Vakantie aan de Maas

11 november 2021 - Dalen, Nederland

Dinsdag 25 mei 2021

We gaan naar Afferden in Limburg, het is bewolkt, maar gelukkig is het droog. In Afferden hebben we de camping Klein Canada besproken met privé sanitair.

2021-04-14Dit is de route naar Afferden.

11.57 Vertrek, het is 9°, niet erg warm.

12.07 We stoppen even op de parkeerplaats bij Zwinderen om te kijken of de fietsen er nog goed opstaan.

12.37 Ik word op de foto gezet, tong uit de mond, het is wat....

DSC04519

13.13 Pauze op parkeerplaats de Brink, even voorbij Apeldoorn en een poosje genieten van de zon. La Place is dicht, geen eten, dus we gaan verder.

2021-05-25 13.15.35

13.36 Parkeerplaats de Schaars bij Arnhem, even tanken en een broodje gezond eten.

14.59 We naderen Afferden en net voor Afferden is de camping. We staan op plek G nr. 2, niks mis mee!

IMG_6546Eerst de voortent opzetten, stel je voor dat er regen komt.GMDW3452Klaar, is een hele poos geleden dat ik dat tent heb opgezet, maar hij staat. Om ca. 18.00 uur gaan we een biertje pakken en een spelletje SkipBo doen.

IMG_6551Ik zit hier niet te bidden, maar bekijk m'n kaarten. 's Avonds heerlijk gegeten, Marjanne maakt "Shakshuka" ik had er nog nooit van gehoord.

Woensdag 26 mei 2021

DSC05722Deze prachtige uitgesneden visarenden staan achter ons.

We hebben goed geslapen en met de kou viel het wel mee. Na het ontbijt hebben we de troep van gisteren afgewassen, heet water kost 20 cent.

Vandaag gaan we een eindje fietsen, we hebben een routekaart gekregen en daar gaan we gedeelte van pakken.

Route kaartWe gaan vanaf nr. 86 naar nr. 85 en missen de uitkijktoren, vervolgens rijden we naar nr. 43 en vlak voor 43 zien we een informatiebord met een verhaal over een neergestort vliegtuig tijdens de 2e wereldoorlog.

2021-05-26 10.57.50 (4)2021-05-26 10.57.50 (6)2021-05-26 10.57.50 (5)Even later zien we nog zo'n informatiebord, Marjanne had hem gezien en ik niet, dus even terug.2021-05-26 11.10.08 (4)2021-05-26 11.10.08 (2)2021-05-26 11.10.08 (3)Nu gaan we richting nr. 8, halverwege gaan we het heideveld op, het is hier nogal heuvelachtig en we moeten soms lopen, Ook zien we nu toch de uitkijktoren en gaan natuurlijk wel even naar boven.

DSC05727De toren werd in 2011 gebouwd op een plek waar eerst een brandtoren stond uit de jaren 50. De toren staat op de hoogste heuvel van de Maasduinen en die ligt 33 m boven NAP. Het bordes van de toren bevindt zich op 8 m boven de grond. DSC05726Deze foto heb ik gemaakt van een andere heuvel.

DSC05730Een prachtig uitzicht over de Maasduinen. DSC05732

"Water heeft een grote rol gespeeld bij het ontstaan van het gebied van Nationaal Park de Maasduinen. Vroeger stroomde er de Rijn en was de Maas daar een zijtak van. Er zijn nog steeds sporen te vinden van de Rijnloop, zoals banken van Rijngrind die in de bodem verborgen liggen. In de laatste ijstijd, zo'n 21.000 jaar geleden, kreeg de wind vrij spel. Deze ijstijd was extreem droog en koud. Een groot deel van het landschap was bedekt met een laag dekzand. De krachtige westenwind nam het zand mee en zette het af op de oostelijke oevers van de Maas. Hierdoor ontstonden de zandruggen en in een boog liggende duinen, paraboolduinen genoemd." (bron: Wikipedia)

We rijden van dit punt weer naar de groene route 85, 86 langs de vennetjes die ik in het begin heb overgeslagen en toch nog even een foto van maken.

DSC05743We naderen Afferden en komen het dorpje binnen bij een kapel en erachter nog een klein kapelletje. DSC05744 (2) DSC05746DSC05747 (2)

De kleinste is "Onze-Lieve-Vrouw-van-Smartenkapel" gebouwd in 1612 en in de 17e eeuw deels verwoest en in 1688 herbouwd. In 1909 werd de naastgelegen grotere Mariakapel gebouwd. De kapel is gebouwd met donkerrode baksteen in kruisverband. Bij de bakker drinken we een kop koffie met een overheerlijke Limburgse vlaai! De warme bakker heeft een terrasje voor de winkel waar je mooi kunt zitten.

2021-05-28 12.36.51 (2) Na de koffiepauze fietsen we naar de Sint-Cosmas en Damianuskerk, de parochiekerk van Afferden. DSC05749

"De toren van deze kerk is Romaans en stamt uit de 13e eeuw. Doch voor die tijd was er ook al een kerk. Ze staat op een eeuwenoude kerkberg. De benedenste twee geledingen van de toren zijn gebouwd in ijzersteen en de derde geleding in baksteen. Het geheel wordt gedekt door een hoog tentdak en de bijbehorende kerk werd in de 15e eeuw en in de 19e eeuw sterk aangepast, zodat het koor een laatgotische en de zijbeuken een neogotische uitstraling verkregen. In 1944 werd het bouwwerk verwoest, waarbij de kerk verloren is gegaan. De toren werd in 1957-1958 hersteld." (bron: Wikipedia)

We rijden langs het welkomstbord van Afferden naar de Maas. DSC05748Het veerpontje van Afferden vaart over de Maas naar Sambeek.

IMG_6556 Ingezoomd richting de sluis en stuw van Sambeek. DSC05751

DSC05750We gaan nog niet naar de overkant, eerst een hapje eten. We treffen het met het weer, alleen zostraks vielen er een paar hagelstenen, maar dat mag de pret niet drukken. Na het eten gaan we met het veerpontje naar de overkant van de Maas en via een klein stukje van het Pieterpad rijden we naar Boxmeer en komen langs de sluizen en stuw van Sambeek. Een gedeelte van de weg waarop we nu fietsen is de Via Valentiniana, een oude Romeinse weg. Het is een mooie route en na een poosje naderen we de sluizen van Sambeek.

DSC05755DSC05754Om kwart voor vijf zijn we in Boxmeer. DSC05757DSC05756 (2)Sint-Petrus en Sint-Paulusbasiliek en daarnaast de ingang.

"Op de plaats van de Sint-Petruskerk stond al voor 1000 een kerk. Dit was een eenbeukig Romaans zaalkerkje met toren en rechtgesloten koor. Later werd deze vervangen door een gotische kerk in baksteen, die bekend stond om zijn fraaie netgewelven. Omstreeks 1870 werd deze kerk in neogotische stijl uitgebreid. De kerk werd in 1944 verwoest en in 1946 werden de restanten van de gesloopt. Vervolgens werd de huidige kerk gebouwd door de Vughtse architect Hendrik Willem Valk. In 1952 werd de kerk plechtig ingewijd door de toenmalige bisschop van 's Hertogenbosch." (bron: Wikipedia)

Even verderop zien we een terras, het is restaurant "Het Kantongerecht". Het blijkt een voormalige gevangenis te zijn, gebouwd in 1863 en tijdens de oorlog was het hoofdkwartier van het Engelse leger erin gevestigd. In 1955 werd het een gerechtsgebouw en in 2013 is het verbouwd tot een restaurant, binnen zij n ook nog cellen te zien en deze worden nu voor iets anders gebruikt, volgens de ober. Wat mij direct opviel, waren de prachtige knipvoegen in de gevel, prachtig!IMG_6558 Genieten van een heerlijke Hertog Jan.

Op de website van het restaurant wordt het volgende nog vermeld: "Cabaretier en oud-Boxmerenaar Guido Weijers kocht het pand en transformeerde het tot een mooi horecabedrijf en duurzaam pand met een warmtepompinstallatie op aardwarmte, zonnepanelen en eigentijdse isolatie en ventilatie." In het midden van het terras staat een klein standbeeld van "Het blauw Menneke".

We zijn weer uitgerust  en gaan terug naar de camping. Het is prachtig weer! DSC05758 De Maas in de buurt van de sluizen en de stuw.

Donderdag 27 mei 2021

Het regent en ik ben de uitrijkaart kwijt, alles overhoop gehaald en niet gevonden. Marjanne gaat haar eerste traject van het Pieterpad lopen, dus naar de receptie en het probleem uitgelegd. Ik mag nu gewoon uitrijden en straks krijg ik een nieuwe kaart. De eerste etappe is van Groesbeek naar Gennep. Ik breng haar naar de startplek in Groesbeek en ga dan eerst weer terug naar de camping en dan naar Overloon. Om kwart over één ben ik bij het museum in Overloon, het museum is gesloten vanwege Corona.

DSC05762 Een Amerikaanse Sherman tank. 2021-05-27 13.11.22 Monument van de 7e Amerikaanse Pantserdivisie. Ik ga nu naar een Britse oorlogsbegraafplaats. 2021-05-27 13.21.59 (2)DSC05763 (2)2021-05-27 13.22.40DSC05768 Zoveel jonge mensen zijn gestorven, triest!

DSC05767 De laatste gevechten van de Geallieerden en Russen van uit het oosten. Ik stap in de auto en rijd nu naar Gennep, het regent af en toe.

Op een parkeerplaats voor de Sint-Martinuskerk wacht ik op Marjanne. DSC05772DSC05771

"De Sint-Martinuskerk te Gennep is een typisch voorbeeld van een kerk van de Bossche School. De kerk werd met Kerstmis 1954 ingewijd. Sinds 2004, het 50-jarig bestaan van de kerk, staat er op de voorgevel Ik ben er, een verwijzing naar Exodus 3:14 van de Bijbel. In de crypte bevindt zich sinds 1984 het religieus museum De Crypte". (bron: Wikipedia)

Het duurt een poosje voordat ze er is. Om kwart over drie is ze gearriveerd en het laatst genomen foto van Sint-Martinus is van 5 voor half 3, dus toch wel een poosje gewacht. We gaan naar Groesbeek om een bezoek te brengen aan de Canadese begraafplaats. Het regent nog een beetje, dus de paraplu opzoeken, er zijn slechts 2 bezoekers. We gaan toch maar even kijken, ondanks de regen. Het past ook wel bij de stemming op zo'n indrukwekkende plek. Ook hier liggen veel jonge mensen van een jaar of twintig. Het is verschrikkelijk om zo jong te sterven! Deze begraafplaats is veel groter dan in Overloon.

DSC05784DSC05782IMG_6612 (2)DSC05781DSC05786 (2)We gaan naar Groesbeek centrum, op het terras van bar en grill "De Locomotief" nemen we wat lekkers. Het is nog steeds regenachtig. Om 17.00 u zijn we weer op de camping.

Vrijdag 28 mei 2021

De dag begint mistig en koud, pas in Groesbeek zie we de zon. Vanmorgen om 10 u.  heb ik Marjanne afgezet in Gennep. Daar nog een poosje rondgelopen en wat foto's gemaakt. Daarna naar de Vrijheidsmuseum in Groesbeek.

DSC05789 (2)"De oude Sint-Martinustoren te Gennep is de neogotische portaaltoren die toegang gaf tot de in 1944-1945 verwoeste kerk en werd gebouwd tussen 1868-1869. Het ontwerp wordt toegeschreven aan de architect Pierre Cuypers. De toren is een zichtbare herinnering aan de zware verwoestingen die Noor-Limburg getroffen hebben in de laatste oorlogsjaren. De toren vormt samen met het stadhuis van Gennep, het gemeentekantoor, het Petershuis en de Nederlands-Hervormde kerk aan de Markt een belangrijk deel van het stedelijk silhouet van Gennep." (bron: Wikipedia)

DSC05792Het stadhuis van Gennep, gebouwd tussen 1612-1620, rechtsboven een ooievaarsnest, die ook nog wordt gebruikt, kwam ik achter toen ik naar de auto liep.DSC05806DSC05800Museum "Het Petershuis" gebouwd in de late middeleeuwen, het is een streekmuseum.

DSC05797DSC05794 (2)Protestante kerk in Gennep (1661-1663) met ernaast een mooi beeld van een monnik. Of het is een beeld van een vroegere dominee en misschien wel dominee van Engelen, die het geld bij elkaar bracht in 1659 om deze kerk te bouwen. Het is de enige protestante kerk in Noord-Limburg, ten noorden van Venray.DSC05796 (2)

DSC05801 (2)In dit oud straatje in het centrum van Gennep zie ik wat informatie over een beroemde inwoner, Prof. Nicolaas Janssen. DSC05802

Genoeg over Gennep, ik ga naar Groesbeek, het is prachtig weer en de zon schijnt. Vlak voor Groesbeek ga ik tanken en dan de bult op, jammer dat er geen parkeerplaats is om wat foto's te maken. Dan deze maar, in een zijweggetje bij een boerderij. DSC05807 (2)

Het Vrijheidsmuseum is gesloten en voor het museum staat een Shermantank. Eigenlijk is het een M4A1(75) Grizzly "Robin Hood" en is onderdeel van het Sherwood Rangers Monument. Van deze tank werden er 1288 gebouwd door Montreal Locomotive Works. De tank werd nooit operationeel ingezet en alleen gebruikt voor training in Canada. Het heeft een 75mm kanon.

2021-05-28 10.50.28 (2)2021-05-28 10.50.09 (2)2021-05-28 10.52.04In een prachtige omgeving!

Het is half twaalf en ben weer op de camping en pak de fiets en ga een kop koffie met vlaai kopen bij bakker van den Bergh. 2021-06-21 (3)Wat heeft deze bakker lekkere vlaaien!

Om kwart voor één komt Marjanne eraan, op de helft van de etappe naar Vierlingsbeek. En om 13.15 vertrekt ze weer voor het 2e gedeelte en gaat naar de veerpont en steekt daar de Maas over en hervat haar Pieterpad route naar Vierlingsbeek.

Ondertussen maak ik een paar foto's van de camping. DSC05808DSC05812 (3)DSC05813DSC05810DSC05814 (2)DSC05811 (2)

2021-05-28 14.36.02Het is nu half drie en sta bij de St. Laurentiuskerk van Vierlingsbeek en moet nog een poosje wachten. Nog wat boodschappen halen, dan naar de camping en daar pakken we de fiets en rijden naar de oude ruïne Bleijenbeek, het is nog steeds prachtig weer! DSC05815 (2)DSC05819 (2) Er is niet veel meer van over, er wordt nu ook nog aan gewerkt, we mogen niet op het terrein komen. Zie ook: https://afferden-limburg.nl/ruine-bleijenbeek/

We gaan terug naar het dorp en gaan een biertje drinken op het terras van 't Kapelleke. We kunnen daar straks ook gaan eten, hoeft Marjanne niet te koken. Het is een echte dorpskroeg met vaste klanten, zo te horen.

2021-05-28 16.28.40

Zaterdag 29 mei

De zon schijnt en ik ga brood halen bij de bakker en na het ontbijt ga ik Marjanne naar Vierlingsbeek brengen en moet haar vanmiddag weer ophalen uit Swolgen. Weer terug op de camping pak ik de fiets en ga dan richting Siebenwald, vlakbij de Duitse grens, het is een mooie route. Eerst een stukje naar Zevenboomsven en bij de splitsing voor de afslag naar de uitkijktoren, neem ik de weg rechts en even later rechtsaf  de Berkenkamp op, naar de ruïne Bleijenbeek.

fietsroute 29 mei 2021 aangepast De route van vandaag.

Op het eind van deze weg zie ik een monument, even een foto nemen.

DSC058222021-05-29 12.17.52 (2)Uitleg over de obstakels om de Duitsers tegen te houden. Even later sta ik op de splitsing "Drie Angel" bij Siebengewald.DSC05823 (2)DSC05824Ik ga nu weer terug naar Afferden, het is nog maar twintig voor één, dus nog even naar de veerpont kijken. Er vaart een heel lang schip langs, het is de Adandi met een vrachtruwe stenen. Het schip is 110 m lang en 11,45 m breed. 2021-05-29 13.12.37 Op de veerpont is het druk. DSC05829

Terug naar de camping, de accu van de fiets begint te minderen, hij moet aan de oplader. Het loopt tegen twee uur en ik ga naar Swolgen.

Zoals gewoonlijk sta ik weer bij een kerk en wel voor de St. Lambertuskerk in Swolgen. Deze kerk werd in 1944 opgeblazen en in 1952 begonnen de herstelwerkzaamheden. Tot overmaat van ramp werden in juni 2007 een groot aantal kunstvoorwerpen gestolen door inbrekers. Deze voorwerpen behoorden tot de kerncollectie van Roerend Religieus Erfgoed in Limburg.

DSC05832 Dit is de achterkant van de kerk. DSC05834 Onder een afdak een monument voor oorlogsslachtoffers.

DSC05833Met mooie beelden, ook op sommige graven. DSC05831IMG_6710 (2) En daar zit ik te wachten.

We gaan eten bij eetcafé Bej Ber, tegenover de kerk, heerlijk, vooral de aspergesoep!

Terug naar de camping gaan we de voortent afbreken, het is nu nog mooi weer en droog. En daarna een biertje en een spelletje SkipBo! 2021-05-29 18.00.58

Zondag 30 mei

Vanmorgen vroeg opgestaan, we hebben een druk programma. Marjanne loopt de laatste etappe naar Venlo en ik haal haar daar op bij het station en dan gaan we door naar Margraten. Het is prachtig weer. Eerst ontbijten en om half 10 naar Swolgen.

Terug naar de camping pak ik de fiets en rijd ongeveer dezelfde route als gisteren, maar niet zo ver.

2021-05-30 10.21.09Ben er nog steeds niet achter wat dit voor planten zijn. 2021-05-30 10.27.40 (2)Een buizerd vliegt over de duinen in een prachtige blauwe lucht. DSC05837 Het  heeft toch wel wat zo'n oude ruïne, misschien moeten ze er maar niks meer aan doen.

Als je van Bleijenbeek naar de Siebengewaldseweg rijdt, ga je over dit mooi zandpad. DSC05839 Om twintig over twaalf ben ik weer in Afferden en neem een bakje koffie, dit keer bij de supermarkt, de bakker is dicht. En ik krijg er een likeurtje met een bonbon erbij! 2021-05-30 11.41.12 Wat word ik toch verwend! Straks nog even bij het veerpontje kijken.

DSC05844Het is druk bij de rivier. DSC05841 Er lopen ook koeien tussen de Schotse hooglanders.

Ik ga nu de auto pakken en naar Venlo, tegen twee uur ben ik bij het station van Venlo. IMG_20210530_135620953 Het was achteraf beter geweest dat ik wat later was gekomen, ik kreeg n.l. een bekeuring op de N271 bij hectometerpaal 94.4 en dat is bij het gehucht Knikkerdorp. flitsfoto bekeuring 30 mei 2021 (2) En daar was het! Om 13.05 en de brief kreeg ik op 12 juni.

Om twintig over twee was Marjanne er ook en rijden naar Margraten. Voor het eerst rijd ik nu door de nieuwe tunnel bij Maastricht. Probleem is dat we er niet aan hebben gedacht dat het vandaag Memorial Day is, de begraafplaats is gesloten. Er mogen alleen een paar genodigden komen en er vliegen nog een paar F16's over om Memorial Day waardig af te sluiten.

Dat is jammer, we rijden door naar het dorp Margraten en weer terug, richting Maastricht.

2021-05-30 15.20.06 (2) De marechaussee legt ons uit wat er aan de hand is. IMG-20210530-WA0010 (2)IMG-20210530-WA0013 (2) Op een muur in Margraten hangen deze indrukwekkende foto's.

Marjanne zag nog kans om de 3 F16's te fotograferen, geen tijd om in te zoomen. IMG-20210530-WA0011 (2)

Maandag 31 mei

De vakantie is voorbij, we gaan naar huis! DSC04536 Nog even afscheid nemen van de baliemedewerkers en ik hoef mijn kwijtgeraakte uitrijpasje niet te betalen.

DSC04541 (2) Om 10 uur rijden op de A77 over de Maas richting Boxmeer. Op parkeerplaats De Brink bij Apeldoorn tanken en een kop koffie drinken.

11.46 Over de IJssel naar Zwolle. DSC04548 (2) 12.25 Knooppunt Holsloot. DSC04552 (2) 12.30 Thuis! DSC04563 (2)