Vakantie Toscane-Lyon 2011

26 maart 2015 - Dalen, Nederland

Route vakantie 2011Vakantie route Toscane

dinsdag 14-6-2011

We gaan om twintig voor zeven vertrekken en de eerste stop is op een parkeerplaats langs de A33 in de buurt van Sennestad even voorbij Bielefeld. Het Britse Rijnleger had daar een groot oefenterrein in het natuurgebied Senne.

vakantie 2011 deel 1 001Parkeerplaats bij Senne.

Bij Bühlbeck Süd langs de A44 gaan we tanken en om kwart voor twee zijn we op de eerste camping van onze reis, camping Am Schwimmbad in Bischofsheim an der Rhön.

vakantie 2011 deel 1 003vakantie 2011 deel 1 005Op onze plek met het nieuwe luifeltje en de ingang van de camping.

woensdag 15-6-2011

Het is prachtig weer en we gaan om tien uur verder naar het zuiden, Hopfen am See is het volgend doel. Om kwart over drie zijn we op de camping, het is een boerencamping en ligt aan het Hopfenmeer.

vakantie 2011 deel 1 011vakantie 2011 deel 1 012vakantie 2011 deel 1 015

Uitzicht vanaf de camping op de bergen, de boerderij van de camping en Hopfensee.

donderdag 16-6-2011

Het is mooi weer, we worden wakker tussen de koeien, het is een echte boerencamping, vol in bedrijf. We gaan naar het kasteel van Koning Ludwig II van Beieren (de "gekke" koning) om het sprookjes kasteel te bezichtigen.vakantie 2011 deel 1 019 In Hohenschwangau kopen we een ticket, want het kasteel is alleen te bezichtigen onder begeleiding van een gids. We gaan in een propvolle bus naar boven, het is nogal steil en daar moeten we nog even wachten voor dat we naar binnen mogen.

In de verte het kasteel.

vakantie 2011 deel 1 022vakantie 2011 deel 1 026vakantie 2011 deel 1 028

Schloß Neuschwanstein, gebouwd in opdracht van koning Ludwig II (1845-1886) vanaf de Marienbrücke, uitzicht op Schloß Hohenschwangau met links Schwansee, in dit zomerslot bracht Ludwig II z'n jeugd door en op de laatste foto zien we het kasteel zoals ook Walt Disney het zag en gebruikte voor z'n Doornroosje kasteel in Disneyland.

Het kasteel is nooit helemaal afgebouwd, maar desondanks is een bezichtiging beslist de moeite waard. En vergeet niet om een boekje te kopen met nuttige informatie en mooie foto's.

vakantie 2011 deel 1 031vakantie 2011 deel 1 033vakantie 2011 deel 1 034

Ingang van het kasteel, op de binnenplaats en de Marienbrücke over de Pöllatschlucht, gebouwd in 1850 door Maximiliaan II, de vader van Ludwig II.

vrijdag 17-6-2011

We gaan vandaag nog niet richting Italië, alles is nat geworden, gisteravond een flinke onweersbui gehad met regen en heel veel wind en zelfs wat hagel. Maar alles is blijven staan en is nog heel. Vanmiddag ben ik naast de camping een heuvel opgegaan en heb daar een ruïne van burcht bezocht. Het oudste gedeelte stamt uit de 11e eeuw en de ondergang van de burcht vond plaats in de 30-jarige oorlog (1618-1648).

vakantie 2011 deel 1 044vakantie 2011 deel 1 045vakantie 2011 deel 1 050

Vlag bij de zuidtoren, de zuidtoren vroeg 12e eeuw en restanten van o.a. een waterput, is niet veel meer van over.

vakantie 2011 deel 1 046vakantie 2011 deel 1 051vakantie 2011 deel 1 055

De eerste bewoner van de burcht, nazaat van het beroemde Frankische adellijk geslacht Welf, later zetel van de prior van Füssen (bisdom Augsburg), hoofdgebouw met noordelijke toren en trapje (linksonder) naar de zuidtoren met uitzicht op het meer (Hopfensee).

zaterdag 18-6-2011

Nu gaan we wel op weg naar Italië, om kwart over negen zijn we klaar voor vertrek. We rijden via de Fernpas (1209 m) en Reschenpas (1510 m) naar Italie. Verder richting Bolzano, dan de A22 richting Verona en bij afslag Lago di Garda Sud staat een file om de A4 op te rijden naar Bergamo. Uiteindelijk zijn om half vijf op camping Covelo.vakantie 2011 deel 1 060 En dit keer niet op een plekje aan het meer, maar dat is geen probleem, we blijven niet zolang. Vanavond is het gratis spaghetti eten, was heel lekker, wel een beetje veel knoflook gebruikt.

zondag 19-6-2011

Het is druk op de camping, hadden we niet gedacht, veel Duitsers en Nederlanders. Vandaag een beetje rustig aan, het luifeltje opzetten en even gezwommen in het meer van Iseo.

maandag 20-6-2011

Het is mooi weer en we gaan met de boot vanuit Iseo naar Isola, het eiland in het meer.

vakantie 2011 deel 2 001vakantie 2011 deel 2 003vakantie 2011 deel 2 004

Inschepen, de camping vanaf de boot en het privé eilandje Isola di San Paola van Beretta.

De boot legt aan in de haven van Peschiera Maraglio en vandaar uit lopen we naar het kasteel van Oldofredi-Martinengo uit de 14e eeuw, bij Sensole, we lopen door tot Menzino en dan naar boven. Eenmaal bij het oude kasteel aangekomen, blijkt het privébezit te zijn en we mogen er niet in.

vakantie 2011 deel 2 006vakantie 2011 deel 2 011vakantie 2011 deel 2 013

Langs de kust naar het kasteel, een monument van WO I in Menzino en het kasteel van Oldofredi.

vakantie 2011 deel 2 014vakantie 2011 deel 2 019vakantie 2011 deel 2 022

Met toren en kantelen ziet het er mooi uit, de aanlegsteiger van de haven van Peschiera Maraglio en scooters voor het oude havengebouw.

dinsdag 21-6-2011

Het is warm, 30° mooie temperatuur om niet al teveel te doen, lekker lezen en af en toe even wegdommelen. Wat kan vakantie toch mooi zijn. Vanmiddag nog lekker gezwommen in het meer.vakantie 2011 deel 2 023

Het campingwinkeltje met restaurant.

woensdag 22-6-2011

Vandaag ongeveer hetzelfde als gisteren, alleen vanmiddag een flinke onweersbui, alles even weer flink nat geworden en schoon gespoeld. s'Avonds zitten we alweer buiten.

donderdag 23-6-2011

Een bewolkte dag, we breken de luifel af en gaan voorbereidingen treffen voor vertrek morgen. In de middag alweer een onweersbui, gelukkig de luifel droog ingepakt.

vrijdag 24-6-2011

Om half tien gaan we richting Toscane, op een parkeerplaats ter hoogte van Legri, even voor Firenze, gaan we eten.vakantie 2011 deel 3 007 Het schiet lekker op, we zijn straks voor drie uur op de camping, dus tijd zat.

Het is twee uur en we zijn op camping Panorama del Chianti in Marcialla-Certaldo.

We wachten op het terrasje bij de camping, om drie uur gaat hij open.

vakantie 2011 deel 3 008vakantie 2011 deel 3 011vakantie 2011 deel 3 012

Gearriveerd op de camping, even wachten tussen de oleanders en dit is ons schitterende uitzicht over het prachtige Toscaanse landschap.

zaterdag 25-6-2011

In de verte zien we San Gimignano, daar gaan we vanmiddag heen, is niet zo ver.

vakantie 2011 deel 3 017vakantie 2011 deel 3 020vakantie 2011 deel 3 022

Helemaal links midden op de foto zie je San Gimignano, ons Kipje past er precies en verder op nog een Kip en nogmaals het mooie uitzicht.

Het is druk bij het oude stadje met z'n 14 torens, ooit waren het er 76, het is een van de best bewaarde middeleeuwse stadjes in Toscane.

vakantie 2011 deel 3 027vakantie 2011 deel 3 028vakantie 2011 deel 3 031

San Gimignano is de naam van de in 387 gestorven bisschop van Modena, beschermheilige van de stad, Via Folgore da San Gimignano en Via San Matteo, de hoofdstraat.

vakantie 2011 deel 3 033Deze torens werden gebouwd tussen de 12e en de 14e eeuw en dienden als privéfort en symboliseerden de rijkdom van de eigenaar.

We lopen nu naar het Palazzo del Popolo, het stadhuis uit de 13/14e eeuw en daarbinnen gaan we omhoog in de Torre Grossa (grote toren), 54 m hoog en voltooid in 1311. Eenmaal boven hebben we een mooi uitzicht over de stad en z'n omgeving.

vakantie 2011 deel 3 034vakantie 2011 deel 3 037vakantie 2011 deel 3 038

Het Palazzo del Popolo, Torri gemelle degli Ardinghelli (13e eeuw) de tweelingtorens van de familie Ardinghelli en op de laatste foto in het midden waarschijnlijk de oudste toren (Torre dela Rognosa) uit 1239 en hoort bij het Palazzo Vecchio del Podestà (oude burgemeesterspaleis), deze toren met een hoogte van 52 meter was lange tijd de hoogste, vanwege een aangenomen wet in 1255, die verbood om hogere torens te bouwen, een regel die later veel werd overtreden.

vakantie 2011 deel 3 042vakantie 2011 deel 3 046vakantie 2011 deel 3 055

Uitzicht over het Toscaanse landschap, Rocca (burcht) gebouwd in 1353 en in de 16e eeuw ontmanteld door Cosimo I en San Gimignano van uit de verte.

zondag 26-6-2011

Vandaag een rustdag, jammer dat het zwembadje nog niet klaar is, zou wel lekker zijn met deze temperaturen.vakantie 2011 deel 3 059 Er schijnt hier veel wild te zijn, o.a. wilde zwijnen en herten, we hebben ze nog niet gezien, alleen van horen zeggen.

Toscane bij ondergaande zon.

maandag 27-6-2011

Via allerlei binnenweggetjes gaan we naar de beroemde autoweg Fi-Pi-Li (Firenze, Pisa en Livorno) om naar Pisa te rijden. Het is warm en onbewolkt en in Pisa is het even zoeken naar een parkeerplaats, uiteindelijk lukt in de Via del Borghetto.

vakantie 2011 deel 3 080Tegenover een schoolgebouw, wel goed onthouden!

Nu lopen we naar de beroemde scheve toren, eerst een stukje langs de Arno en nog wat resten uit de Romeinse tijd, dan komt de toren eindelijk in zicht.

vakantie 2011 deel 3 060vakantie 2011 deel 3 064vakantie 2011 deel 3 068

Langs de Arno in Pisa, Terme di Nerone, Romeins badhuis uit de tijd van keizer Titus Flavius Domitianus (81-96), broer en opvolger van keizer Titus en in de verte doemt de scheve toren op.

vakantie 2011 deel 3 070vakantie 2011 deel 3 071vakantie 2011 deel 3 073

In volle glorie naast de dom, het Battistero (1152) of doopkapel en de westgevel van de Cattedrale (1064).

De bouw van de toren van Pisa begon in 1173 en duurde tot 1350, bij de derde verdieping begon de toren scheef te zakken, toch ging men door met bouwen. In 1999 werd de toren gesloten voor publiek en uit metingen bleek dat 60 meter hoge toren maar 5,40 meter uit het lood stond. Door grond onder de ene kant weg te halen en de fundering te verstevigen, heeft men voorkomen dat de scheve toren omviel en de scheefstand met 43 cm te verminderen. In december 2001 is de toren weer opengesteld voor het publiek.

vakantie 2011 deel 3 072vakantie 2011 deel 3 078vakantie 2011 deel 3 079

Het Camposanto (heilige veld) uit 1277 is een begraafplaats, gebouwd rond een scheepslading heilige grond van Golgotha, gehaald na de 4e kruistocht door aartsbisschop Ubaldo de Lanfranchi in de 12e eeuw, heel veel toeristen bij de toren en wachttijden van ± 6 uur als je naar boven wilt en Carrara marmer voor de buitenbekleding.

We gaan de auto weer opzoeken en rijden dan naar Lucca, is niet zo ver hier vandaan.

vakantie 2011 deel 3 081vakantie 2011 deel 3 082vakantie 2011 deel 3 083

Gedenkteken aan de Piazzale Giuseppe Verdi in Lucca, een oorlogsmonument en San Michele in Foro vanuit Via Beccheria.

vakantie 2011 deel 3 084vakantie 2011 deel 3 085vakantie 2011 deel 3 086

De Campanile van de kerk, de bouw van deze kerk startte in 1070 en duurde tot in de 14e eeuw, de kerk is gebouwd op de plaats van het vroegere Romeins forum, ter nagedachtenis van Paus Alexander II (1061-1073) en eerder bisschop van Lucca (1053-1061), de prachtige façade, typisch Pisaans-Romaanse stijl, behoort tot de mooiste van Italië met bovenop aartsengel Michaël en op de laatste foto Palazzo Pretorio eind 15e eeuw, diende als zetel voor de podestà (heerser van de stad), ontworpen door Matteo Civitali (1436-1502).

dinsdag 28-6-2011

Vanmorgen voor het eerst een beetje bewolkt, maar om kwart over twaalf een strak blauwe lucht en in de schaduw is het 26°. Vandaag doen we het rustig aan, morgen gaan we naar Firenze (Florence). Zojuist even met onze dochter gebeld, ze werkt nu tijdelijk bij de ANWB steunpunt Lyon en volgens haar gaat alles goed, maar erg druk en soms ook vervelende mensen aan de lijn, maar ja dat hoort er ook bij. Op de terugweg naar huis, gaan we bij haar langs in Lyon en even bijpraten.

woensdag 29-6-2011

Op naar Firenze, we gaan met de auto naar Tavarnelle en vandaar uit met de bus naar Firenze, we stappen uit bij het station en zijn dan ook vlakbij het centrum.

vakantie 2011 deel 4 002vakantie 2011 deel 4 003vakantie 2011 deel 4 004

Piazza dell'Unità d'Italia met een obelisk, de koepel van San Lorenzo, waarschijnlijk de oudste kerk van Florence en de zijkant van de kerk en de kleine koepel met daarin de Medicitomben, San Lorenzo was de favoriete kerk van de Medici.

vakantie 2011 deel 4 005De onvoltooid gebleven façade, Michelangelo maakte in opdracht van Paus Leo X (zoon van Lorenzo de Medici II) verschillende ontwerpen, doordat de Paus Toscaanse marmer uit Pietrasanta wilde en Michelangelo de voorkeur gaf aan het superieure marmer uit Carrara, is het er niet van gekomen.

vakantie 2011 deel 4 006Het standbeeld van Giovanni delle Bande Nere (1498-1526), huursoldaat en vader van Cosimo I de' Medici (1519-1574), de eerste groothertog van Toscane.

Nu lopen we naar de mooiste kerk van Florence, Santa Maria del Fiore, men begon met de bouw in 1296.

vakantie 2011 deel 4 008vakantie 2011 deel 4 010vakantie 2011 deel 4 012

Het Baptisterium, een van de oudste gebouwen van Florence, waarschijnlijk uit de 4e eeuw, de Campanile 85 m hoog en 6 meter lager dan de de koepel, de bouw duurde van 1334 tot 1359 en daar naast de neogotische marmeren façade weerspiegelt de stijl van de Campanile, maar werd pas toegevoegd in 1871-1887 en is een ontwerp van Emilio de Fabris, gekozen uit 91 andere. De oorspronkelijke gevel werd in 1587 afgebroken, terwijl die nog maar voor een kwart klaar was.

vakantie 2011 deel 4 013De beroemde deuren aan de oostkant van het Baptisterium, ook wel de Paradijspoort genoemd, ontworpen door Ghiberti, die er van 1424 tot 1452 aan werkte.

We gaan in een lange rij staan om naar binnen te gaan en de koepel te bezichtigen.

vakantie 2011 deel 4 019vakantie 2011 deel 4 025vakantie 2011 deel 4 028

Na een uur gaan we naar boven en zien de eerste beelden en prachtige muurschilderingen o.a. het laatste oordeel van Vasari en buiten hebben we een schitterend uitzicht over de stad, we zien San Lorenzo en het groene dak van de Mercato Centrale, een overdekte markt uit 1874.

De koepel werd pas in 1420 toegevoegd, omdat niemand het aandurfde, tenslotte was het Brunelleschi die een ontwerp maakte met een dubbele schaalconstructie en daartussen horizontale en verticale steunbalken, met een diameter van 45,50 meter en een hoogte van 91 meter. Tussen die dubbele schalen zijn de trappen aangebracht en kun je naar boven lopen, beslist de moeite waard!

vakantie 2011 deel 4 036De Campanile met wit marmer uit Carrara, de groene uit Prato en het roze marmer komt van Maremma.

We gaan weer naar beneden en lopen nu naar het Palazzo Vecchio, waar David van Michelangelo staat.

vakantie 2011 deel 4 045vakantie 2011 deel 4 046

Op de hoek staat een fontein Neptunus uit 1575 en daarnaast voor het Palazzo Vecchio op het Piazza della Signoria, zien we David (1504) en Hercules en Cacus (1533) van Bandinelli.

We hebben nu genoeg gezien voor vandaag en gaan terug naar het station om de bus te nemen naar Tavarnelle.

vakantie 2011 deel 4 047Op de terugweg komen we langs Porta Romana en zien daar een mooi standbeeld staan, het is vrouw met een zware last op haar hoofd en ze loopt naar het zuiden, terwijl haar last richting de stad wijst, beeld in marmer, gemaakt door Michelangelo Pistoletto.

donderdag 30-60-2011

Vandaag uitrusten van een vermoeiende dag gisteren en morgen gaan we weer richting het noorden. Ik zag zojuist een hop, een prachtige vogel met een mooie kuif en een lange snavel, had we nog niet eerder gezien.

vakantie 2011 deel 5 003Een echte terrassen camping, met een groot niveau verschil, we staan niet helemaal beneden, dat scheelt, het is een hele klim.vakantie 2011 deel 5 006

Bovenaanzicht

vrijdag 1-7-2011

We vertrekken om 10 uur, het is warm, de airco aan dan is het goed te doen. Langs de marmergroeven van Carrara. vakantie 2011 deel 5 016

vakantie 2011 deel 5 033Wat later door Genua.

Zijn we om twintig over drie op camping Tenuta Squaneto, was een heel smal weggetje er naar toe. Mooie Nederlandse camping met zwembad en veel Nederlanders,vakantie 2011 deel 5 034

Lekker gezwommen en lekker gegeten op deze camping, Morgen gaan we naar Frankrijk.

zaterdag 2-7-2011

Het is bewolkt en af en toe een spatje, om 10 uur gaan we vertrekken. En om half één zijn we de grens over en in Frankrijk.

vakantie 2011 deel 5 042De buitenwijken van Nice.

Het is 15.45 en we zijn gearriveerd op camping Manaysse in Moustiers-Ste-Marie. We worden hartelijk begroet door Olivier en mogen zelf een plekje uitzoeken, het wordt nr. 60, hebben we vorig jaar ook gestaan.

vakantie 2011 deel 5 051zondag 3-7-2011

Het is warm en het is heerlijk zitten onder het luifeltje met af en toe verkwikkend briesje. We gaan vanavond in Moustiers eten en later lopen we langs het terras vooraan in het dorp, waar ik nog een overheerlijke coupe colonel nuttig, m'n vriendin niet, die neemt een andere coupe.

vakantie 2011 deel 5 057vakantie 2011 deel 5 058vakantie 2011 deel 5 060

De ster boven de gele gevels, het binnendoor straatje naar boven en veel begroeiing aan de gevels.

vakantie 2011 deel 5 062Een oude Willys legerjeep, ziet er nog gaaf uit.

Even verderop zien we het restaurant la Cascade, eerder was dit le Bellevue, naast de waterval.

vakantie 2011 deel 5 064

maandag 4-7-2011

Vandaag niet veel gedaan, beetje geluierd en wat rondgekeken.

dinsdag 5-7-2011

Vanmorgen naar Digne-les-Bains geweest, bijna een hert voor de auto, even schrikken. Vanmiddag in Riez naar de kapper, weer lekker kort geknipt en daarna lekker zwemmen in het meer. Daar zagen we een nieuw type brandblusvliegtuig, met straalmotoren, dus geen Canadair met propellers.

vakantie 2011 deel 6 001vakantie 2011 deel 6 015vakantie 2011 deel 6 017

Was een spectaculair gezicht met alom verbaasde blikken.

woensdag 6-7-2011

Het is prachtig weer, mooie blauwe lucht, we gaan naar Aups, om olijfolie te kopen bij moulin Gervasoni.

vakantie 2011 deel 6 029vakantie 2011 deel 6 033vakantie 2011 deel 6 036

Reusachtige stenen die vroeger werden gebruikt voor het persen van de olijven en wat kleurrijke poppen net even buiten Aups.

donderdag 7-7-2011

Het waait heel hard, gelukkig is onze luifel met stormband goed verankerd, gebeurt niks mee. Verder met lezen, het boek moet ook uit.

vrijdag 8-7-2011

Boodschappen doen in Digne, op terugreis een paar foto's genomen van de lavendelvelden op de hoogvlakte van Valensole.

vakantie 2011 deel 6 039vakantie 2011 deel 6 040vakantie 2011 deel 6 042

zaterdag 9-7-2011

Toch maar weer even naar de ketting gelopen, om negen vertrokken en om half één was ik weer terug op de camping.

vakantie 2011 deel 6 048vakantie 2011 deel 6 049vakantie 2011 deel 6 050

Hier ga ik omhoog, dan linksaf en eenmaal bij het begin van de ketting een mooi uitzicht op de camping.

vakantie 2011 deel 6 051vakantie 2011 deel 6 052vakantie 2011 deel 6 055M'n linkervoet op het randje, de ketting met daaronder Notre Dame de Beauvoir en uitzicht over de hoogvlakte en het begin van het pad naar beneden.

vakantie 2011 deel 6 056Tussen de steil rotswanden naar beneden.

zondag 10-7-2011

Het is prachtig weer en om 11 uur is het al 30°, we gaan naar Mezel, er is een markt en we gaan kijken of er nog iets leuks te vinden is.

Allereerst maak ik een paar foto's van de omgeving hier en daarna naar Mezel en op de terugweg gaan we naar Roumoules, komen er heel vaak langs maar we zijn nog nooit in het dorpje geweest.

vakantie 2011 deel 6 058vakantie 2011 deel 6 060vakantie 2011 deel 6 065

Moustiers-Ste-Marie op een afstand gezien, lavendelveldje aan de rand van de hoogvlakte en uitzicht over de hoogvlakte bij PuimoissonLac de Ste-Croix en in Mezel vond ik deze mooie oude geologische kaart met daarin de geplande stuwmeer Lac de Ste-Croix, laatste bijwerking in 1964.

vakantie 2011 deel 6 067vakantie 2011 deel 6 068

Rue Grande in Roumoules (Romolea = klein Rome), omdat dit oude stadje, net als Rome ook omgeven is door 7 heuvels en Rue des Remparts (stadsmuren).

maandag 11-7-2011

Vandaag de laatste dag in Moustiers, we gaan morgen naar Lyon. Nu de luifel opruimen en vanmiddag zijn we naar Les Salles-sur-Verdon gereden en naar het toeristenbureau om te vragen of er al een Michelinkaart van voor de stuwmeer is uitgekomen, nou die was er nog niet. Ik heb dezelfde mevrouw gesproken van vorig jaar en haar ook mijn geologische kaart laten zien en zij vond dat ik een prachtig exemplaar had weten te bemachtigen. Ze vertelde dat de plannen voor de stuwmeren uit 1953 stammen en op deze kaart is goed te zien waar de stuwmeren het beste gerealiseerd kunnen worden. De geplande stuwmeer op het Grand Plan du Canjuers is niet doorgegaan, want militaire belangen gaan altijd voor in Frankrijk.vakantie 2011 deel 6 069

Onweerswolken achter de bergen...

dinsdag 12-7-2011

Om twintig voor tien vertrekken we naar Lyon, we gaan via Digne-les-Bains en Grenoble over D1075 en na Grenoble over de A48 en A43 naar Lyon. Om half vier zijn we bij camping Indigo International de Lyon.

vakantie 2011 deel 7 003Ons plekje B8, het zijn maar kleine plaatsen, maar voor ons voldoende.

woensdag 13-7-2011

Onze dochter is gisteravond nog even langs gekomen en we waren erg blij dat het haar goed beviel en wat later kwam ook nog een college van haar en het werd laat en gezellig. We hebben veel verhalen gehoord over het werk van het ANWB steunpunt. Ze konden nog net de bus halen om naar hun logeeradres in Écully te gaan. Vanmorgen regende het en net na de middag wordt het droog, we gaan vanavond naar het onderkomen in Écully en daarvoor lekker eten in Lyon.

donderdag 14-7-2011

We gaan straks met de bus en metro naar Lyon, kaartje kun je kopen op de camping en vlak voor de camping stap je in de bus. Binnen een half uur ben je op Gare de Vaise en daar stap je in de metro naar bijvoorbeeld Place Bellecour.

vakantie 2011 deel 7 005Op Place Bellecour met OnlyLyon, leuk bedacht.

Op hetzelfde grote plein staat een standbeeld van Lodewijk XIV (Desjardins)en op de achtergrond Vieux-Lyon met Notre-Dame de Fourvière en de kleine Eiffeltoren (85 m).vakantie 2011 deel 7 007 We lopen door de Rue de la République naar Place de la République en daarna richting de Rhône en weer terug via Place des Jacobins naar de Saône. Waar we een kaartje kopen voor een rondvaart voor vanmiddag om vier uur, dus hebben we nog even tijd om wat rond te slenteren.

vakantie 2011 deel 7 009vakantie 2011 deel 7 011vakantie 2011 deel 7 021

Pont Lafayette (1890) over de Rhône, Place des Jacobins en de Passerelle du Palais de Justice over de Saône.

vakantie 2011 deel 7 023vakantie 2011 deel 7 025vakantie 2011 deel 7 030

Baseilique de Fourvière (1872-1884), Église Saint-Nizier (16e eeuw) en Hôtel de Ville (17e eeuw), een van de mooiste stadhuizen van Frankrijk op la Place des Terreaux met een prachtige fontein, ontworpen door Bartholdi, de maker van het Vrijheidsbeeld in New York.vakantie 2011 deel 7 031

vakantie 2011 deel 7 034Er komt zelfs stoom uit de neusgaten.

We gaan weer naar de Saône om in te schepen voor een rondvaart, we varen stroomafwaarts naar de punt en dan een stukje de Rhône op en weer terug.

vakantie 2011 deel 7 040vakantie 2011 deel 7 041vakantie 2011 deel 7 042

Le Cube Orange in de nieuwe wijk Lyon-Confluence, La Sucrière en Bâtiment des Douanes.

vakantie 2011 deel 7 046vakantie 2011 deel 7 052vakantie 2011 deel 7 053

Samenstromen (confluer) van de Rhône en Saône, route du Soleil (A7) op de kade van de Rhône en Place Antonin-Poncet met de bewaarde klokkentoren (1667) van het afgebroken Hôpital de la Charité (1622-1934) op de voorgrond een kunstwerk (Flowertree) van de Koreaanse kunstenaar Choi Jeong-Hwa.

vakantie 2011 deel 7 055vakantie 2011 deel 7 056vakantie 2011 deel 7 057

Pont Lafayette (1890) hier wordt gekeerd en gaan we weer terug, universiteitsgebouw en zwembad aan de Quai Claude Bernard en op de Saône Petit Louvre op de rechteroever.

vakantie 2011 deel 7 061vakantie 2011 deel 7 062vakantie 2011 deel 7 065

Oude vestingmuren bij fort Saint Irénée, Église Saint-Georges (1869) en Pont Bonaparte (1950) met Cathédrale Saint-Jean (12e eeuw) op de achtergrond.

vakantie 2011 deel 7 068De voorkant van Cathédrale Saint-Jean.

We gaan terug naar de camping, onze dochter wacht ons al op, gauw wat eten en dan weer naar de stad om het grote vuurwerk (quatorze julliet) te bekijken.

Nou, we zitten nog in de bus en het vuurwerk is al begonnen, we stappen uit in Gorge de Loup en dan in de metro naar Guillotière en daar heb je een mooi uitzicht op het vuurwerk, het is gigantisch druk in de straten en we zien nog net de finale van het vuurwerk. We duiken meteen weer in de metro, omdat het nu nog niet druk is en bij Gorge de Loup wachten we 3 kwartier op de bus, die dan stampvol, er kan geen muis meer bij in, richting camping gaat.

vrijdag 15-7-2011

Vandaag nemen we een rustdag, vanmiddag gezwommen in het zwembadje op de camping.vakantie 2011 deel 7 073

zaterdag 16-7-2011

Het is warm en zonnig, om half twaalf gaan we met de bus naar Gare de Vaise en nemen de metro naar Vieux Lyon, daar wachten we op onze dochter en gaan dan met de funiculaire naar Fourvière en lopen naar de gelijknamige basiliek.

vakantie 2011 deel 8 001vakantie 2011 deel 8 004vakantie 2011 deel 8 014

Front van de Notre Dame de Fourvière, gebouwd in 1872 ter ere van het einde van de Frans-Duitse Oorlog (1870-1871) op de plek van het oude Forum Romanum van keizer Trajanus en waar ook de heilige en bisschop van Lyon, Pothinus in 177 de marteldood stierf tijdens de vervolgingen door keizer Marcus Aurelius, daar naast Tour Métallique, gebouwd met als doel een republikeins tegengewicht te bieden door in 1892 naast de basiliek een eigen bouwwerk te plaatsen, hoog 85,9 meter en een gewicht van 210 ton en ik krijg uitleg over de stad, in de verte Tour du Crédit Lyonnais (165 m) in de wijk Part-Dieu.

vakantie 2011 deel 8 015vakantie 2011 deel 8 016vakantie 2011 deel 8 020

Doorkijkje naar Lyon, met Place Bellecour, de Heilige Maagdkapel van de basiliek met daarop een met bladgoud bedekt beeld van Maria, sinds 1643 beschermheilige van de stad, geplaatst in 1892 en Romeins theater in Fourvière, het vroegere Colonia Claudia Augusta Lugdunum (of kortweg Lugdunum) was een Romeinse kolonie in Gallië.

Het was de hoofdstad van de provincie Gallia Lugdunensis en gedurende 300 jaar de belangrijkste stad van het noordwestelijke deel van het Romeinse Rijk.

Het antieke theater uit 15 v.Chr. gebouwd onder keizer Augustus met een diameter van 90 meter en werd onder keizer Hadrianus in de 2e eeuw uitgebreid met een derde serie treden tot een diameter van 108 meter en had toen een capaciteit van 10.000 plaatsen.

vakantie 2011 deel 8 022vakantie 2011 deel 8 029vakantie 2011 deel 8 030

Resten van vroegere bewoning, tunneltjes en zelfs mozaïek vloeren.

vakantie 2011 deel 8 039vakantie 2011 deel 8 041vakantie 2011 deel 8 044

De vroegere hoofdstraat? Kolommen met een goot er voor langs en fraai metselwerk.

We lopen weer naar de funiculaire en gaan naar beneden, lopen dan naar de Cathédrale Saint-Jean, officieel heet deze kerk: Primatiale Saint-Jean-Baptiste de Lyon (primaat van Gallië is de historische titel van de bisschop van Lyon) gebouwd tussen 1180 tot 1460.

vakantie 2011 deel 8 047vakantie 2011 deel 8 049vakantie 2011 deel 8 051

Chapelle de la Manécanterie (zangschool), naast Cathédrale Saint-Jean en het oudste gebouw van Lyon (11e eeuw), lijst met slachtoffers uit 14-18 in de kathedraal en het beroemde astronomisch uurwerk uit de 14 e eeuw, geeft de datum en posities van de zon,maan, aarde en de sterren aan de hemel boven Lyon weer en de juiste datum tot 2019 geldt voor de kennis van die tijd en waarbij men er van uitging dat de zon om de aarde draaide.

vakantie 2011 deel 8 053vakantie 2011 deel 8 054vakantie 2011 deel 8 056

Mooie gevels uit de tijd dat er nog zijdehandelaren woonden in Vieux-Lyon, 14e eeuwse gevel van Maison Thomassin aan de Place du Change en naast de Saint-Jean resten van een 6e eeuwse kerk, gebouwd op Romeinse ruïnes en vestingmuren van de oude stad. We stoppen ermee en gaan eerst wat drinken en daarna in de Rue de la Mercière bij Bleu de Toi lekker eten.

zondag 17-7-2011

Het regent, al een hele poos, tegen de middag wordt het droog. Het is ook koud, geen weer om buiten te zitten.

maandag 18-7-2011

Koud, slechts 18° om half twaalf en het waait hard. We gaan het luifeltje afbreken omdat we binnenkort naar huis gaan, deze vakantie zit er bijna weer op. Het is en echte doorgangscamping, om 10 uur 's avonds komen de laatste campers en caravans binnen en 's morgens vroeg gaan ze weer op pad. Maar ook ideaal voor mensen die de stad willen bezoeken en van de autoweg (A6) die hier vlakbij is, hoor je erg weinig van.vakantie 2011 deel 7 069

dinsdag 19-7-2011

Ik heb een foutje gemaakt, we zouden gisteren naar het museum (Musée des Beaux Arts) gaan, maar dat doen we vandaag. Eenmaal in de stad blijkt het museum gesloten te zijn, balen. Ik wist het wel, maar niet weer aan gedacht. Maar gelukkig is nog veel meer te zien in Lyon, we stellen het museum bezoek uit tot volgend jaar, gaan we nog een keer naar Lyon, is ook geen straf.

vakantie 2011 deel 9 005vakantie 2011 deel 9 006vakantie 2011 deel 9 009

De binnentuin van het museum is wel open en daar zien we beelden van Apollo(n), god van de kunst in het midden van de tuin, van Jean-Baptiste Vietty (1787-1842), daarnaast Democritus (méditant sur le siège de l'âme) van Léon-Alexandre Delhomme (1841-1895) en L'Âge d'arain (eeuw van het brons) uit 1877 van Auguste Rodin (1840-1917).

We lopen verder richting de wijk la Croix-Rousse, met z'n oude wevershuisjes en via Place Sathonay naar het andere Romeins theater "des Trois-Gaules" in Jardin des Plantes.

vakantie 2011 deel 9 014vakantie 2011 deel 9 016vakantie 2011 deel 9 017

Van het theater is niet veel meer van over, Fontaine Bundeau, op de achtergrond kerk du Bon-Pasteur en Place Sathonay met een standbeeld van Sergent Blandan (1819-1842), ter ere van zijn heldhaftig optreden tijdens de verovering van Algerije.

vakantie 2011 deel 9 018Op de terug naar de oevers van de Saône komen dit prachtige gebouw nog tegen, la Fresque des Lyonnais met beroemde historische figuren, allen geboren in Lyon.

vakantie 2011 deel 9 019's Avonds hebben we in het restaurant een lekkere pizza genuttigd en nog wat nagekaart over deze prachtige stad en afscheid genomen van onze dochter die nog een paar maanden toeristen moet helpen met hun problemen. Morgen gaan we richting het noorden.

woensdag 20-7-2011

We zijn vroeg opgestaan, het regent af en toe en we gaan om half tien weg, via Besançon, Mulhouse en eindpunt Karlsruhe. vakantie 2011 deel 9 022Om half zes zijn we in Durlach bij Karlsruhe op camping Turmbergblick, na ongeveer een uur in de file te hebben gestaan bij Baden-Baden en het regent.

Aire de Chevaney aan de A36 (la Comtoise) bij L'Écouvotte.

vakantie 2011 deel 9 024We staan weer op een mooi plekje, ook deze camping is toch ook wel een doorgangscamping, het loopt s'avonds helemaal vol en de meesten zijn voor ons al weer vertrokken.

donderdag 21-7-2011

De zon schijnt, dat is positief! Dat rijdt straks een stuk beter. We gaan om 10 over 9 weg, vroeger kan bijna niet.

Pauze op parkeerplaats "Am blauen Stein"vakantie 2011 deel 9 042 en dat is een eindje voor Keulen.

En even na vijf uur in de middag zijn we weer thuis. In totaal hebben we deze vakantie 4712 km gereden.