Vakantie Normandië-Versailles 2008

26 februari 2015 - Dalen, Nederland

Scan_20150226

dinsdag 17-6-2008

We zijn door omstandigheden wat laat vertrokken, het is nu 13 u. 35 en we gaan op weg naar Kemmel in België. Om kwart voor negen zijn we op de camping Ypra en er was niemand meer aanwezig op de camping, alles was dicht, gebeld en een opgegeven code ingetoetst en dan de camping oprijden. We zijn extra laat, omdat we in Antwerpen en later bij Gent in de file stonden, maar goed we zijn er en het weer is prima.

vakantie Normandie Parijs 002vakantie Normandie Parijs 003vakantie Normandie Parijs 005

richting Ieper, ingang van de camping en nog plek zat

woensdag 18-6-2008

Vandaag vertrekken we, in de zon, naar Frankrijk en wel naar Audinghen.

Om kwart voor twee zijn we op camping Municipal du Musée, tegenover bunker 1 van Batterie Todt, die nu is ingericht als museum. Op deze camping zijn heel veel vaste plekken voor stacaravans en hier en daar ergens tussen een plekje voor een toercaravan. Vanmiddag hebben we direct een bezoek gebracht aan het museum en het is een grote bunker, er staan hier nog 3 bunkers. Binnenin de bunker is het koud en het staat vol met allerlei attributen uit de tweede wereldoorlog. Buiten staat nog een 28 cm spoorweggeschut K5 in redelijk goede staat, daar zijn er niet veel meer van. Verder staat er ook nog roestige tank en nog wat andere rommel.

vakantie Normandie Parijs 010vakantie Normandie Parijs 016vakantie Normandie Parijs 019

Bunker 1, binnen in het museum en de helden van WOII

vakantie Normandie Parijs 023vakantie Normandie Parijs 028vakantie Normandie Parijs 034

spoorweggeschut K5, met 28 cm granaat en een roestige tank

donderdag 19-6-2008

Vandaag hebben we cap Gris Nez bezocht en daarna even naar Calais om te winkelen. Vanavond heerlijke mosselen gegeten.

vakantie Normandie Parijs 041vakantie Normandie Parijs 046vakantie Normandie Parijs 047

cap Gris-Nez, prachtige plek op de camping en Notre Dame aan zee

vrijdag 20-6-2008

We gaan naar Honfleur, niet zo'n lange trip en vertrekken om half elf.

Onderweg een buitje regen, een beetje jammer om een mooie foto van Pont du Normandie te maken.

vakantie Normandie Parijs 055vakantie Normandie Parijs 057vakantie Normandie Parijs 060

Pont du Normandie, La Lieutenance, overblijfsel van de vroegere vesting van Honfleur en prachtige gevels aan de haven

Om kwart voor drie zijn we geïnstalleerd op camping Du Phare, een eenvoudige camping vlakbij het centrum van Honfleur.

zaterdag 21-6-2008

We gaan vandaag naar de Falaises des Vaches Noir, bij Houlgate, je kunt daar veel fossielen vinden. 't Was moeilijk te vinden, maar uiteindelijk toch nog een paar fossielen gevonden, alleen weet ik nog niet precies wat het is. Wel liggen er hele grote stenen met daarin fossielen, maar die kun je niet meenemen.

vakantie Normandie Parijs 062vakantie Normandie Parijs 064vakantie Normandie Parijs 065

Falaise des Vaches Noir, de honderd treden naar het strand en je hebt hier een heel goede handrem nodig

zondag 22-6-2008

Vandaag gaat de reis verder naar Utah Beach en wel op de gelijknamige camping in Ste Marie du Mont.

vakantie Normandie Parijs 113vakantie Normandie Parijs 084vakantie Normandie Parijs 087

ingang van de camping, ons plekje op een vrijwel lege camping en een Shermantank bij het museum

Daarna nog even rondgereden in de buurt en naar de Crisbecq- en Azeville bunkers.

vakantie Normandie Parijs 067vakantie Normandie Parijs 068vakantie Normandie Parijs 070

tank van de "vrije" 2e panterdivisie, monument ter ere van Philippe Leclerc de Hauteclocque, generaal van de 2e pantserdivisie en bunker 1 van Batterie de Crisbecq

vakantie Normandie Parijs 073vakantie Normandie Parijs 077vakantie Normandie Parijs 079

bunker met 21 cm kanon, Batterie Azeville bunker 2 en wat dichterbij

maandag 23-6-2008

We gaan naar het Utah Beach museum, nog een vrij nieuw gebouw, ook hier weer veel spullen uit WOII, voor het museum een monument ter ere van de 4e divisie Infanterie van het Amerikaanse leger en een monument van de 1e (speciale) Geniebrigade.

vakantie Normandie Parijs 091vakantie Normandie Parijs 112vakantie Normandie Parijs 090

Even verderop een voormalige gecamoufleerde bunker.

We rijden nu naar de enorm grote Amerikaanse begraafplaats Omaha Beach in Colleville.

vakantie Normandie Parijs 093vakantie Normandie Parijs 094vakantie Normandie Parijs 095

memorial met het beeld "The Spirit of American Youth Rising from the Waves"

daarnaast de bevrijding van West-Europa en hier liggen 9387 doden en 1557 vermisten, waar je wel even stil van wordt.

vakantie Normandie Parijs 097vakantie Normandie Parijs 098vakantie Normandie Parijs 099

bijna abstract gesnoeide bomen, Omaha Beach waar de landing plaatsvond en nog steeds zijn de bomkraters zichtbaar.

Daarna gaan we naar Pointe du Hoc.

vakantie Normandie Parijs 100vakantie Normandie Parijs 104vakantie Normandie Parijs 107

Pointe du Hoc, met het gedenkteken ter ere van het 2e bataljon Rangers onder commando van luitenant-kolonel James E. Ruder en het zwaar gebombardeerde terrein, ca. 12 ha groot en is niet veranderd sinds 1944 en in 1979 overgedragen aan Amerika.

dinsdag 24-6-2008

Om half elf vertrekken we naar Versailles, naar camping Huttopia en om 15.00 u. staan we op de camping in het bos.

vakantie Normandie Parijs 115vakantie Normandie Parijs 114vakantie Normandie Parijs 116

ingang van de camping, een plekje in het bos en de volgende dag naar het paleis.

woensdag 25-6-2008

We gaan naar het Château de Versailles, eerst de enorm grote tuinen een beetje doorlopen en wat later gaan we in de rij staan om het paleis van binnen te bekijken.

vakantie Normandie Parijs 118vakantie Normandie Parijs 121vakantie Normandie Parijs 123gedeelte van de achterkant, de Orangerie en het "gouden" hekwerk bij de ingang

vakantie Normandie Parijs 124vakantie Normandie Parijs 125vakantie Normandie Parijs 126de beroemde spiegelzaal, de linkerkant en de rechterzijde, schitterend.

donderdag 26-6-2008

Vandaag met de RER/metro naar Parijs, eerst naar het Louvre, daarna naar Notre Dame, vervolgens naar Lafayette, een groot warenhuis met uitverkoop en desondanks nog behoorlijk duur. Terug met de metro Gare d'Austerlitz en vandaar met de RER naar Versailles.

vakantie Normandie Parijs 127vakantie Normandie Parijs 129vakantie Normandie Parijs 132

La Conciergerie, voormalige gevangenis en paleis van justitie, L'Arc de Triomphe du Carrousel voor het Louvre ook wel petit Arc de Triomphe genoemd en daar is ze dan: Mona Lisa in de verte

vakantie Normandie Parijs 134vakantie Normandie Parijs 135vakantie Normandie Parijs 136

nu wat dichterbij, de bruiloft te Kana, het grootste doek van het Louvre en daarnaast Venus van Milo

vakantie Normandie Parijs 138vakantie Normandie Parijs 139vakantie Normandie Parijs 140

sculptures françaises, Cour Marly ten tijde van Louis XIV/XV en Cathédrale Notre Dame de Paris.

vrijdag 27-6-2008

We gaan om half tien weg en na ongeveer 3 uur in een file bij Antwerpen, zijn we pas om 11 uur 's avonds weer thuis en totaal 2434 km gereden.