan wij. DSC06016 (2) Nu een biertje en porc, natuurlijk snijden met een echte Opinel! 2021-09-02 17.21.20

Vrijdag 3 september

Het is bewolkt, eerst ontbijten en om 10.00 vertrekken we, mooi op tijd! We nemen de D518 en gaan weer door het smalle tunneltje. 2021-10-10 (2) De zon gaat schijnen en we rijden langs veel boomgaarden met walnootbomen. We zijn nu in Saint-Romans, DSC04636 (2) nog een paar kilometer en dan gaan we op de A49 richting Grenoble. Langs Grenoble zijn ze druk bezig met de weg, maar we kunnen rustig doorrijden, geen vertraging. Om 11 uur stoppen we op Aire des Jaillets, voor een kop koffie. 2021-09-03 11.19.30 Col des Deux Soeurs heeft zich verstopt achter de wolken. 2021-09-03 11.17.14 12.13 Col de la Croix Haute, bij Lus-la-Croix Haute ga ik tanken zodat ik straks niet weer te weinig benzine heb. Half twee, we stoppen op een parkeerplaats even voorbij Les Armands, hebben we al vaker gestaan. 2021-09-03 13.50.58 Nu gaan we straks een klein stukje op de A51, bij afslag 21 er weer af, dan via Digne-les-Bains naar Mézel en daarna Puimoisson. DSC04648 (2) In Puimoisson gaan we linksaf over de D56 naar Moustiers-Ste-Marie. DSC04653 (2) Om half vier zijn we op de camping en even later geïnstalleerd op ons plekje.

2021-09-03 16.41.09 Het lijkt wel herfst, er zit bijna geen blad meer aan de zilverpopulier, We hebben al even gesproken met Olivier z'n moeder. Ze vond het fijn dat we er weer waren.

Zaterdag 4 september

De dag begint heel zonnig, maar na de middag komt er wat meer bewolking. Vanmorgen heb ik brood gehaald uit het dorp, op dit fietsje lukt het heel goed om naar boven te komen.

2021-09-04 11.16.15 Om kwart over elf ziet het er ook nog mooi uit. Later in de middag heeft het een beetje geregend en dan zie je de wolken naar beneden komen. DSC06027

Zondag 5 september

Het is markt in het dorp dus neem ik m'n mes mee en laat hem bij een messenslijper weer messcherp slijpen. Dat is hier nog gebruikelijk, bij ons niet denk ik. Maar zeker weet ik dat niet want ik kom in Nederland nooit op de markt, ook nooit in een supermarkt, dat gebeurt alleen op vakantie.

DSC06033 Moustiers-Ste-Marie. DSC06043DSC06037DSC06051 Rue de la Bougarde. DSC06047 Onze caravan op de camping vanuit Moustiers-Ste-Marie.

2021-09-05 14.30.38  DSC06049 (2) De ster boven het stadje in de wolken. We gaan weer terug naar de camping, we staan naast echtpaar uit Zwitserland en die zijn blij dat ze weer Duits konden praten. Gisteren zou de buurvrouw La Voie Romaine gaan lopen, maar ze liep helemaal verkeerd en morgen gaat ze nog een poging wagen. Ik heb haar nog eens uitgelegd dat ze bij het kerkhof links moet aanhouden, want anders loop je naar de Gorges du Verdon. Ze heeft een kopie gemaakt van mijn kaart, dus moet het goed komen. Ik heb die route al heel vaak gelopen en ook naar de ketting, maar dat gaat niet meer omdat lopen niet zo goed meer gaat.

DSC06056 Deze foto is om kwart voor zes genomen, wat later komt er wat meer bewolking. 2021-09-05 21.52.37 Maar we zitten om 22.00 uur nog steeds buiten, het weer is prima!

Maandag 6 september

De zon schijnt, we slapen hier langer als thuis. Na het brood halen bij Olivier heb ik de buurvrouw naar het startpunt van de Voie Romaine gebracht. Kan ze in ieder geval goed beginnen, de wandeling terug door de ravijn is moeilijk en om deze route te vinden, is ook niet gemakkelijk, heb ik haar gezegd, omdat je daar achter heel goed verkeerd kan lopen. Nu maar ontbijten en dan aan de koffie.

We gaan naar Digne-les-Bains, Marjanne haar wandelschoenen zijn stuk en de winkel met de bergschoenen is er nog steeds. 2021-09-06 14.04.56 (2) De foto even geappt en het worden deze.

DSC06062 Rotonde du 11 Novembre 1918 met een beeld van de wapenstilstand (l'Armistice) in Digne-les-Bains.

Op de terugweg even stoppen bij een zeer vaak gefotografeerde hutje, maar dan in de lavendel, nu niet. 2021-09-06 16.09.50 DSC06069 Iets dichterbij. Er heeft helemaal geen lavendel gebloeid bij het hutje, wel aan de overkant van de weg. DSC06065 Op de camping hoor ik van de buurvrouw dat ze nu wel de Voie Romaine heeft gelopen, maar niet langs de kerk terug, ze kon het juiste pad niet vinden en is nog langs een boerderij gelopen en daarna dezelfde weg weer terug. Ik had haar ook wel gewaarschuwd dat de weg terug door het ravijn moeilijk is te vinden.

Dinsdag 7 september

Het is prachtig weer, de zon schijnt en vanmorgen waren weer laat uit bed, pas om half negen, moet niet gekker worden. Voor de koffie ben ik nog even naar boven gefietst, niet naar het dorp maar de andere kant op. Het weggetje met een stijgingspercentage van 18% naar de hoogvlakte, heb ik wel eens geprobeerd op m'n andere fiets, maar is mij nog nooit gelukt om helemaal naar boven te komen, weleens halverwege. Wellicht gaat het lukken met dit fietsje.

DSC06093 (2) Het lukt, toch makkelijk met een elektrische fiets. DSC06071 Op de hoogvlakte Plateau de Valensole. En nu weer naar beneden, ondertussen een paar keer stoppen om foto's te maken. DSC06075 Hier ga ik weer naar beneden. DSC06083 (2) Met een mooi uitzicht Op Moustiers-Ste-Marie. DSC06091 (2) Iets dichterbij.

DSC06094 (2) Twee kerkjes boven elkaar. De accu van de fiets is bijna leeg, maar het was de moeite waard! Vanmiddag gaan we naar Aups en halen daar een voorraadje olijfolie bij la Boutique du Moulin de Gervasoni. In Aups pakken we een terrasje want de winkel is nog niet open. 2021-09-07 14.06.40 Collegiale Saint Pancras (15e eeuw) in Aups. (Zie ook vakantie 2019). DSC06099 Dit standbeeld zegt mij nog niet zoveel, moet ik nog uitzoeken. Het gaat over een opstand in 1851. DSC06100 DSC06095 Rue Jules Philibert in Aups. Nu is het is het tijd om naar de Boutique te gaan en daar zijn nog een aantal bezoekers die uitleg krijgen over de verschillende soorten olijfolie en mogen dat dan ook proeven. Wij weten welke we nodig hebben en mogen er even tussendoor.

2021-09-07 14.57.17 Je kan er meer kopen dan alleen olijfolie. 's Avonds zijn er veel parapentes in de lucht. DSC06108 (2)

Woensdag 8 september

Het is bewolkt, maar ondanks dat ga ik toch zwemmen! Aan het meer is het ook bewolkt, dus ik hoef me niet te beschermen, geen zonnecrème. Het lukt mij nog om naar de overkant te zwemmen en weer terug! Het waait hard, dan ben je ook weer gauw opgedroogd. Met de drukte valt het wel mee, er zwemt bijna niemand.

DSC06115 DSC06120 Na het zwemmen even een ijsje eten bij Les Magnans, lekker!

Ina zegt: vraag even wanneer ze mosselen hebben, volgens de ober komende vrijdag, dus dat wordt genieten! O, ja vanmorgen waren we heel vroeg wakker, de klokken begonnen om half vijf al te luiden. Het is vandaag Maria's geboortedag en dan is er om vijf 's morgens een mis in de kerk.

Donderdag 9 september

Vanmorgen om half zeven regende het een beetje. Maar de grond is bijna niet nat geworden. Het is bewolkt, maar wel warm. Vandaag gaan we naar Pierrevert bij Manosque om een beetje wijn in te slaan. In 2019 hebben we ook een keer van deze wijn genoten en eens kijken of ze nog zo'n lekkere wijn hebben. We zijn net op tijd, want om twaalf uur gaan ze sluiten.

DSC06330 aangepast Pierrevert ligt vlakbij Manosque. 2021-09-09 12.10.132021-09-09 11.55.50 (2) Dit leuke bordje hing in de winkel.2021-09-09 17.13.22 (2) En dit is het geworden.

We gaan nu naar Les Mées en dat ligt in de buurt van Malijai dat aan de N85 ligt tussen Sisteron en Digne-les-Bains. DSC06329 (2) aangepast Zo rijd je Les Mées binnen en rechts zie je de vreemde hoge rotsen. DSC06136 DSC06121 DSC06122 Hier zie je de hoogste piek links op de foto. DSC06128 En dit is de hoogste iets uitvergroot.

Voor verdere uitleg zie: https://www.provenceweb.fr/e/alaupro/lesmees/lesmees.htm en ook op: https://aventuregeologique.com

De rotsen staan bekend als de "Pénitents des Mées" vanwege hun silhouet. Volgens de legende vertegenwoordigen ze de monniken van de Lure-berg die (letterlijk) door Sint Donat werden versteend tijdens de Saraceense invasies als straf voor het verliefd worden op de mooie jonge "Mauresques"-vrouwen die een feodale  heer meenam van een kruistocht. Pénitents betekent "boetelingen".

En weer terug op de camping met een prachtige uitzicht op de omgeving. DSC06137 DSC06145 In de verte zien we de Col d'Iloire (964 m).

Vrijdag 10 september

Het is bewolkt en soms als de zon schijnt, is het heel warm. Vandaag niet veel gedaan, even naar boven gefietst en ik verbaas mij erover dat het nog zo druk is, heel veel oudere mensen. Het is ook nog markt op vrijdag. Ontzettend veel campers op de grote parkeerplaats langs de weg. Het is ook nog druk op de camping, veel campers. De pensionado's kiezen heel vaak voor een camper i.p.v. een caravan, denk ik.

DSC06147 (2) Vanmorgen in het dorp. 2021-09-10 13.53.51 Vanmiddag op de camping. 2021-09-10 19.45.09 En vanavond bij Les Magnans!

Zaterdag 11 september

Het is een prachtige dag, geen wolkje te bekennen. Een strakblauwe lucht! We gaan vandaag na de middag route de Crêtes rijden. Als we gaan is het nog steeds mooi weer. We stoppen op dezelfde  plaatsen waar ik al eerder foto's heb gemaakt, maar elk jaar als ik hier kom, geniet ik ervan!

DSC06151 Uitzicht over Lac de Sainte-Croix. DSC06159 (2) We rijden naar La Palud en nemen daar de route de Crêtes en bij de 2e uitkijk stoppen, bij de eerste vond ik het te druk. Als je goed kijkt, zie je onder op de foto een gier vliegen, het is moeilijk om die beesten goed op de foto te krijgen. DSC06159 (3) Even uitvergroot.

Als je hier op deze plek naar de andere kant kijkt, zie je het dorpje Rougon. DSC06168 (2) Aan de andere kant van de Verdon zien we het militaire oefenterrein Grand Plan de Canjuers.

DSC06171 Verder naar een volgende uitzichtpunt met een kijkje op Pont de L'Artuby. DSC06184 (2) Soms zie je mooie stenen liggen met fossiel afdrukken. DSC06183 DSC06185 (2) De tunnel du Fayet, op de linkeroever. DSC06187 Parkeren doe je niet te dicht aan de rand! DSC06191

We gaan via La Palud weer terug naar het meer.

DSC06192 DSC06194 Ik duik nog even het meer in, er zwemmen nu toch wat meer mensen. Terug op de camping schijnt de zon prachtig op Moustiers-Ste-Marie. DSC06200 En om kwart voor 8 ziet er zo uit. DSC06201 Tegen 8 uur komt er nog een parapente over de camping. DSC06204 (2)

Zondag 12 september

Het is alweer mooi weer! We hebben vanmiddag een ritje langs de noordzijde van het meer gereden en op de mooie plekjes wat foto's gemaakt. Van deze kant heb ik eigenlijk nog nooit foto's gemaakt. Zo ontdek je toch nog nieuwe en onbekende plekjes, terwijl we hier al zo vaak zijn geweest.

DSC06207Het eilandje in de verte  ligt voor het dorpje Les Salles-sur-Verdon. Dit dorpje is helemaal opnieuw opgebouwd, het oorspronkelijk dorpje ligt op de bodem van het meer.

DSC06214 (2) Aan de overkant naast de Gorges ligt het dorpje Aiguines en iets naar rechts het kasteel met z'n 4 torens. DSC06215 (3)

2021-09-12 15.08.49 (2) Dit is Ste-Croix-du-Verdon van bovenaf gezien. DSC06226 (2)

Terug via Riez naar de camping en daar drinken we een kop thee. DSC06227

Ik moet de knobbel van de trekhaak schoonmaken, omdat ik een Fransman heb geholpen z'n motoraanhanger 2x te verplaatsen naar een andere plek op de camping. Hij heeft een nogal grote camper en die past niet overal, hij staat nu op z'n 3e plek en dat is vlak naast ons. De Zwitsers zijn alweer weg. Hij is doof en kan ook niet goed praten, dat doet z'n vrouw. Maar nu heb ik mijn trekhaak vol met vet en die moet weer schoon anders werkt de stabilisator niet. Het beste is om het vet te verwijderen met wasbenzine, morgen maar even kijken wat er in de supermarkt is.

Vanavond is het feest, Olivier is vandaag 50 geworden. Het wordt een disco-avond tot 11 uur. 2021-09-12 19.38.39 (2)

Maandag 13 september

Het is onbewolkt en warm. Er zijn veel mensen vertrokken, ook de Nederlanders met hun Levanto caravan. Er zijn nu veel lege plekken. Ik pak de fiets en ga een eindje fietsen langs La Bastide aan de chemin de Quinson en dan over een kleine waterval weer terug over de chemin de Peyrengue en D952 weer terug naar de camping.

2021-10-31 DSC06229 De kleine waterval in het beekje La Maïre, kun je gewoon doorheen lopen. DSC06234 Dit gebouwtje lijkt op een kerkje, misschien vroeger ook geweest.

DSC06240 Hier ben ik weer op de splitsing en ga weer terug naar de camping. DSC06236

We gaan nog even naar Riez en heb daar een paar schuursponsjes gekocht om de trekhaak weer schoon te maken, wasbenzine hebben ze niet. Ik neem wat afwasmiddel en maak hem eerst goed schoon en dan met het schuursponsje, dat gaat prima, hij blinkt er weer over!

Dinsdag 14 september

Het is een regenachtige dag geweest, om een uur of 3 was het weer droog. Dus veel binnen gezeten en vanmiddag getankt bij Honorat. Morgen gaan we naar Lyon.

IMG_20210914_110140522 (2) DSC06241 En om twintig voor vijf schijnt de zon! DSC06243 En de ster blinkt weer in de zon. DSC06245

Woensdag 15 september

Het heeft vannacht geregend met zand uit de Sahara, de auto is wat geel geworden. DSC06246

9.45  Vertrek, mooi op tijd! Uitgezwaaid door Olivier en z'n moeder. We gaan over de D1075 naar Lyon.

11.08 Langs Sisteron, eindelijk een foto gemaakt van de vesting van Sisteron, goed zo Ina! DSC04663 DSC04662 (2)

Even later naderen we afslag 23 en gaan dan de D1075 op. DSC04665 (2) Het is 12 uur en we zijn bij Aspremont, de ruitenwissers blijven werken.

La Rochette, we weten nog steeds niet wat dit ooit voorstelde. DSC04670 (2) Er staat een restant van een muur op de meest linkse piek.

Tegen één uur is het 24° en we zijn in een bocht waar je een mooi uitzicht hebt op de Mont Aiguille in de Vercors en een spoorwegviaduct. DSC04684 (2)

We zijn vlakbij Aire de Marceaux en gaan een bakje koffie drinken. 2021-09-15 13.31.22 Het ziet er wel donker uit.

14.50 We naderen de afslag naar de A432, maar we gaan rechtdoor tot aan Bron en nemen dan de D383 met de tunnels naar de A6. Om 3 uur rijden we op de D383. DSC04694 (2)

In de tunnel. DSC04699 (2) Nog 900 meter en dan op de A6 naar Dardilly. DSC04704 (2) Zo ziet het gekronkel na de tunnel er van boven uit. 2021-11-02 (3)

Om half vier zijn we op camping Indigo International de Lyon. IMG_20210915_163443386 (2) Tijd voor een biertje en een lekkere porc. 2021-09-15 17.25.38

Het is nu 20 over 7 en het regent, het restaurant waar we al eens hebben gegeten is nu een sushi restaurant, maar Ina wil geen sushi, dus moeten we zelf wat maken, kan ook... Het is druk op de camping, eigenlijk is het een doorgangscamping, één nachtje slapen en dan weer verder. Het ligt vlak aan de A6. Er is veel veranderd, het zwembad is verplaatst achter de receptie en de receptie is ook vernieuwd. Ook zijn de toiletgebouwen compleet vernieuwd, ziet perfect uit!

Donderdag 16 september

Vandaag gaan we naar Lyon, ik heb een dagkaart gekocht voor de bus en de metro en dan pakken we bus (lijn 89) naar Gare de Vaise en dan met de metro naar Place Bellecour.

2021-09-16 11.44.42 (2) Wel een mondkapje op in de metro!

DSC06249DSC06251 Place Bellecour met een uitzicht op Nôtre Dame de Fourvière en ernaast de Tour Métalique, een kopie van de Eiffeltoren.

We lopen door Rue du Président Edouard Heriot, een grote winkelstraat en komen uit op Place des Jacobins. DSC06254 Verder door de Rue de l'Ancienne Préfecture en naderen de Saône en la Passarelle du Palais de Justice. DSC06258 Links is een restaurantje, daar nemen we kop koffie. 2021-09-16 12.33.33 Daarna over de Saône en straks met de funiculaire naar Fourvière.

DSC06261 De Saône en in de verte Croix-Rousse. DSC06264 Het paleis van Justitie. DSC06265 Het plein voor de Cathédrale de Saint-Jean.

DSC06266 Dit is het voorfront van Saint-Jean, nu gaan we met de funiculaire Fourvière naar de Basilique de Nôtre-Dame de Fourvière. DSC06267

Vanaf dit plein heb je een prachtig uitzicht over Lyon. DSC06269 Rechts van de brug het terrasje waar we net vandaan kwamen. DSC06271 In de verte een paar hoge gebouwen in Part-Dieu. DSC06274 DSC06276 (2) Saint-Jean en schuin erachter Place Bellecour. Het is nu bijna twee uur en er dreigt een onweersbui, dus gauw weer naar beneden en op een terras bij de Saint Jean nemen we een crêpe en de onweersbui barst los. Het meisje dat ons bedient, vraagt of we niet binnen willen zitten, maar dat hoeft niet.

2021-09-16 14.50.38 Onder dit afdakje blijf je wel droog. Als het weer is droog is, gaan we met de metro naar Place de Terreaux. DSC06286

DSC06292 Met het prachtige Hôtel de Ville. Tegenover het stadhuis de Galerie des Terreaux. DSC06289 (NB Zie ook vakantie Toscane-Lyon 2011).

We lopen naar Rue Mercière en kiezen een terras op de hoek van Rue de la Monnaie en Rue Mercière, tegenover Le Bistro de Lyon. DSC06293 (2) 2021-09-16 16.43.08

DSC06294Tegenover het terras staan deze mooie beelden boven de ingang van Le Bistro de Lyon. 2021-09-16 17.05.32 Na een glas bier gaan we naar een terrasje waar we een borrelhapje nemen, het is Bodega Café Léone in Rue de la Monnaie. 2021-09-16 18.26.52 2021-09-16 18.26.58 Na dit lekkere hapje stappen we in de metro en gaan terug naar de camping.

Vrijdag 17 september

Het is mooi weer en ik ga een eindje lopen om wat foto's te maken van de omgeving hier. Allereerst van het kantoorgebouw waar Marjanne in 2011 bij de ANWB werkte.

DSC06295 (2) Het witte gebouw in het midden op de foto was toen het kantoor waar ze haar vakantiewerk heeft gedaan voor de ANWB. DSC06300 (2) Zo kom je Dardilly binnen. DSC06303 (2) En linksaf ga je naar de camping. Terug op de camping. DSC06306 Het nieuwe sanitair gebouw met een prachtige constructieve houtverbinding.

2021-09-17 14.27.56 2021-09-17 14.26.45 Ziet er perfect uit! Vanwege mijn constructieve achtergrond geniet ik van deze details!

We gaan naar de stad, met de bus en de metro gaan we deze keer naar de wijk Croix-Rousse. Vanaf Gare de Vaise gaan we met de metro naar Place Bellecour en dan naar Cuire, waar we uitstappen op Place de la Croix-Rousse. Op dit plein staat een standbeeld van Joseph-Marie Jacquard (1752-1835), uitvinder van het programmeerbare weefgetouw met ponskaarten.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph-Marie_Jacquard

DSC06307 We lopen rechtdoor naar een open stuk waar je een mooi uitzicht hebt over het noordoostelijk gedeelte van Lyon. In de verte zie ik een kerncentrale en de verkeerstoren van het vliegveld. DSC06309 DSC06311 DSC06310 (2) Vooraan op de foto ligt een groot blok kwartsiet "Le Gros Caillou" deze is door de voorkant van een gletsjer in het kwartaire tijdperk op deze plek geduwd.

DSC06312 (2) Een kerncentrale in de verte. We lopen verder door deze voormalige zijdebuurt en komen op Place des Tapis en daar staat een beeld "Le chant des Canuts", het zijn twee geliefden die het lied van Aristide Bruant zingen. DSC06313 In Rue du Cuire op nr 36 vinden we deze mooie graffiti, dat ze mijn naam wisten, had ik niet gedacht. 2021-09-17 17.23.41 (2)

B.t.w , ik heb het echt niet gedaan!  We gaan terug naar Place Bellecour. Met het prachtig standbeeld van Louis XIV. DSC06318

Na een een drankje op het terras Café Mercière en een beetje rondkijken. 2021-09-17 19.16.30 Dan zoeken we een leuk restaurantje in deze gezellige straat. 2021-09-17 19.41.59 Het wordt restaurant Garden Bistro en het is nu bijna half acht, dus we kunnen wel gaan eten. Misschien voor de Fransen een beetje vroeg, maar wij hebben trek. 2021-09-17 19.26.33 2021-09-17 19.37.20 2021-09-17 20.02.28 2021-09-17 20.41.48

Het was heel lekker, eigenlijk moeten we wat vaker naar Lyon en hier gaan eten!

Zaterdag 18 september

Nou lekker geslapen! Dat kan ook wel na zo'n lekkere maaltijd in Rue de Mercière! Het is een beetje bewolkt en slechts 12°. Ik moest vanmorgen wel heel lang wachten op mijn stokbrood, hij had belangrijkere dingen te doen. Het is nu 20 voor 9 en we gaan ontbijten.

10.06 We gaan vertrekken en 5 minuten later zijn we op de A6. DSC04707 (2) Gare de Péage de Limas en het is nu 19°.

DSC04708 (2) 10.23 Afslag 25 naar Chagny, het weer wordt steeds mooier, 23°.  11.51 Even pauze op Aire du Bois Guillerot, het weer is nog steeds prachtig.  13.30 Afslag 4 naar Besançon en Vesoul, het schiet lekker op. DSC04722 (2) Nog 45 km naar Montbéliard. 14.00 We gaan tanken op Aire d'Écot, het is heel druk, de parkeerplaatsen zijn vol.

Tien voor drie nog even gestopt op Aire de le Porte d'Alsace om 15.11 zijn we in Mulhouse. DSC04724 (2) En naderen Duitsland. DSC04726 (2) Kwart over drie in Duitsland.

DSC04727 (2) Nog een klein stukje naar Riegel am Kaiserstuhl. DSC04733 (2) 15.40 Afslag naar Riegel en om 16.00 uur zijn we op camping Müllersee.

IMG_20210918_162400574 (2) 2021-11-07 (7) En daar staan we voor één nachtje.

"De naam Kaiserstuhl (Duits voor Keizerstroon) komt vermoedelijk van koning Otto III die bij Sasbach am Kaiserstuhl in 994, twee jaar voordat hij tot keizer werd gekroond werd, een gerechtszitting hield. De 557 m hoge Kaiserstuhl is een klein laaggebergte van vulkanische oorsprong". (bron: Wikipedia)

Zondag 19 september

Gisteravond hebben we lekker gegeten in het restaurant van de camping. Vanmorgen een lekker ontbijt met Duitse broodjes. DSC06320 De ingang van de camping.

DSC06321 DSC06324 Het restaurantje van de camping. DSC06322 Tegenover de camping is een paardensportcentrum.

Om kwart over tien stappen we in en gaan weer verder richting Dalen. Het is fris en het gras is nat, niet zonnig en het is maar 15°. Op de A5 bij afslag 55 Offenbach breekt de zon door.

11,00 Het is nu bijna onbewolkt en 18°, dit is bij afslag 52 voor Baden-Baden. DSC04735 (2) 10.55 We gaan tanken bij Bruchsal-Ost, het is druk op de parkeerplaats, er staan een paar bussen. IMG_20210919_121003163 (2) We hebben ongeveer een uur gestaan op deze parkeerplaats, het was heel druk bij de toiletten vanwege de vele bussen. Bij Bruchsal Staugefahr, het is nu 22°.

13.11 ABK Walldorf, na deze Autobahn-Kreuz is het weer normaal verkeer. DSC04738 (2) Nog steeds op de A5 richting Frankfurt. DSC04739 (2) Bij Heppenheim 23 minuten vertraging en langzaam doorrijden. Tegen half drie naderen we Frankfurt. DSC04745 (2) 14.47 We zijn nu op de A45 en rijden dan links van Frankfurt, richting Gießen. De routeplanner wil ons via Gießen laten rijden, ik kies voor afslag Siegen. 15.38 We zijn in Sauerland, Siegen nog 40 km. Vaak van 3-baans naar 2-baans en dan ook weer files. 16.34 Afslag Siegen. DSC04759 (2)

Dit is Weidenau, een wijk in Siegen. DSC04763 (2) Dan gaan we via Hilchenberg, Kirchhundem en Schmallenberg naar Bödefeld. DSC04768 (2) Dit is op de L728 in Kirchhundem, even voor de afslag naar de L553, maar die nemen we maar een klein eindje. Even later pakken we een binnenweg naar de Winterbergerstraße, dat is de D236 naar Schmallenberg.

DSC04771 (2) Het is wel een mooie omgeving, kleine dorpjes en smalle wegen. Achteraf hadden we beter de afslag bij Gießen kunnen nemen, dan waren we zeker eerder op de camping geweest.

17.52 Eindelijk op de camping in Bödefeld en nog maar 13°. 20210919_181105 (2) 2021-11-09 Op dit plekje staan we, het is maar een kleine camping.

In het restaurant van Landhotel Alberts gaan we eten. Dat was ook een lekkere maaltijd!

20210919_190320 Het dorpsplein in Bödefeld. 20210919_190257 De St. Cosmas en Damian kerk van Bödefeld.

Maandag 20 september

Het was koud vannacht en de ruiten van de auto waren bevroren. We gaan vandaag naar huis! IMG_20210920_075853051 (2) Het weer ziet er goed uit, beetje koud.

We vertrekken om kwart voor tien en dat is mooi op tijd. En tegen 10 uur in Meschede krijg ik een bekeuring op de L740, kwam ik pas later achter. Het was een lichte overtreding, 58 i.p.v. 50 km/u. Slechts €20,00 dat viel nog wel mee. Boete Meschede (2) Om 10 uur rijden we op de A46 en het weer is prima. DSC04775 (2) Kwart voor elf de A1 op richting Bremen.

DSC04783 (2)  Bij Münster nemen we de Bundesstraße 54 richting Gronau. Tien voor elf, van de 2-baansweg weer op een 4-baansweg, de A31, richting Emden. DSC04788 (2)

11.52 De eerste parkeerplaats voor koffie en een broodje, het Parkplatz Lau Brechte. 20210920_121058 Na ongeveer een half uur weer verder.

12.36 Kreuz Schüttorf, we gaan rechtdoor. DSC04791 (2) 13.02 Afslag naar Emmen. DSC04792 (2) En de Nederlandse grens. DSC04795 (2)

DSC04798 (2) 13.19 Nog klein eindje. DSC04802 (2) DSC04804 (2) 20210920_135913~2 Om 13.25 zijn we weer thuis en totaal gereden 3825 km.

1. Klaas menninga:
    4 december 2021
    wat een uitvoerig en prachtig reisverslag, dat moet heel veel tijd en de
    nodige zweetdruppels gekost hebben.
    mijn complimenten.
  2. Kasper:
    4 december 2021
    Bedankt, viel nog wel mee ben er ongeveer een weekje mee bezig geweest. Als pensionado heb je wel een beetje tijd voor dit soort dingen.😉 Even een vraagje, hoe is het met jou?
  3. Gerrit Grimmerink:
    4 december 2021
    Leuk zo’n gedetailleerd reisverslag.
    Knap om het het allemaal van dag tot dag bij te houden.
    Heb het met plezier gelezen.
    Hartelijke groet!
  4. Kasper:
    4 december 2021
    Dank je wel, Gerrit! Ik vind het nog steeds leuk om de vakantie op deze manier een beetje bij te houden. Je beleeft de vakantie gewoon nog een keer en ik heb er natuurlijk ook alle tijd voor!😉 Groetjes Kasper
  5. Klaas menninga:
    5 december 2021
    hier alleen wat ouderdomskwaaltjes bij mij, met Margreth alles oke (top fit)
    tot nu toe ook geen covid.
    groetjes Klaas
  6. Kasper: