Vakantie Lago d'Iseo en Moustiers-Ste-Marie 2009

4 maart 2015 - Dalen, Nederland

Scan_20150301Route 2009

maandag 22-6-2009

We vertrekken om half negen, het is 12° en bewolkt.

Om 15.30 zijn op de camping in Karlsruhe, camping

Turmbergblick.

dinsdag 23-6-2009

In een stralende zon gaan we naar Zwitserland, op een parkeerplaats langs de A2 bij Itingen stoppen we even.

DSC00006Het ziet eruit dat het gaat regenen, Om 15.00 uur zijn we in Altdorf op camping Altdorf, er is nog wel een plek voor één nacht.

DSC00009DSC00013DSC00016

De camping ligt dichterbij het plaatsje Flüelen, aan het Vierwaldstättersee, dan Altdorf. Vanaf de camping zie je de besneeuwde bergtoppen.

woensdag 24-6-2009

We gaan om half tien op pad en zijn door de 17 km lange Gotthardtunnel gegaan en staan nu om twintig voor elf, op een parkeerplaats langs de A2 bij Personico en het is en stuk warmer hier. De bedoeling was eigenlijk om de tunnel te mijden, maar de pas was gesloten, dus toch maar door de tunnel.

DSC00019parkeerplaats bij Personico, nog in Zwitserland.

Om kwart voor twaalf gaan we de grens over naar Italië en om twee uur zijn we gearriveerd op camping Covello bij het meer van Iseo.

We zijn iets te vroeg en moeten wachten tot drie uur.

DSC00020DSC00021DSC00023

Het prachtige meer van Iseo en een mooie plek voor ons aan het meer.

donderdag 25-6-2009

Vanmiddag zijn we naar het stadje Iseo gelopen, het nog niet druk met toeristen. s'Avonds gaat het regenen en onweren, we gaan de stormband over de luifel doen, blijft hij zeker staan, schuimkoppen op het meer, komt niet vaak voor, hoop ik.

vrijdag 26-6-2009

Het is weer droog en we gaan met de auto rond het meer rijden.

DSC00026DSC00028DSC00029Vissers aan het meer en het dorpje Tavernola-Bergamasca aan de overkant.

zaterdag 27-6-2009

Bewolkt en niemand zwemt nu in het meer, te koud. Gisteravond heeft het weer geregend en een beetje onweer. Vanmiddag gaan we naar het Gardameer, eens kijken hoe dat er nu uitziet, nog steeds geen mooi weer.

DSC00030DSC00031DSC00033

Bij het dorpje Salò gaan we parkeren en zien we het Gardameer in de regen.

zondag 28-6-2009

Eindelijk mooi weer, we gaan Iseo bezoeken en later nog met de boot naar Monte Isola, het eiland in het meer van Iseo.

DSC00037DSC00040DSC00043

Kerk Saint'Andrea met voorgevel uit de 7e eeuw, (voormalige) kerk San Giovanni Battista en één van de nauwe straatjes in Iseo.

DSC00045DSC00047DSC00048

Boottocht over het meer naar Monte Isola en het dorpje Sulzano.

DSC00051DSC00052DSC00053

Carzano op Monte Isola, Isola di Loreto, een piepklein eilandje en de cementfabriek van Tavernola Bergamasca.

maandag 29-6-2009

Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken richting het Adamellogebergte, vanuit Edolo gaan we een route uitstippelen, maar het toeristenbureau is dicht op maandag, dus maar een wandelkaart gekocht in een boekenwinkel en rijden iets verder naar Vezza d'Oglio, om al wat hoger te beginnen.Vlakbij het begin van een onderhoudslift begint route nr. 21 en die gaat naar een restaurantje hoog in de bergen. Het is een mooie route wel een beetje steil, maar redelijk te doen. Halverwege zien we heel donkere wolken samenkomen en dat wordt waarschijnlijk regen of nog erger onweer. We gaan terug, bij de auto gekomen is het nog steeds droog, we rijden naar Edolo en daar komen de eerste spatten en daar blijft het bij.

DSC00062DSC00064DSC00067In het Adamello gebergte, beneden Vezza d'Oglio in het dal en terug in Edolo donkere wolken boven het Adamello gebergte.

dinsdag 30-6-2009

Het weer heeft zich hersteld en het is een prachtige blauwe lucht en het nu al warm. Gisteravond heeft het weer geregend en ook onweer, er gaat eigenlijk geen dag voorbij zonder onweer.

DSC00069Het meer s'avonds.

woensdag 1-7-2009

Het is warm, heel warm, zal vanmiddag wel weer gaan regenen. Morgen gaan we richting Frankrijk, nu de luifel afbreken. Om half drie begint het al te regenen.

donderdag 2-7-2009

We vertrekken om half tien, meestal om ongeveer dezelfde tijd, veel eerder lukt vaak niet en hoeft ook niet.

DSC00074Vlakbij de afslag naar Bruzolo op de A32, tussen Turijn en Biançon.

Om 15.45 zijn op camping La Vieille Ferme in Embrun.

En het regent, dikke druppen...

DSC00076DSC00077DSC00078

Ingang van de camping, lac de Serre Ponçon en ons plekje op de camping.

vrijdag 3-7-2009

Gisteren een flinke onweersbui gehad, maar vandaag is het prachtig weer, we gaan naar de vestingstad Mont-Dauphin.

DSC00080DSC00081DSC00082

Vestingstad in de Alpen Mont-Dauphin (1694), ingang poort van Briançon met wachthuis.

DSC00087DSC00088DSC00089

Munitie opslagplaatsen, de nooit afgebouwde kerk van Saint Louis en sportwagens staan klaar voor een rally.

vakantie 2009 deel 2 001vakantie 2009 deel 2 003vakantie 2009 deel 2 002

Uitzicht vanuit het fort op de Durance, tekening van een draagstoel, ook een ontwerp van Vauban en hoofdstraat richting poort van Briançon.

We gaan weer terug naar Embrun en bezoeken het oude centrum.

vakantie 2009 deel 2 013vakantie 2009 deel 2 006vakantie 2009 deel 2 007

La Cathédrale de Notre-Dame-du Réal, let op de twee pilaren achter de voorste, aan de linkerkant, daar zien we de beeltenis van pater-econoom, die zich niet aan de afgesproken beloning hield en uit wraak van de steenhouwers voor eeuwig tussen de pilaren werd geklemd.

vakantie 2009 deel 2 009vakantie 2009 deel 2 012vakantie 2009 deel 2 014

La Tour Brune, een restant van een kasteel uit de 12e eeuw, uitzicht op Lac de Serre Ponçon, vanaf Jardin de l'Archevêché in Embrun en Rue de la Liberté in Embrun.

zaterdag 4-7-2009

Kwart voor tien, we zijn op weg naar Moustiers-Ste-Marie.

vakantie 2009 deel 2 016vakantie 2009 deel 2 019vakantie 2009 deel 2 020

Demoiselles coiffées, doorkijkje naar Lac de Serres Ponçon vanaf D954 en parkeerplaats bij Le Vernet op de D900.

Om kwart over een zijn we op camping Manaysse, we staan op een mooie plek.

vakantie 2009 deel 2 024Er is niet veel verandert, de heggen zijn weer wat hoger en er zijn bomen geplant op het grasveld. Het is nu 33°, lekker warm. We gaan gelijk ook maar de luifel opzetten.

zondag 5-7-2009

Vandaag is het ook lekker warm en we hebben heerlijk in het meer gezwommen. Het water in het meer staat nu nog vrij hoog en er is een nieuwe aanlegsteiger gemaakt voor de fietsbootjes en kano's. Het is niet druk op de camping.

vakantie 2009 deel 2 026Lac de Sainte Croix

maandag 6-7-2009

Vandaag gaan we naar Digne-les-Bains om het geologisch openluchtmuseum te bezoeken, ik ben erg nieuwsgierig naar de fossielen wand.

Langs de D900A ten noorden van Digne, vinden we de enorme ammonieten wand.

vakantie 2009 deel 2 028vakantie 2009 deel 2 030vakantie 2009 deel 2 032Op de terugweg naar Moustiers-Ste-Marie zijn langs Saint-Jurs gereden en de mooie lavendelvelden.

vakantie 2009 deel 2 033vakantie 2009 deel 2 037vakantie 2009 deel 2 041

Lavendelvelden in de omgeving van Saint-Jurs en daarnaast Moustiers-Ste-Marie bij ondergaande zon.

dinsdag 7-7-2009

Markt in Moustiers, we gaan even kijken, het is niet druk, je kunt goed merken dat nog geen hoogseizoen is. Daarna naar Digne om een memorystick te kopen voor m'n fototoestel, hebben ze niet, maar ze kunnen wel m'n foto's op een cd zetten, dan heb ik weer 128 mb ruimte.

woensdag 8-7-2009

Het is prachtig weer en we gaan de Voie Romaine lopen, niet naar de ketting, maar door het dal weer naar het dorp.

vakantie 2009 deel 3 002vakantie 2009 deel 3 003vakantie 2009 deel 3 005

Herten in het dal bij Vincel, het meer in de verte en de terugweg naar het dorp.

donderdag 9-7-2009

Het waait hard, de mistral, we gaan naar Mont Ventoux, ongeveer 2 uur rijden vanaf hier. Vanaf Sault zijn we naar boven gegaan, beneden is 26° en boven op 1900 m hoogte is het 13°, groot verschil. Veel auto's en heel veel fietsers, die naar boven of naar beneden gaan.

vakantie 2009 deel 3 011vakantie 2009 deel 3 013vakantie 2009 deel 3 012

De kale berg, toren met affiches van de Tour de France en de exacte hoogte.

vakantie 2009 deel 3 019vakantie 2009 deel 3 020vakantie 2009 deel 3 022

In de schaduw ligt nog sneeuw, richting de top en het monument van Tom Simpson (13 juli 1967)

vrijdag 10-7-2009

vakantie 2009 deel 3 036Moustiers-Ste-Marie gezien vanaf de Route de Riez

Ook vandaag waait het hard en even naar de markt geweest en vanmiddag geprobeerd om met de fiets naar de hoogvlakte te rijden via de 16% stijgende weg naar Sainte-Croix-du-Verdon, nou dat lukte dus niet, wel met een rotgang weer naar beneden.

zaterdag 11-7-2009

Vanmorgen was het koud, maar als de zon eenmaal boven de bergen uitkomt wordt het heel snel warm.vakantie 2009 deel 3 040 Vandaag weer lekker gezwommen in het meer, het is nog steeds niet erg druk en ruimte zat om te parkeren, is wel eens anders geweest.

Toevallig vanmorgen in een Vlaamse krant gelezen dat Johnny Hallyday optreedt in Marseille, even nagevraagd bij Olivier en die zei dat het concert al lang uitverkocht is en nog alleen kaartjes te koop zijn op de zwarte markt, nou dat wordt hem niet, wel jammer.

zondag 12-7-2009

Het is warm en erg mooi weer, vandaag een rustdag (autodag) lekker de airco aan en een rondje Gorges du Verdon rijden. Bij Point Sublime slaan we linksaf (D17) naar Les Subi en nog even verder naar Les Louches, daar zagen we een vosje bij een afvalbultje, we draaien om en gaan terug naar Rougon.

vakantie 2009 deel 3 043vakantie 2009 deel 3 044vakantie 2009 deel 3 045

Uitzicht op de weg (D123) naar Palud en de weg (D17) van Point Sublime naar Les Louches.

Bij Rougon staan bovenop een rotspunt nog wat restanten van een oud kasteel

vakantie 2009 deel 3 046vakantie 2009 deel 3 048vakantie 2009 deel 3 049

Richting ingang van de Gorges du Verdon, Point Sublime en Rougon met ruïnes van het kasteel op rotspunt.

maandag 13-7-2009

Het is nu veel drukker op de camping, heel veel campers, valt me op. Vandaag zijn we naar Riez geweest en wat door het oude gedeelte van de stad gelopen. Vanavond is er vuurwerk in het dorp, morgen feest.

vakantie 2009 deel 3 055Gisteren ging er een parapente met een noodparachute naar beneden en is met een helicopter uit het ravijn gehaald.

dinsdag 14-7-2009

Nationale feestdag, gisteravond om half elf heel mooi en spectaculair vuurwerk. We gaan vandaag de luifel afbreken en daarna omdat nog steeds heel warm is, nog een ritje langs de Gorge, omdat het zo mooi is.

vakantie 2009 deel 3 062vakantie 2009 deel 3 063vakantie 2009 deel 3 064

De Verdon in de diepte, vanaf de linkeroever, het meer op de achtergrond en de hoogvlakte van Valensole en het kerkje van Aiguines, met wat oude geveltjes.

woensdag 15-7-2009vakantie 2009 deel 3 066

Het heeft vannacht geregend en heel hard gewaaid. Maar nu is het weer lekker warm in de zon en gaan we lekker zwemmen. Het is behoorlijk druk aan het meer, de vakantie komt nu echt op gang, het wordt tijd dat we richting het noorden gaan.

vakantie 2009 deel 3 068Heel veel zonnebloemen langs de D952, naar Riez.

donderdag 16-7-2009

We gaan om tien uur vertrekken, via Digne-les-Bains en verderop D1075 richting Grenoble. Om kwart over drie zijn we op camping International du Lac, aan het meer van Paladru, bij Montferrat.

vakantie 2009 deel 4 001vakantie 2009 deel 4 002vakantie 2009 deel 4 004

op een mooi plekje onder een boom, de ingang van de camping en het meer waarin je lekker kunt zwemmen.

vrijdag 17-7-2009

Om half elf vertrekken we naar Lauterbourg in het uiterste noordoosten van Frankrijk. Vanmorgen een hevige onweersbui gehad, maar we zitten lekker droog.

We rijden via Bourg-en-Bresse, Besançon, Colmar en Strasbourg en om half zeven staan we op camping Les Mouettes in de regen. De camping is helemaal vol, nog net een plekje vrij voor ons.

vakantie 2009 deel 4 005Een regenachtig uitzicht op het meer in het uiterste noordoosten van Frankrijk.

vakantie 2009 deel 4 007

zaterdag 17-8-7-2009

Om twintig over tien gaan we weg, Het was heel onrustig op deze camping, veel lawaai en daarom niet erg goed geslapen. Het is nu droog maar dat duurt denk ik niet lang.

We rijden via Duitsland weer terug, de Links-Rheinische Autobahn en daarna de A31 en om kwart over vijf zijn we weer thuis. Totaal 4599 km gereden.