Vakantie Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland.

23 oktober 2019 - Dalen, Nederland

2019-05-06Dit is de geplande route.

20190526_074139

Zondag, 26 mei.

We vertrekken tegen 8 uur en nemen een eerste pauze op parkeerplaats Hazeldonk-West en gelijk maar even tanken.

DSC03981Om kwart over één zijn we in Frankrijk en na Lille, op de A1, wordt voor het eerst onze tolbadge uitgeprobeerd en het werkt uitstekend!

En een uur later arriveren we op camping La Paille Haute in Boiry-Notre_Dame. Er is plek zat op de camping, vanavond zal het wel druk worden. Deze camping wordt vaak als doorreiscamping gebruikt, terwijl hier in de buurt genoeg te zien is voor wie geïnteresseerd is in de bezienswaardigheden uit de 1e wereldoorlog. Daarom blijven wij ook een dag langer.

20190526_144903De ingang van camping La Paille Haute.

Maandag, 27 mei.

Het is prima weer en we zitten heerlijk buiten te ontbijten. Straks gaan we naar Arras en Vimy. In Arras gaan we de Wellington tunnels bekijken en bij Vimy staat het indrukwekkend monument van de Canadese slachtoffers uit de 1e wereldoorlog.

DSC04065Hier is de ingang van de Wellington tunnels in Arras, maar we kunnen niet eerder dan 4 uur vanmiddag terecht, het is een rondleiding met begeleiding.

Dus gaan we eerst naar Vimy.

DSC04004Het ziet er van een afstand al heel indrukwekkend uit, we staan nu op Canadees grondgebied en zoals bij elk monument en begraafplaats, perfect onderhouden!

20190527_122144De voorzijde wat dichterbij.

DSC04027Dit is de achterkant van het monument.

DSC04023Met een zerk en "Remembrance poppy flowers" en natuurlijk de nooit ontbrekende bloemen.DSC04021Dit vind ik wel het meeste mooie detail van het monument. Het prachtige beeld van "de jonge Canadese natie".DSC04016Iets dichterbij. Plan_of_Attack_Vimy_RidgeEn hier speelde zich dit drama af, er kwamen totaal 60.000 Canadezen om in de 1e wereldoorlog. Tegenover het Canadese monument staat een monument van de Marokkaanse divisie. Deze divisie bestond niet alleen uit Marokkanen, maar was vooral een mix van allerlei nationaliteiten, waaronder vele legionairs uit het vreemdelingenlegioen. Zij waren de eersten die op 9 april met de Canadezen de aanval openden en verloren ook veel mensen.DSC04003

We gaan nu naar Arras en duiken de Wellingtontunnels in.

DSC04037Zo gaan we de tunnels in met een helm op uit de 1e wereldoorlog.

DSC04051Slaapplaatsen voor de soldaten.DSC04046De gereedschappen liggen er nog.DSC04045DSC04044Zo verliep de frontlinie in 1917.

DSC04055Ook de toiletten konden natuurlijk niet ontbreken.

DSC04062Een kleine impressie van de ondergrondse ruimtes en tunnels, uitgehakt door de New Zealand Tunneling Company. En waar op 9 april 1917, 24.000 Britse soldaten verbleven en 's morgens de aanval inzetten op de vlakbij gelegen Duitse troepen.

Een stukje geschiedenis: In 1916 worden de Franse troepen in de omgeving van Arras afgelost door Britse troepen en in Chantilly wordt op 16 november 1916 afgesproken dat de Britten een aanval

gaan ondernemen op de Duitse linies. Om zoveel mogelijk soldaten aan het front te krijgen en zonder al teveel op te vallen, worden er door de New Zealand Tunneling Company onder Arras tunnels gegraven.

En zo kwamen er op 9 april 1917 om 6.30 u, na hevige kanonvuur en explosies 24.000 soldaten uit de grond en gelijktijdig gingen de Canadezen bij Vimy Ridge in de aanval.

De strijd duurde tot 16 mei en was een mislukking, de Britten verloren 150.000 man en de Duitsers 130.000.

Alleen de Canadezen hielden Vimy Ridge bezet, maar de verliezen waren: 3598 doden en 7008 gewonden.

We rijden terug naar de camping en onderweg rijden we langs deze begraafplaats, zoals er hier heel veel zijn.

DSC03986Feuchy Chapel is een Britse begraafplaats bij La Chapelle de Feuchy aan de D939, even voor de A1. Hier liggen 525 geïdentificeerde slachtoffers.

Dinsdag, 28 mei.

We vertrekken omstreeks 10 uur. Een gedeelte van de weg door Boiry-Notre-Dame is afgesloten, ze zijn met de weg bezig en ik word netjes langs de obstakels geleid. Ging met horten en stoten en heel krap, maar we hebben het zonder schade gered.

Om twee uur naderen we Troyes.

DSC03988Deze afslag moeten we nemen. En even later staan we op camping Municipal De Troyes.DSC04079We staan op een mooi plekje, dachten we... DSC04073Dak moet nog omhoog.

Woensdag, 29 mei.

We waren vanmorgen er pas om 8 uur uit, lekker lang geslapen. Het weer is goed en de zon schijnt en het is  17°. We staan op een mooie plek, dichtbij het toiletgebouw, hoef ik niet zover te lopen.

Nadeel is dat we onder een enorme acacia staan met een duivennest en dat zien we aan de hoeveelheid poep wat naar beneden komt. Het ligt op de tafel, caravan en op de disselhoes.

Maar goed we gaan niet verhuizen om een paar duiven, dat hoort erbij als je in de natuur wilt slapen.

We lopen straks naar het oude centrum van Troyes, het is ongeveer een half uur lopen. Troyes wordt al genoemd in 22 v. Chr. Toen werd de Via Agrippa aangelegd en verbond de steden Boulogne-sur-Mer via Reims en Langres met Milaan en was van groot belang voor de toekomstige ontwikkeling van de stad Troyes. De Seine stroomt door de stad en we steken de rivier over om in de binnenstad te komen. Daar zien we prachtige oude gevels en de eerste kathedraal Église Saint-Nizier, deze kerk stamt uit de 16e eeuw en is gebouwd op de plek waar eerder in de 5e eeuw de St. Maur kerk stond.

DSC04083Dit is in Rue Kléber.DSC04088Op de achtergrond  Église Saint-Nizier.DSC04140Hetzelfde huisje van de andere kant genomen.

DSC04090Église Saint-Nizier.

We lopen verder en komen dan bij een enorm grote kathedraal St. Pierre et St. Paul, dit is ook de Bisschopskerk.

DSC04101

De bouw van deze kathedraal begon in 1207 en is in de 17e eeuw helemaal afgewerkt. Op 21 mei 1420 vond hier de ondertekening van het verdrag van Troyes door de Franse en Engelse kroon plaats. Het betekende niet dat de honderdjarige oorlog voorbij was. In uitvoering van het verdrag trouwde Hendrik V op 2 juni 1420 met prinses Catharina, dochter van Karel VI. Toen Hendrik V en Karel VI (de Waanzinnige) kort na elkaar stierven in 1422, werd hun zoon, respectievelijk kleinzoon, de tien maanden oude Hendrik VI van Engeland, in Parijs uitgeroepen tot koning van zowel Frankrijk als Engeland.

DSC04124Dit is de voorgevel, bijna niet te fotograferen. Met slechts één toren van 66 meter hoog.DSC04111

DSC04116Ook mooi om te zien zijn de relikwieën van St. Bernard, in een ivoren kist uit de 11e eeuw, als buit meegenomen uit Constantinopel (Istanbul) in 1204 door de Kruisvaarders.

Het bevat de schedel en een dijbeen. St. Bernard was de geestelijke vader van de Tempeliers.

DSC04105DSC04107Als je binnen komt, zie je echt dat het een enorme kathedraal is. Met ongeveer 1500 m2 gebrandschilderde ramen, een lengte van 114 m en een hoogte van

28 m, is het daardoor ook één van de  beroemdste kathedralen van Frankrijk.

DSC04103Aan de buitenkant op de toren zien we een bord met de naam van Jeanne d’Arc (1412-1431). Op 10 juli 1429 krijgt Jeanne d’Arc steun van deze stad voor

de jonge koning Karel VII, om de Engelsen uit Frankrijk te verdrijven.

DSC04131We lopen verder richting het centrum en zien de volgende kerk. De basiliek Saint Urbain is in 1262 gesticht door paus Urbanus IV, op zijn geboorteplek en de plek waar z’n vader als schoenlapper werkte. In 1935 worden de stoffelijke resten van Urbanus overgebracht naar de kerk, die in 1964 de titel van basiliek krijgt.

Het straatje waar we doorlopen heet Rue de la Vierge, even voorbij St. Urbain met prachtige houtsnijwerk.

DSC04133

DSC04134Een beetje ingezoomd op het rechterdeel van de vorige foto.

We komen nu aan op Place Maréchal Foch, met een mooi uitzicht op het Hôtel de Ville (stadhuis) van Troyes.

DSC04135Op het terras van Brasserie Vosgienne nemen we een kop koffie en een heerlijke croque monsieur.

DSC04137 (3)En kijken we de andere kant op, zien we de Rue Emile Zola met ook weer van die mooie  vakwerkgevels.

We zijn weer uitgerust en lopen terug naar de camping. De zon schijnt fel en tegenover ons op de camping slaan een aantal Nederlandse motorrijders hun tenten op.

Morgen gaan we richting Clermont-Ferrand, naar camping Huttopia Royat.

Donderdag, 30 mei.

Om 9.20 u. zijn we al op weg, dat is wel heel vroeg. Het is een beetje bewolkt en af en valt er een beetje regen.

Tegen 3 uur in de middag naderen we Clermont-Ferrand.

DSC04003 (2)We rijden door tot aan de A75 en bij afslag 2 naar Le Mt. Dore. Daarna via Ceyrat naar Royat.

Om kwart voor vier staan we op de camping Huttopia Royat. De D944 in Ceyrat was opgebroken, dus moest ik omrijden en dat kost altijd wat meer tijd.

DSC04144Een grote plek voor ons klein Kipje.

DSC04145En de bewolking begint te breken, het komt goed.

Vrijdag, 31 mei.

Het is prachtig weer, de zon schijnt in een strakblauwe lucht. Als we hebben gegeten, gaan we naar de Puy de Dôme. Deze camping is perfect, de toiletten en douches zijn helemaal nieuw. Terwijl de camping nog goedkoper is dan in Troyes. De camping is goed vol, heel veel Fransen, die hebben natuurlijk een lang weekend.

DSC04148 (2)DSC04157De Puy de Dôme in de verte, we gaan met de trein naar boven.DSC04163Met een mooi uitzicht voorin de trein.DSC04188

Bij helder weer heb je uitzicht op de Alpen en kun je de Mont Blanc zien, dat is ongeveer 300 km hier vandaan.

Het waait behoorlijk en het is ook niet heel warm hier. Verder zijn er ook nog de restanten van de tempel van Mercurius te zien, uit 2e eeuw en pas in 1875 ontdekt.

DSC04191

DSC04197Het is druk op de vulkaan en we kijken naar de vele parapentes die met deze wind goed kunnen vliegen, het is maar 10°, een beetje fris.

DSC04217Een pracht uitzicht over het landschap vol met vulkanen.

We gaan nu richting het restaurant en gaan daar een kop koffie drinken, het is enorm druk en er is nauwelijks plaats op het terras. Toch een plekje gevonden en na de koffie gaan we de souvenirwinkel in, ik koop daar een mooie pet van de Puy en een tijdschrift met veel uitleg over dit gebied in het Frans, dat wel.

2019-09-04_090406 Puy de Dome

De vulkaanketen langs de breuklijn van Limagne, met in het midden de grootste vulkaan de Puy de Dôme (1464 m), de laatste uitbarsting vond in 5760 v. Chr. plaats en de meest recente uitbarsting in het gebied was in 4040 v. Chr. Er bevinden zich hier 80 vulkanen.

DSC04229 (2)Vanaf het terras genomen en daaronder is het station, waar de trein stopt. Er rijden twee treinen, die elkaar aan de andere kant van de vulkaan kunnen passeren en ze doen er 20 minuten over.

Beneden weer aangekomen, rijden we langs Clermont-Ferrand en stoppen op de D941 bij een mooi uitzichtpunt over de stad met de kathedraal links. De zwarte kleur is vanwege de lavasteen waarmee de kathedraal is gebouwd.

DSC04240

Zaterdag, 1 juni

Het is nu 8 uur en het weer is prachtig, strakblauwe lucht en 15°, vandaag gaan we naar Moustiers-Ste-Marie, we hebben er zin in! Om half tien gaan we op pad en de navigatie heb ik op Grenoble ingesteld anders ga ik straks bij Lyon op de A7 naar het zuiden.

De A89 en de afslag naar A6 wordt door mijn navigatie niet herkend, we rijden langs de noordkant van Lyon en dan op de A46 naar de A432, langs vliegveld Saint-Exupéry. Tegen twaalf uur stoppen we op Aire de Mionnay en gaan daar tanken en lunchen, tussen de grote jongens.

DSC04019 aangepast

Bij Grenoble zien we de besneeuwde toppen van de Alpen.

DSC04026

En een korte pauze om twee uur op Aire de Jaillets en op de achtergrond Les Deux Soeurs Aghate (2193m) et Sophie (2162m).

DSC04242

Vertrek, op naar La Croix Haute over de D1075.

Een kwartiertje later krijg ik een bekeuring bij St. Michel les Portes, 10 km te hard gereden. Je mag hier 80 km/u rijden en gemeten werd 90, maar de boete werd afgerond 85 km en kost € 45,00. De brief kregen we binnen op 13 juni. Bij thuiskomst gelijk maar betaald. Toen ik hier reed hebben we niets gezien, Ina ook niet. Was dus een verrassing.

DSC04029 (2)Clelles, met op de achtergrond Le Grand Ferrand, richting Gap.

Om vijf voor drie zijn we op de Col de la Croix Haute, 1179 m. Op deze hoogte is het 27°. En om 20 over 5 zijn we op camping Manaysse, het is een lange rit over de D1075 en je komt door veel dorpjes heen. Daardoor gaat de gemiddelde snelheid behoorlijk omlaag. We staan op plaats 59, naast 60 waar we vorig jaar stonden. Olivier was blij ons weer te zien.

DSC04272We blijven hier tot 11 juni.

Zondag, 2 juni

Het is zondag en het is prachtig weer. Ina heeft de was gedaan en een droger hebben we niet nodig, dat doet de zon. Er is weer wat veranderd op de camping, er zijn 3 huisjes neergezet achter de heg en achter het volleybal veld, heel mooi aangelegd.

DSC04254DSC04257Vanaf de camping heb je een prachtige uitzicht op Moustiers-Ste-Marie.

Ik ga tanken, want we kunnen maar 80 km meer rijden. Bij Honorat is de benzine op, dus naar Riez gereden. Ook daar is de pomp bij de grote parkeerplaats gesloten, nu naar de Intermarché, gelukkig kan ik daar tanken en nog goedkoop ook.

DSC04260Naast de grote parkeerplaats in Riez zijn ze bezig om iets uit de Romeinse periode weer op te bouwen, wordt vast wel mooi.

Maandag, 3 juni

Het is prachtig weer en op dit moment om 11 uur is het 26°. We gaan straks onze dochter ophalen van het TGV station bij Aix-en-Provence. Om 14.40 u. komt ze aan op het station. Er zijn nu al heel wat lege plekken, de meeste Fransen zijn weer aan het werk, na een lang weekend.

DSC04277Het is een mooi plekje, ik weet zo niet of we hier al eens hebben gestaan. Wel op de plaats links, daar hebben we een aantal keren gestaan.

We stappen in de auto en gaan naar Aix-en-Provence. Het is ongeveer 100 km naar Gare de TGV. We staan op een parkeerplaats P11, dicht bij het station. We eten een broodje bij Paul (zo heet het restaurant op het station). De trein heeft 20 minuten vertraging.

DSC04278 (2)Gare de TGV, het station is gelegen tussen Aix-en-Provence en Marseille.

DSC04288 (2)In afwachting van de trein uit het noorden.

DSC04292 (2)En richting het zuidoosten, zie je de Chaîne de l’Étoile en daar achter ligt Marseille.

DSC04301 (2)De trein komt precies om 15.00 u. aan.

Op de terugweg naar de camping stoppen we even in de buurt van Lac d'Esparron. De gorges tussen Gréoux-les-Bains en Saint-Martin.

DSC04302

DSC04305Tegen half zes zijn we op de camping en we gaan lekker eten bij Chez Benoit, tegenover Les Magnans want die is dicht op maandagavond. Om half tien ziet Moustiers-Ste-Marie er zo uit.

Dinsdag, 4 juni.

Gisteren voordat we gingen eten hebben we het tentje van Marjanne nog wel even neergezet en niet op een mierenhoop! Het is nu half elf en 24°. We gaan zo meteen even naar Digne-les-Bains, een paar boodschappen halen.

DSC04309 (2)Een mooie papaverveld langs de D907 tussen La Bégude en Estoublon, richting Mézel.

DSC04307En de andere kant op, richting La Bégude.

Om een uur of twee zijn we weer terug op de camping. Broodje eten en thee drinken en dan avondeten, Marjanne kookt vanavond, dus dat wordt vast wel lekker!

Marjanne en Ina lopen nog even naar de stad en ik doe een middagdutje onder de boom.

DSC04313Het paadje omhoog naar de plaatsen Panoramique.

DSC04315Nog steeds geen luifel of voortent opgezet, is ook niet nodig met dit weer. En als te warm wordt, ga je onder een boom zitten en dat is koeler dan onder een luifel.

Woensdag, 5 juni

De dag begon met bewolking en weinig zon. Het is nu 12 uur en 25°, de zon is nu volop aanwezig en de lucht is weer strakblauw. We gaan naar Rougon bij Point Subliem.

DSC04319Er zit een libelle op mijn antenne.

DSC04327We rijden over de D952 langs de Gorges du Verdon.

DSC04324Lac de Sainte-Croix.DSC04329De ruïnes van het kasteel van Rougon.

DSC04328Het stadhuis van Rougon.

DSC04338Terug op de camping, het dansvloertje is betegeld en met een ster in het midden.

We hebben nieuwe buren, het zijn dezelfde als die van vorig jaar. Nu staan ze op nr. 60 en vorig jaar op ons plekje nr. 59, ook toevallig.

Donderdag, 6 juni

Het is een beetje bewolkt, maar het waait niet zo hard als gisteren. Gisteren hadden we de hele dag een zuidenwind (sirocco) en ’s avonds waaide het ook nog hard. Het is nu 9 uur en 21°, valt best mee. De overburen uit Borken (D) zijn ook al weer weg, ze wonen vlakbij de Nederlandse grens en hun dochter werkt in Nederland, ze spreken soms wat Nederlands. De buurman die naast hun staat, uit Bretagne gaat vandaag ook weg. Vandaag gaan wij olijfolie halen uit Aups, we redden het met 6 liter, denk ik.

20190606_145342Het winkeltje van Gervasoni met z'n overheerlijke olijfolie!DSC04352We lopen de kerk binnen, we zijn vaak in Aups geweest, maar deze kerk hebben we nog nooit van binnen gezien.DSC04343Collegiale Saint Pancrace (15e eeuw) is een mooie kerk van binnen, met mooie versieringen. Het republikeinse motto “vrijheid, gelijkheid en broederschap” werd in 1905 aangebracht. We gaan naar binnen en zijn verrast hoe mooi het er van binnen uitziet. Het is altijd zo heerlijk koel binnen en dat terwijl de deur openstaat. Ik maak een paar foto’s, hierboven zien we het interieur, met zicht op Chapelle du Saint-Sacrement.2019-09-14 (2)De plattegrond van de kerk geeft een duidelijk beeld van de aanwezige kapellen en dat zijn er nogal wat.DSC04344Choeur des Chanoises (Koor van de Kanunniken).DSC04346Chapelle Notre-Dame du Rosaire, op het doek zijn afgebeeld de Maagd Maria met Jezus, Saint Dominique en Sainte Catherine de Siene le rosaire, geschilderd door Joseph Villevieille in 1869.DSC04348Chapelle de Saint-Sacrement. DSC04349Chapelle du Sacré-Coeur, links een beeld van Saint Augustin en rechts Sainte Catherine d’Alexandrie en in het midden Jezus.DSC04353We drinken een kop koffie op een terras, niet op het terras waar een hele dikke boom staat, maar het is het terras van Grand Café du Cours tegenover de kerk. En de dikke boom is weg. Omdat we toch al in Aups zijn, nemen we de route links om het meer, dus richting de barrage.

DSC04355Het dorpje Bauduen aan het meer. En zo komen we weer bij het strandje waar we Marjanne hebben afgezet.DSC04358Lac de Ste-Croix met Pont du Galetas op de achtergrond.

Marjanne opgehaald en weer terug op de camping, waar nu alweer een Nederlander staat tegenover ons en die onze buren ook wel kent en mij ook, ik hem niet. Hij zei dat ik hem een paar jaar geleden had verteld over Tourtour en dat ik ook naar de ketting liep, maar dat is wel wat langer geleden dan een paar jaar....

Het is nu 20.30 u. en nog maar 18°, het koelt flink af op deze hoogte.

20190606_195418En vanavond bij het prachtige spel SkipBo proberen we deze wijn. Ben benieuwd hoe die smaakt. Deze wijn komt uit Pierrevert en dat ligt vlakbij Manosque. Dat is een prachtige zonnige streek voor een heerlijke wijn!

Vrijdag, 7 juni

Het weer valt een beetje tegen, een harde wind uit het zuiden. De auto verplaatst voor de caravan, zodat we een beetje in de luwte zitten. We gaan straks naar de markt en de lucht wordt al wat blauwer en we lopen binnendoor naar boven, ik ook met één stok. Ik laat op de markt m’n Opinel mes slijpen, hij nu zo scherp, dat ik mij ermee kan scheren! Terug lopen we de andere kant langs en zien bij Les Magnans dat er vanavond mosselen op de menukaart staat, lekker!

DSC04366Ezels op een weilandje voor de camping.DSC04371En er loopt ook een mak paard.

DSC04373 (2)Het terras van Les Magnans.

DSC04374 (2)Nou dat was heerlijk!

Zaterdag, 8 juni

Er komt een mistral zegt Olivier, de wind komt al uit het noorden en voelt ook wat koud aan. Volgens Olivier kun je van de harde wind ook ziek worden. Vanmorgen heb ik ook weer een paar aspirientjes genomen, want ik voel me nog steeds niet lekker. Ik zit nu in een trui in de zon te schrijven. Het is nu 10 uur, een mooie blauwe lucht en 20°. Marjanne heeft vandaag een lange route gelopen en wij zijn naar Riez gegaan naar de Intermarché om nog wat boodschappen te halen. Tegen 2 uur was Marjanne ook weer terug. Na de thee gaan Marjanne en ik nog even in het meer zwemmen. Het water is nog wat koud, maar als je erin bent, valt het wel mee.

DSC04376Het is nog niet erg druk.

DSC04379Pont du Galetas.

Zondag, 9 juni

Het heeft vannacht geonweerd om een uur of 4 en het heeft een beetje geregend. Het is nu kwart voor negen en het is al 23°. De zon schijnt af en toe door de bewolking, het is niet helder. Vandaag is er weer een markt in Moustiers, ik ga niet mee, heb geslapen in de caravan.

DSC04381

DSC04382 (2)De caravan met thermometer en symbooltje van het Caravanforum-bijeenkomst in april van dit jaar.

Maandag, 10 juni

Om 08.29 vertrekt de trein en dat is vroeg. We gaan om 6 uur weg en zijn om half acht op het station. Mooi op tijd om ook nog een kop koffie en een bagnet te nuttigen.

DSC04393Om half negen stapt ze in en 3 minuten later vertrekt de trein.

Terug in Riez lopen we nog even over de markt. Achter de grote parkeerplaats loopt het riviertje le Colostre.

DSC04396En hier zien we Le Colostre langs de parkeerplaats, waar ook altijd de markt is en nu is er een kermis.

Marjanne is om 11 uur in Lyon en om 15 uur in Brussel, daarna gaat het wat langzamer naar Rotterdam. Het is benauwd en bewolkt, het is 25°. Een zware onweersbui trekt over met veel regen en soms ook een beetje hagel. De duivenpoep is er bijna afgespoeld... (Elk nadeel, heb z'n voordeel).

Dinsdag, 11 juni

Vandaag gaan we naar Italië en Albenga is onze eerste camping. De zon schijnt een beetje, het zou beter weer zijn in Italië, we zien wel. Ik voel me al weer een beetje beter, in ieder geval beter dan gisteren.

We vertrekken om 10 uur en anderhalf later stoppen op Aire de Jas Pallicot, vlakbij Fréjus, even een kop koffie drinken.

DSC04399Het is een grote ruime parkeerplaats. We nemen rustig de tijd en praten nog even met een Belgische vrachtwagenchauffeur.

DSC04400Met mooie parasoldennen. En we gaan weer verder, het is nu 27°, prachtig weer.DSC04404De volgende stop is in Italië om 10 voor 2. Een broodje eten op aera servizio Conioli, tussen San Remo en Imperia. Er was niet zoveel plaats op de parkeerplaats, dus maar zo geparkeerd en dat deden er meer. Tegen 3 uur zijn we op camping Delfino in Albenga.20190611_154325We moeten nog een poosje wachten want de baas is er nog niet, hij had het erg druk. Dus zitten we met 2 Belgen en 2 Italianen op het terras tegenover de receptie, het gebouwtje achter de caravan. Dat is geen probleem, een heerlijke koude Coca Cola valt er lekker in met dit warme weer. We krijgen een plekje aangewezen vlakbij het sanitair gebouw en er staan ook wat stacaravans.

Het is niet zo’n erg mooie plek, maar we staan hier maar voor één nacht, dus geen probleem. Na het eten lopen we nog even naar het strand, onder de weg door en dan staan we op het kiezelstrand. Er staan ook een paar campers op het strand, het hoort niet bij deze camping. Ook onze buren die maar even onze buren waren, staan er ook. Op zich wel leuk zo vlakbij de Middellandse zee.

DSC04406Ons plekje achter een grote stacaravan.DSC04407Isola di Gallinara, tegenwoordig een onbewoond eiland voor de kust.

DSC04409Het strand richting Alassio.

Woensdag, 12 juni

Het is hier prachtig weer. We moeten nog even wachten, want ik moet nog betalen en dat kan pas na 9 uur. Dus maak ik nog een paar foto’s, o.a. van de ingang van de camping en prachtige bloemen langs de inrit. Deze camping gaan we niet weer bezoeken, want de douches waren koud, afwassen ging ook met koud water en je moest ook nog de paspoorten afgeven, eigenlijk hoort dat niet. Maar deze camping lag eigenlijk mooi op de route en de afstanden waren ook goed. Er zijn ook wel andere campings hier in de buurt, maar sommigen kun je heel moeilijk inrijden, omdat het zo krap is.

DSC04417

DSC04413Ingang van camping Delfino.

Om half elf gaan we vertrekken en op de A10 bij de eerste pomp Ceriale Sud even tanken.

DSC04038 (2)De A10 bij Borghetto Santo Spirito even na Ceriale en een mooi blik op de Apennijnen.

DSC04419De volgende stop is area S. Ilario Sud langs de A12 richting Livorno. Hier maar even parkeren, kan wel achter de vrachtwagen.

DSC04421 (2)We staan midden tussen de boomloze bergen van de Apennijnen.

Om 4 uur tanken bij IP, area Serravalle Sud, in de buurt van Pistoia. Het is nu nog ongeveer 70 km naar de camping. En een uur later zijn we op camping Panorama del Chianti. Het is druk op de camping, maar er zijn nog wel wat plaatsen vrij. Het was vandaag een behoorlijk lange rit, door de omleiding rond Genua, rijd je zo’n 100 km om. Maar goed is niet anders en het was ook warm, 28 à 29°, kortom prachtig weer. We staan op plek 53, bijna helemaal beneden. Een rij lager dan in 2011, ook hier hebben we een prachtig uitzicht. Het zwembad is wel klaar, maar anders dan toen ze er in 2011 mee bezig waren. Ook beneden is alles netjes aangelegd en zijn er ook nog een aantal plaatsen. Het wordt ’s avonds hier ook frisjes, dus maar een vest of trui aan. San Gimignano kun je vanaf hier ook duidelijk zien, weliswaar in de verte, maar toch.

DSC04426Prachtig uitzicht over het Toscaanse landschap. DSC04423En San Gimignano in de verte.

Donderdag, 13 juni

Vandaag nemen we een rustdag, lekker zwemmen en zonnen bij het zwembad. Toen wij er in 2011 waren, was men bezig met het zwembad en kwam er een trap voor over de hele breedte, maar die is er niet meer. Nu is het een zwembad boven de grond en je moet via een klein trapje erin klimmen.

DSC04433

Vrijdag, 14 juni

Het is 10 uur en al heel warm, 27° en soms een beetje bewolkt. Het zal vandaag in Firenze 38° worden, een hittegolf. We pakken de auto en gaan naar Tavarnelle om boodschappen te halen en verder staat er niks op de planning. Het wordt de EuroSpin in Certaldo, ongeveer 15 km bij ons vandaan.

20190613_222426En als het avond is en het wordt donker, gaat het lampje aan. Met een stukje kaas, een glaasje wijn en een spelletje SkipBo hebben we een leuke avond.

Zaterdag, 15 juni

We zijn vandaag in Castelfranco di Sopra geweest, althans daar in de buurt om de achtergrond van het beroemde schilderij van Mona Lisa (1503-1506) van Leonardo da Vinci (1452-1519) te zien. De rotsen staan in het park: Area Naturale Le Balze. Op de A1 richting Firenze slaan we bij Valdarno af en gaan op de SP11 en SP8 naar Botriolo, daar slaan we rechtsaf een smal weggetje in naar de rotsen.

DSC04440

En dit zijn ze dan, de rechter rots met struiken zou het achtergrond zijn van Mona Lisa. Zo’n 25 miljoen jaar geleden was dit een meer en naderhand opgestuwd en opgedroogd bleef dit erover. De Balze bestaan voornamelijk uit samengeperst zand, klei en gravel, sommige pieken zijn ongeveer 100 meter hoog. We lopen daar een poosje rond, maar je kunt er niet dichtbij komen, tenminste niet op deze plek. Er lopen hier meer mensen rond onder begeleiding van een gids.

DSC04445DSC04447We rijden door naar Castelfranco di Sopra (1299) met kaarsrechte straten en parkeren op het marktplein en gaan een versnapering nuttigen op het terras van Caffé Bude Pizzeria.DSC04454Het stadhuis van Castelfranco di Sopra, met een prachtige muurschildering.DSC04455

DSC04456Terug op de camping, zoals je kunt zien zijn de plekken niet erg groot... Het past precies.

Zondag, 16 juni

Het is mooi weer, er waait een fris windje. Gisteravond toch wel buiten gezeten, met de trui aan ging het best. Weer niet gewonnen met het spelletje SkipBo. Het is nu 20 over 4 en 27°, de hele dag zon en soms een beetje wind.

20190616_095908 (2)Een hagedis op de boomstam, die zijn hier volop aanwezig, ook zitten ze in boven in de bomen.

DSC04468Door de elektriciteitsmasten het Toscaanse landschap.

Maandag, 17 juni

En het is alweer prachtig weer, vanmorgen was het eerst een beetje mistig. We gaan vandaag naar Volterra, het is een dik uur rijden. Een parkeerplaats vinden is moeilijk, de rit ernaar toe was prachtig. We zagen ook San Gimignano van de andere kant.

DSC04475 (2)Op de voorgrond Casa di Reclusione (gevangenis). Ben ik later pas achtergekomen, op Google Earth.DSC04477In Volterra eerst even geparkeerd bij de ruïnes van een Romeins theater (1e eeuw v. Chr.)

Volterra is een van de oudste Etruskische steden van Toscane, waarschijnlijk al ontstaan 1000 jaar v. Chr. Vanaf de 8e eeuw v. Chr. groeide het uit tot een van de bloeienste steden. Volterra is een belangrijk centrum van de productie van albast, in de omgeving bevinden zich hier een paar zeldzame albastgroeven. We parkeren in een parkeergarage Parcheggio la Dogana, vlakbij Parco Archeologica.

DSC04478Naast de uitgang van de parkeergarage zien we gelijk een werkplaats en souvenirwinkel van het prachtige materiaal albast.

We lopen verder naar Piazza dei Priori en gaan het stadhuis Palazzo dei Priori (1208) in. Dit gebouw zou model hebben gestaan voor het Palazzo Vecchio in Florence. Prachtige gevel met vele wapenschilden aan de gevel.

DSC04483DSC04492We gaan de toren in, eerst met de lift en dan op een heel smal wenteltrapje verder naar boven. En het is de moeite wel waard, je hebt een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving. Links de Campanile van Duomo di Santa Maria Assunta (12e eeuw).

DSC04494Rechts de 8-kantige Baptisterium van de Duomo. Onder de rotonde links op de foto hebben we de auto geparkeerd.

We lopen nu naar het Parco Archeologica en ik neem hier nog wat foto’s. O.a. van Fortezza Medicea, het oude gedeelte (la rocca vecchia) gebouwd in 1342 door Hertog van Athene, die gouverneur was van Florence en la rocca nuova (1472-1474) door Lorenzo il Magnifico (1449-1492). Tegenwoordig doet de burcht dienst als gevangenis en is niet meer open voor het publiek, alleen het restaurant is één keer per maand open en word je bediend door gevangenen, wel onder begeleiding.

DSC04497Palazzo dei Priori, vanuit het park. Links de Campanile van de Duomo en rechts de toren van Palazzo Pretorio.

DSC04500Fortezza Medicea.

We gaan de auto weer ophalen en gaan dan weer richting de camping, we stoppen op een parkeerplekje net even buiten Volterra om een foto te maken van het Toscaanse landschap. We besluiten om toch nog maar naar Siena te rijden, Ina wil het mooie plein graag zien. Het is niet zover, slechts zo’n 50 kilometer, dus dat is te doen.

DSC04504De SS68 slingert zich prachtig door het landschap.

DSC04505Tegenover de parkeerplaats ligt een tufstenen puist en steekt mooi boven het landschap uit. Ook de wolk erboven stijgt boven de wolken uit.

DSC04507Een uur later zijn we in Siena, we staan in een parkeerplaats vlakbij het centrum.

Door de Via Banchi di Sopra lopen we langs Piazza Tolomei met een mooi standbeeld van de wolf die de zonen van Remus voedt. Remus werd vermoord door Romulus en die wou eigenlijk de hele familie vermoorden, maar de zonen Aschius en Senius konden ontsnappen en een wolf leidde hen naar een plek, waar ze het kasteel Senio hebben gebouwd, precies op de plek waar nu Siena ligt.

DSC04531

DSC04532Een standbeeld van Sallusto Bandini, aartsdiaken, econoom en politicus (1677-1760). Hij schonk twee jaar voor zijn dood zijn privébibliotheek aan de Universiteit van Siena, deze bestond uit 3000 boeken. Op de achtergrond het kantoor van Banca Monte dei Paschi di Siena, opgericht in de tweede helft van de 15e eeuw en nog steeds één van de grootste banken van Italië.

DSC04514En zo komen we uit op het beroemde plein van Siena, met de drukte valt het wel mee.DSC04513Piazza del Campo, waar op 2 juli en 16 augustus de beroemde paardenraces worden gehouden en Palazzo Publico (stadhuis) met Torre del Mangia (102 m).

DSC04524Fonte Gaia.DSC04530We lopen dezelfde straat weer terug naar de parkeergarage.

20190617_201448's Avonds eten we in het restaurant Bona Ugo in Lucardo. Vanaf het terras hadden we dit mooie uitzicht en deze prachtige wolken.

Dinsdag, 18 juni

Het is warm en mooi weer, 23° om half tien. Van de donkere wolken van gisteren is niets meer te zien.

DSC04539 (2)De ingang van camping Panorama del Chianti.

DSC04541De druiven tegenover de camping groeien mooi in de zon. En 's avonds om 20 voor negen verdwijnt de zon achter de horizon.

DSC04546

Woensdag, 19 juni

Het is alweer een prachtige dag, we gaan naar Monteriggioni, de compleet ommuurde stad. Het ongeveer 30 km en anderhalf uur rijden. Maar eerst nog een paar foto’s maken van ons plekje en de caravan.

DSC04554DSC04563Dit is de Porta Romana.

We lopen de poort binnen en komen op het plein.

"Monteriggioni is een middeleeuwse ommuurde stad, gebouwd in 1203 en 10 jaar later in gebruik genomen als garnizoensstad. De stad wordt geheel omcirkeld door hoge muren met 14 vesting torens, gebouwd om de noordgrenzen van Siena’s territorium te beschermen tegen de legers van Florence. Dante gebruikte de stad als beeld voor de afgrond in het hart van zijn Inferno. Monteriggione’s ringvormige citadel, gekroond met torens, wordt vergeleken met reuzen die in een slotgracht staan. Binnen de muren zien we een grote piazza, een fraaie romaanse kerk en een paar huizen. Ook is er een museum, wat souvenirwinkeltjes en winkels die de uitstekende lokale Castello di Monteriggioniwijnen verkopen".

(bron: Capitool reisgidsen Florence & Toscane)

DSC04565Het romaans kerkje, Chiesa di Santa Maria (eind13e eeuw).DSC04577De Porta Romana op de achtergrond en een waterput.

DSC04570De poort aan de noordzijde (Porta Fiorentina).DSC04581Het kerkje van binnen.

DSC04592We eten een hapje op het terras van Ristorante Il Feudo, daarna gaan we op de muur. Je kunt er een stukje boven bij langs lopen.

DSC04595In het midden het terras van Il Feudo.

DSC04596Uitzicht over het Toscaanse landschap.

We gaan weer naar de camping, onderweg nog even getankt in Barberino Val d’Elsa. Vanmorgen heb ik de camping al betaald, dus kunnen we morgenvroeg zo vertrekken.

Donderdag, 20 juni

We gaan vandaag naar Lago d’Iseo, naar camping Covelo. Het weer is uitstekend, in de verte een beetje bewolking, maar dat verdwijnt straks wel.

Om 10 voor 10 vertrekken we en dat is mooi op tijd. Ruim anderhalf uur later zijn  we in de buurt van Bologna en daar maakt Ina een foto van een basiliek die we al een paar keer eerder hebben gezien, maar nog nooit een foto van gemaakt.

DSC04056 (2)De basiliek de Madonna van San Luca, op een heuvel van 300 meter hoog, Monte della Guardia, ten zuidwesten van Bologna. In 1160 stond er al een kapel en deze kerk werd gebouwd in 1723 op dezelfde plek.

Half 11, koffie drinken bij Cantagallo Est, nadat we weer door veel nieuwe lange tunnels reden. Ze zijn druk bezig met de A1.

20190620_113743 (2)Naast de grote jongens.

Bij Modena nemen we straks de A22, richting Verona. Het is half één en we staan in een langzaam rijdende file, net voor de afslag. Het is nog steeds warm, 34°.

Tegen één uur steken we de rivier Po over en stoppen een kwartier later op parkeerplaats Povegliano Est, 12 kilometer voor de afslag naar de A4 en nog maar 93 km naar de camping!

Om vijf voor drie zijn we op de camping Covelo, op plek 15B. We worden vriendelijk ontvangen met natuurlijk een lekker glaasje wijn en kunnen even relaxen. En zoals gebruikelijk, worden we netjes naar onze plaats gebracht en de caravan wordt ook precies op zijn plek gezet. De camping is propvol, zonder te bespreken lukt het hier niet meer. Ik duik nog wel even het meer in, lekker!

DSC04064 (2)DSC04623Het prachtig meer van Iseo.DSC04627En ’s avonds gaat de zon zo mooi onder, bij het grote kruis op de berg aan de overkant.

DSC04630 (2)Croce di Predore.

Vrijdag, 21 juni

Het is warm, vandaag niet veel gedaan.

DSC04620Dit is het manusje van alles, wordt overal voor gebruikt op de camping.

Vanmorgen een afspraak gemaakt met de kapper, ik kan om 15.30 terecht. Het is drukkend warm, 26° om half negen in de avond. Er wordt onweer en regen verwacht. We zien wel, mijn haren zijn weer mooi kort geknipt voor €15,00.

Dit kerkje hebben we nog niet gezien, het valt van buiten ook niet erg op en staat in het centrum van Iseo.

DSC04633 (2)Interieur van het niet erg opvallend kerkje, Chiesa di Santa Maria del Mercato, ook wel de Oldofredi kerk genoemd en stamt uit de 14e eeuw.

DSC04635Piazza di Garibaldi, met het stadhuis Palazzo dei Grani (1833).

En daarvoor het standbeeld van Giuseppe Garibaldi (Nice 1807-Caprera 1882), wordt beschouwd als Italiaans “Vader des Vaderlands”.

Terug op de camping maak ik een foto van een foto die aan de balie van het winkeltje is geplakt.

DSC04638

DSC04640 (2)Iets uitvergroot.

Zaterdag, 22 juni

Het onweert en het regent, slecht weer. We gaan vandaag naar Verona en daar is het warmer 26°.

DSC04644 (2)Zo ziet het meer eruit met somber weer.

Om 13.15 zijn we in Parcheggio Centro dicht bij het centrum van de stad. Verona is ongeveer 90 km vanaf Iseo.

DSC04648 (2)De Adige in noordelijke richting, op de achtergrond Ponte Navi, we gaan de Ponte Aleardo Aleardi over en tien minuten later zijn we bij het Romeinse amfitheater.DSC04650 (2)Maar eerst nog links de oude stadsmuur.DSC04651 (2)Het is een vaak gerestaureerde muur, zo te zien. Hier met de poort naar Via del Pontiere.

Al in de Romeinse tijd was Verona al een belangrijke stad, waarschijnlijk in de 4e eeuw v. Chr. ontstaan. Na Rome heeft Verona de meeste bouwwerken uit de Romeinse periode. In 589 was een zware overstroming, de watersnood van La Cucca en in 1239 overstroomde de stad opnieuw en moest weer helemaal worden opgebouwd. In 1405 gaf de stad zich over aan Venetië, in 1797 werd Italië door Napoleon bezet en in 1815 kwam de stad onder het bestuur van Oostenrijk, totdat in 1866 de stad bij het nieuwe koninkrijk Italië, onder Victor Emanuel II, werd gevoegd.

We lopen door de Via Pallone naar het Amfitheater op Piazza Bra en zien er grote Egyptische beelden staan, die allemaal met kraan naar binnen worden gehesen.

DSC04659 (2)DSC04662 (2)Allemaal voor de opera Aida van Verdi.

DSC04656Het ziet er spectaculair uit, er zal binnenkort wel een opera van Verdi worden uitgevoerd. Ze hebben nog wel een poosje werk, want er staan heel veel decorstukken. We lopen nog een poosje rond het reusachtige gebouw en gaan dan naar binnen.DSC04663 (2)Op hetzelfde plein staat ook het stadhuis, Palazzo Barbieri.

DSC04665 (2)De arena van Verona, is één van de grootste amfitheaters van de wereld, 152 m lang, 128 m breed en 30 m hoog en biedt plaats aan 22.000 mensen. De arena bestaat uit witte en roze kalksteen afkomstig uit Valpolicella en had oorspronkelijk nog een derde ring, die is verwoest tijdens een aardbeving in 1117 en nooit meer hersteld.

DSC04682 (2)Best wel moeilijk om een compleet beeld te krijgen.DSC04674DSC04684De eretribune, onder een informatie- en souvenir kraampje.DSC04685Nog een restant van de derde ring en op de voorgrond zijn de traptreden iets begaanbaar gemaakt.

We vragen nog even of de plaatsen voor een opera erg duur zijn en het blijkt dat het uitmaakt waar je zit, de goedkoopste plaatsen zijn bovenin de arena. Er zijn nog plaatsen beschikbaar voor de uitvoering van Aida vanavond. Dan moeten ze wel heel snel zijn met het opbouwen van het podium.

We gaan weer naar buiten en lopen nu naar het huis van Romeo aan de Via Arche Scaligere, door de Via Mazzini.

DSC04689Het is druk in de winkelstraat. Op de achtergrond de toren (Torre dei Lamberti) van Palazzo della Ragione.DSC04695Links achter het huis van Romeo.

En rechts zien we de ArcheScaligere, dat zijn de graven van de heersers van Verona in 13e en 14e eeuw. Ze bevinden zich buiten de kerk van Santa Maria Antica, in 1185 herbouwd na de aardbeving van 1117.

DSC04691

DSC04702Een standbeeld van Garibaldi op Piazza Indipendenza.

We eten in restaurant Viviani, aan Piazza Francesco Viviani en zien dat we een verkeerd bonnetje afrekenen, gelijk het even duidelijk gemaakt en krijgen 10 euro terug. Je moet ook altijd wel opletten... Nu gaan we richting de parkeergarage en lopen door de Via Stella en Via San Cosimo naar Via Vicolo Santiro en zien daar 2 mooie poorten, eigenlijk 3, richting Via Dogana.

DSC04703 (2)DSC04705Wij gaan de andere kant op door de Via Filippini en zien verder op een oude kathedraal. Even naar binnen, ziet er ook mooi uit. Het is de kerk van Padre Filippini en gebouwd in 1759.DSC04707Het interieur van de kerk, ziet er prachtig uit. DSC04709Prachtige beelden van 2 apostelen, Bartholomeus en Simon. DSC04708En natuurlijk de heilige Maagd.

DSC04710Bij de brug aangekomen nog een foto gemaakt van een monument van WO II, in juli 1941 nam ook Italië als bondgenoot van Hitler deel aan operatie Barbarossa, met de IX bataljon Pontonniers.

DSC04712We steken de rivier weer over naar de parkeergarage.

De 410 kilometer lange Adige ontspringt bij de Reschenpas (Passo di Resia) en mondt uit in de Adriatische Zee. De rivier is na de Po de langste rivier van Italië. Het is een onbevaarbare rivier, het water kan door het smeltwater soms heel snel stijgen en er zijn veel stroomversnellingen.

DSC04714We zijn weer aan de overkant en gaan de parkeergarage in en pakken de auto. Toen ik deze foto’s maakte van deze prachtige beelden, wist ik niet dat het de ingang was van een grote begraafplaats. De parkeergarage is aan de rechterkant.DSC04717Ziet er indrukwekkend uit.

Zondag, 23 juni

Het is prachtig weer, vanmorgen was het al 22° en om twee uur 26°. Vanmiddag was het heel warm, we hebben vandaag dan ook maar niets ondernomen, behalve zwemmen in het meer.

DSC04718Om half negen vanmorgen kon ik deze foto maken, dan is het nog helder.DSC04722In de verte op de bergen ligt er nog sneeuw.DSC04724 (2)Croce di Predore aan de overkant van het meer.DSC04723Het kasteel op Monte Isola.DSC04726Ons plekje op de camping.DSC04728Er staat nog één caravan voor ons en die staat pal aan het meer.DSC04740Een vinkje in de boom waar ik onder lag om een beetje te slapen. Het is moeilijk om een vogeltje te fotograferen, omdat ze bijna niet stilzitten.DSC04738Nog een beetje krabben onder de vleugels, want het jeukt.

Vanmiddag hebben we nog even gesproken met de rokende Engelsman, die er vorig jaar ook stond. De overburen zijn vertrokken en er staan nu mensen uit Regensburg Bayern, met een camper en twee hondjes. Ze staan hier voor het eerst en ze vinden het prachtig.

20190623_214651En om kwart voor tien 's avonds ziet het er zo uit.20190623_220214Onder het genot van een wijntje uit de buurt, spelen we het prachtige spel SkiBo.

Maandag, 24 juni

Ook vandaag niet veel gedaan, wel gezwommen natuurlijk in het meer. En vandaag even afgerekend, kunnen we morgen zo vertrekken.

20190624_163538Doet ook dienst als vuilniswagen.DSC04752 (2)Het restaurant en links de receptie.DSC04750 (2)De laatste foto van het meer van Iseo.

Dinsdag, 25 juni

En nog steeds is het prachtig weer. We vertrekken om half tien en dat is ook weer mooi op tijd.

De eerste stop is tegen 11 uur op parkeerplaats Adige Est, langs de A22. Dus we rijden langs de Adige.

Op deze foto nog 1500 m.

DSC04067 (2)Om half twaalf nemen we een pauze op Paganelle Est. Een eindje boven Trento.DSC04755En kijken hier uit op de Paganella, een bergtop van 2125 m hoog.

We gaan weer verder. Bij Bosen (Bolsena) afslag Bosen Süd gemist, want die heb je nodig om Merano te gaan. We gaan nu richting de Brennerpas en gaan bij Klausen (Chiusa) de weg af en de andere kant er weer op, want we moeten naar Zwitserland.

DSC04074Hier dus ging het verkeerd.... mooi rechtdoor gereden. We zitten nu op de SS38, richting Merano en Nauders. Klein uurtje omgereden, valt nog wel mee.

Om kwart voor twee pauzeren op een Q8 station, vlakbij Vilpiano. Een camper kwam langs en een vrouw stak haar hoofd uit het raam en schreeuwde: “kun je niet een eindje doorrijden”, stond ik even te fotograferen, ik had het niet eens in de gaten. Ze reden ook zo door. We eten lekker ons broodje op.

DSC04760 (2)Op deze parkeerplaats heb je een mooi uitzicht op besneeuwde toppen van de Öztal Alps van Süd-Tirol.

Om 3 uur naderen we Schluderns (Sluderno) met de burcht Churburg uit het jaar 1250.

DSC04086 (2)

2019-09-07_12265715.35 we zijn in Oostenrijk. En ik had het idee om dit weggetje beslist te vermijden... n.l. de 185, maar het ging anders omdat de doorgaande weg bij Nauders was afgesloten. En ik had dat kunnen weten als ik de berichten goed had gevolgd op het Caravanforum...

Kwart voor vier, we zijn nu in Zwitserland en gaan richting Strada.

Om 4 uur zijn we op camping Arina, het is hier ook warm 29°. Het is een kleine camping en het staat naast een school. Er is een klein zwembadje en we zetten de caravan op z’n plek met de mover en krijgen een applaus van een paar leerlingen van de school, die met belangstelling staan te kijken. Naast de weg stroomt een rivier, het is de Inn. Er staat een tent en nog een caravan, de man van de tent zegt dat we zelf een plekje moeten zoeken en de eigenaar komt vanavond wel even langs om de gegevens te noteren. ’s Avonds koelt het behoorlijk af, je zit hier tussen de bergen, waar nog veel sneeuw ligt.

DSC04768 (2)De besneeuwde toppen van Graubünden, richting Italië.

DSC04778Naar de ingang van de camping.DSC04771Het nieuwe sanitairgebouw. DSC04780We staan vlakbij de school.DSC04774Uitzicht vanaf de camping met de Inn op de achtergrond. In Zwitserland noemen ze deze rivier En.

Woensdag, 26 juni

We hebben lekker geslapen en het koelde behoorlijk af gisteravond, maar met lange broek en trui aan zaten we nog lang buiten. Het is nu in de zon al 26° om half tien. Zostraks in het winkeltje brood opgehaald, ze hebben daar heel veel te koop, het is een supermarkt en eigendom van de campingbaas, z’n vrouw werkt in de winkel. Het afval wordt gescheiden, in het dorp kun je het kwijt, er staat ook een blikjespers, waarmee je blikjes kunt pletten.

De campingbaas vertelde mij dat het grondwater hier op zo’n 6 meter diep zit. Hij heeft een warmtepomp die naar 40 meter diep gaat en het water is daar 10°. Daarna gaat het via de boiler weer terug en wordt dan 2° warmer, dat gaat zo door tot een 15 à 16°. Verwarmen doen ze hier het meest op stroom en hout, gas wordt niet gebruikt. Ook geen zonnecollectoren en windmolens, het waait hier niet vaak genoeg en de zon verdwijnt te snel achter de bergen.

Tegen 12 uur gaan we naar Val Sinestra, het is een mooie route over smalle weggetjes en vooral het laatste stukje was wel heel smal.

DSC04781DSC04784Kurhaus Val Sinestra, dit is de achterkant van het slot.DSC04787En dit is de voorkant.

We parkeren de auto achter op een parkeerplaats en lopen naar de ingang en daar zit wat personeel buiten en we vragen of we even naar binnen mogen, dat mag wel. Het ziet wel heel ouderwets uit en straalt rust uit.

DSC04792DSC04789

Een grote roofvogel hangt in de hal, boven een gedenksteen van Kurarts dr. Albert Nadig (1873-1956). In 1972 ging het Kurhaus failliet en in 1978 is het weer een vakantieoord met een Nederlandse leiding. Het begon als een kuuroord omdat er minerale waterbronnen waren gevonden en als eerste werd het Berghaus gebouwd in 1904 en in 1912 het Kurhaus. Het gebouw ligt op een hoogte van 1474 meter en het bronwater wordt nog steeds gebruikt.

Vanwege het geluid van het water door de buizen, is ook het verhaal ontstaan over spook Hermann, zo vertelde mij de campingbaas van Arina mij. Andere verhalen doen ook de ronde, dat soms op een kamer het licht uitvalt of er een deur plotseling dichtslaat. Kamer 5 zou de lievelingskamer van spook Hermann zijn, dus niet op kamer 5 gaan slapen. Ook de campingbaas had één keer met een reünie in het Kurhaus geslapen, maar geen spook gehoord of gezien. Ik meen dat hij zei kamer 9, maar dat weet ik niet zeker....

20190626_140515De postbus komt naar boven en blijft hier wel een poosje.20190626_141528Doorkijkje van het Berghaus en Kurhaus. In het Berghaus gaan we lunchen en zitten heerlijk op het terras in de zon. 20190626_141712 (2)De auto is wel erg smerig geworden op het bergpaadje naar boven, we gaan voor de postbus aan weer naar beneden. Hopelijk komt er nu niemand meer naar boven.

Maar naar een poosje waarschuwt een wandelaar dat ik uit moet wijken, net voor een bocht, daar is wat ruimte. En ja hoor, daar komt de bus van het hotel naar boven. Mooi dat ik gewaarschuwd werd, anders moet je een eindje terugrijden.

We rijden door naar Scuol, want er moet getankt worden en ik heb nog geen pomp gezien. In Scuol is er wel een pomp, gelukkig! Na de thee op de camping loop ik nog even naar de Inn.

Bij de rivier is soms wat soppig, dus heeft er hier nog niet zolang geleden water gestaan. Waarschijnlijk door het smeltwater heeft het water veel hoger gestaan.

DSC04804Richting Scuol.DSC04800Richting Strada, in het midden veel takken en stammetjes, de rivier stroomt nog behoorlijk.DSC04801Het kerkje van Strada. De bron van de Inn (En) ligt op de Lunghin (2545 m) in Graubünden. De Inn heeft een lengte van 517 km en stroomt via Oostenrijk en Duitsland naar de Donau.

Donderdag, 27 juni

Het is prachtig weer, geen wolkje te zien. Vandaag gaan we naar Dinkelsbühl in Duitsland. We vertrekken weer om half tien en dat is ook weer mooi op tijd. Vijf minuten later zijn we al in Oostenrijk en daarna op de 180 naar Landeck.

DSC04111 (2)We naderen Landeck, het is hier 30°. Na Landeck nemen we de 171 en gaan niet op de Autobahn. Twintig voor elf, we hebben Imst gehad en gaan nu richting Fernpass, 32°.

Vijf over elf, koffie drinken op een parkeerplaats, vlak voor de Fernpass. We staan voor een Duitse caravan, een antieke caravan. Al een paar keer geprobeerd om er een foto van te maken, maar is niet goed gelukt.

DSC04808Kleine parkeerplaats vlak voor de Fernpass.

DSC04116 (2)Deze foto is om 11 uur gemaakt en toevallig gaan zij op dezelfde parkeerplaats staan. Om 11.20 gaan we weer verder, ik moet snel optrekken want we zitten vlak voor de Fernpass. DSC04118 (2)DSC04119 (2)Dankzij het voortreffelijke fotografeerwerk van Ina, heb ik ook een foto van de Fernpass!

DSC04122 (2)Om 5 voor twaalf naderen we Füssen. Bij Füssen staan we een korte tijd in de file, kwart over twaalf gaan we op de A7 verder, richting Ulm.

DSC04123 (2)Pauzeren op Rottachtal-Ost, 32°. En eten daar een lekker broodje. We praten gezellig met een paar Duitsers en toevallig staan daar ook de mensen die op de parkeerplaats bij de Fernpass stonden met hun mooie nostalgische caravan. Ze herkenden ons ook en groeten vriendelijk. Ik moet straks toch even proberen om een foto te maken van dit prachtig exemplaar.20190627_130422 (2)Het is een Oost-Duitse caravan, QEK uit de DDR. De nieuwe zijluik hoort er eigenlijk niet in.

Om één uur gaan we weer verder, even voorbij AB-Kr. Memmingen staan we in een file, dan weer stil staan en langzaam rijden. We rijden weer bij Illertissen en krijgen nu AB-Dr. Hittistetten. Op 33 km voor afslag 112 Dinkelsbühl, staan we weer stil, in de buurt van Waldhausen. We rijden weer, nog steeds “stockendes Verkehr” en daarna weer een file. Voor de tunnel bij Westhausen. En weer verder, het gaat langzaam, maar we rijden weer. Het is inmiddels vijf uur en pakken nu de afslag 112 op de A7, richting Dinkelsbühl. Ongeveer een afstand van 130 km hebben we 4 uur over gedaan!

17.15 Op de camping in Dinkelsbühl, Romantische Straße. De receptie is dicht, om 17.00 u. ging hij dicht. Naar het restaurant gelopen en een mevrouw gevraagd waar we ons moeten melden, ze zei of we wel goed konden lezen? Want er stond op de deur van de receptie geschreven dat we zelf een plekje moesten zoeken op de camping waar caravans staan, had ik dus niet gelezen. Maar vragen mocht schijnbaar ook niet, ik baalde wel van dit onvriendelijke ontvangst, maar goed we staan op mooi plekje.

DSC04811's Avonds gegeten in het restaurant van de camping en dat was prima!

DSC04813De ingang van de camping.

Vrijdag, 28 juni

De zon schijnt en om 10 over 8 is het 15°. Het wordt weer een mooie dag, op naar Niedersfeld. Het wordt eentonig, maar we vertrekken weer om half tien.

Om elf uur zijn we in de buurt van Würzburg op de A3. DSC04134 (2)Twintig voor twaalf, koffie drinken op Parkplatz Spessart bij Rohrbrun.

Kwart over twaalf in de buurt van Bad Nauheim en daar mag Elvis natuurlijk niet ontbreken...

DSC04138DSC04140 (2)Afslag naar de A45, bij Hanauer Kreuz.

We stoppen op Parkplatz Nachtweide, even na afslag 38 naar Nieder-Mockstad.DSC04817

Münchhausen, hier kreeg ik een bekeuring, 8 km te hard gereden en dat kostte €8,00. Deze bekeuring kreeg ik op 12 augustus met de post.DSC04152 (2)Hier linksaf naar Winterberg, het is nog maar 39 km naar Winterberg.

DSC04155 (2)16.00 uur, op camping Vossmecke in Niedersfeld.DSC04822De ingang van de camping, rechts het restaurantje.20190628_163225 (2)

Er zijn heel veel vaste plaatsen op deze camping, het is 26°. We eten straks in de Pfeffermühle, zo heet het restaurantje op de camping. De laatste keer dat we in Niedersfeld waren, was in 1992. In Winterberg heb ik skiën geleerd, dat was in 1988, waar blijft de tijd....

Achter de camping staat een skiliftje.DSC04820DSC04828Ons plekje op de camping. Morgen nog een ritje van 279 km, dan is het weer voorbij.

Zaterdag, 29 juni

10.00 u. We vertrekken een beetje later omdat er pas om 9 uur brood is. En het is nu 22°.

DSC04158 (2)Twintig over tien, op de B7 bij Bestwig. Even voor Meschede gaan we op de A46, richting Dortmund.DSC04160 (2)Pauze op Parkplatz Im Mersch, in de buurt van Asscheberg om 11.30.

Om 12.35 Autobahn Kreuz Lotte/Osnabrück en dan de A30 richting Rheine.DSC04173 (2)13.25 Pompstation Ems-Vechte, we gaan tanken en een hapje eten.

20190629_134313Zo te zien is het ook hier erg droog.

Half drie, grensovergang Duitsland-Nederland en bij Emmen een  giraf langs de A37.20190629_143654 (2) !4.50 weer thuis in20190629_144659 (2)Totaal aantal kilometers is 5918 km.